שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מנוף קרס חלקית באתר בנייה בפתח תקוה; שוטרים פינו בניין סמוך מחשש לקריסה מלאה

חקירה ראשונית העלתה שזרוע המנוף התקפלה בזמן עבודות תחזוקה באתר בנייה במרכז העיר. לא היו נפגעים. העירייה עצרה את העבודה באתר לשלושים יום מחשש לכשלי בטיחות נוספים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
המנוף שקרס, הערב
המנוף שקרס, הערבצילום: מוטי מילרוד
לי ירון
לי ירון

מנוף התפרק באופן חלקי הערב (שלישי) באתר בנייה בפתח תקוה. איש לא נפגע. שוטרים וכבאים נערכים לפינוי בניין סמוך מחשש לקריסה מלאה.

חקירה ראשונית שביצעה המשטרה מעלה כי זרוע המנוף התקפלה בזמן עבודות שביצעה חברת האחזקה של העגורן באתר. בעקבות האירוע הוציאה העירייה צו מנהלי להפסקת העבודה באתר לשלושים יום, בחשד לכשלי בטיחות נוספים. רישיונות המנופאים נבדקו גם הם ונמצאו תקינים.

"זה מנוף טוב ותקין, לא היו בו תקלות בעבר", סיפר גרגורי קוקלינסקי, מנופאי שעבד על העגורן בזמן הקריסה ל"הארץ". "אני שמח שזה נגמר ככה. האירוע היה יכול להסתיים בצורה הרבה יותר גרועה". 

"הגורם לקריסה הוא טיפול שגרתי של טכנאים", אמר ירון הלפגוט, מנהל אגף אכיפה ופיקוח על הבנייה בעיריית פתח תקוה. "במסגרת הבדיקה שיחררו הטכנאים כבל שמחזיק בזרוע, וכנראה גרמו לכשל טכני שגרם לקריסה. מדובר באזור מגורים צפוף ובו גן ילדים קרוב - אם הקריסה הייתה מוחלטת, היא הייתה מסכנת הרבה אנשים״. הלפגוט הוסיף כי המנוף שקרס פעיל מזה כשנה, והוא אחד משלושה מנופים פעילים באתר.

בעירייה הדגישו כי בוצעו לפחות שתי ביקורות לתקינות המנוף ורישיונות המנופאים בשנתיים האחרונות בשיתוף משרד העבודה, והן נמצאו תקינות.

"מזה למעלה משבע שנים אנו מתריעים בפני מנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה על הזנחת הטיפול בבטיחות בעגורני צריח", אמר עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה. "בנס גדול האירוע לא הסתיים בפגיעה בעוברי האורח ובפועלים. למרבה הצער בתאונות עגורני צריח הנסים הם נדירים. למרבה הצער לא מופקים לקחים מאירועים חמורים אלו, ועדיין נושא הבטיחות בעגורני צריח ורמת תחזוקתם מוזנחת מאוד".

ממשרד העבודה נמסר: ""מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, בתיאום עם עיריית פתח תקווה והמשטרה, סיכמו כי האתר ייסגר בצו מינהלי מטעם הרשות המקומית. במקביל מפקח הבטיחות במשרד העבודה והרווחה פתח בבדיקת ההתנהלות בעבודת האחזקה".

30% מהמנופים הפעילים כיום יוצרו לפני 40–50 שנה, ונחשבים מסוכנים ומיושנים. בישראל אין כל הגבלה בחוק לגיל העגורנים המותרים לשימוש, בניגוד למדינות רבות באירופה המגבילות את השימוש במנופים ל–15–25 שנה. מעבר לכך, מחצית מהמנופים הפעילים כיום משומשים — והובאו לישראל לאחר שכבר נעשה בהם שימוש בחו"ל. כך עולה מנתונים רשמיים בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שיצא החודש סוקר לראשונה את מצבם של עגורני הצריח בישראל, ונערך לבקשתו של ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני).

בשמונה השנים האחרונות התרחשו 21 קריסות של מנופים, אבל על חלק מהתאונות נודע למשרד העבודה רק לאחר שנים. חוסר תיאום בין משרד העבודה למשרד התחבורה מביא לכך שיש יותר מ–350 מנופים פעילים כיום ללא רישיון, ולרשויות לא ברור אם הם תקינים בטיחותית.

לפי רישומי משרד העבודה, לפחות 18 מנופים קרסו בישראל ב–2010–2016, אך ייתכן כי מספר התאונות גבוה יותר בפועל ובמשרד העבודה פשוט לא מכירים את רשימת התאונות במלואה. בדו"ח של הכנסת נכתב: "מינהל הבטיחות מסר כי שניים מהאירועים (תאונות שהתרחשו ב–2014 וב–2015; ל"י) הובאו באחרונה לידיעתו, כלומר לא מן הנמנע כי רשימה זו של אירועים אינה מלאה". ב–2017 התרחשו ארבע קריסות מנופים נוספות שכנראה לא הגיעו לידיעת המינהל.

בתאונות שהתרחשו ב–2010–2016 נהרגו שני מפעילי מנופים ועובד אחד נפצע קל. בנסיבות אחרות, כל אחת מתאונות שאירעה בתקופה זו היתה יכולה להביא למותם של רבים באתר הבנייה ומחוצה לו. באחד המקרים שהתרחש ב–2014 מנוף קרס והתרסק בסמוך לגן ילדים בגבעתיים, בזמן שילדי הגן היו במקום.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ