טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הישג לתושבי עמק רפאים: תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים ייבחן מחדש

בהחלטה חריגה קיבלה ועדת המשנה להתנגדויות את הטענות של תושבי הרחוב, לפיהן הקו יפגע במרקם העירוני באזור. הקטע יוחזר לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לבחינת חלופות

תגובות
רחוב עמק רפאים בירושלים, בחודש שעבר
אמיל סלמן

בעקבות מאבקם של תושבי רחוב עמק רפאים בירושלים, תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה בעיר ייבחן מחדש. ועדת המשנה להתנגדויות במחוז ירושלים קיבלה אתמול (רביעי) את התנגדות התושבים להקמת הקו ברחוב הטמפלרי, והמשמעות היא שכדי לבנות את הקו באזור הזה תיאלץ עיריית ירושלים להגיש את התוכניות פעם נוספת.

תושבי הקטמונים, שהרכבת אמורה היתה להתחבר אליהם דרך עמק רפאים זועמים על ההחלטה וטוענים שהיא הושגה הודות למאבק ברוח "לא בחצר האחורית שלי" (גישה המכונה "נימבי") של תושבי עמק רפאים. לדברי סגן ראש העיר ומחזיק תיק התכנון, מאיר תורג'מן, האפשרויות שעומדות כרגע על הפרק הן העברת הרכבת בעמק רפאים, במסלול המקורי או בפארק המסילה הסמוך. לדבריו הדבר אפשרי גם בלי לפגוע בפארק. באפשרות הפארק תומך גם שר התחבורה, ישראל כץ. 

תושבי עמק רפאים מנהלים זה חודשים ארוכים מאבק נחוש נגד מעבר הרכבת ברחוב בטענה שהיא תשנה את אופיו, תפגע בשימור שלו, תעמיס תנועה רבה ברחובות הסמוכים לו ותפגע אנושות בעסקים ובתושבים שבו. לטובת המאבק גייסו המתנגדים חברי כנסת, חברי מועצה ודמויות בולטות בירושלים. 

בדיון שנערך בנושא לפני כשלושה חודשים התקבלו טענות המתנגדים, והוועדה המחוזית הורתה לבחון מחדש את האפשרות להסיט את הקו מהרחוב. אחת האפשרויות שתיבדק מחדש היא להעביר את הרכבת דרך פארק המסילה, פארק קהילתי פופולארי שנבנה על פסי הרכבת הישנים. אפשרות אחרת שהתושבים מקדמים היא בניית מנהרה מתחת לרחוב, לטענתם ניתן לעשות זאת בעלויות לא גבוהות. עם זאת בעיריית ירושלים וברשויות התכנון דוחים את אפשרות המנהור וטוענים כי המשמעויות ההנדסיות והכלכליות שלה כבירות והופכות אותה לבלתי מתקבלת. תורג'מן אמר אתמול ל"הארץ" כי מנהרה "לא באה בחשבון". "בסוף זה יהיה או בעמק רפאים או בפארק המסילה, אבל אם זה יעבור בפארק זה יעבור בלי לפגוע בו, פארק המסילה זה הדבר היפה ביותר שיש בירושלים היום. יש שם מספיק מקום. ניתן למומחים לטפל בזה", הוסיף תורג'מן. 

בהחלטת ועדת המשנה להתנגדויות בראשות האדריכלית שירה תלמי נכתב כי לבניית תוואי הרכבת במקטע עמק רפאים "יתרונות משמעותיים מבחינה עירונית ותכנונית. עם זאת, ולאור הטענות שהועלו בפני הוועדה בנוגע למקטע זה, הוועדה השתכנעה כי טרם קבלת החלטה סופית בנוגע לתוואי המיטבי באזור זה, נדרשת בחינה מקיפה יותר של חלופות". כדי לא לעכב את אישורה הכולל של התוכנית לקו הכחול, החליטה הוועדה לגרוע את מקטע הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים. בהמשך לאמור, ועל מנת שלא לעכב את אישורה של תוכנית זו שהינה בעלת חשיבות לכלל תושבי העיר, הוועדה מחליטה על גריעת המקטע של תוואי הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים מתחום התוכנית". 

"הוועדה מחליטה כי מקטע עמק רפאים ייגרע מן התוכנית באופן שאינו פוגע ביכולת לממש את יתר המקטעים הכלולים בתוכנית. לפיכך מחליטה הוועדה כי שטח התוכנית יצומצם וכי תוואי מסילת הרכבת הקלה לאורך רחוב עמק רפאים, החל מנקודת פיצול הקו דרומית לתחנת החאן (מתחם התחנה) ועד לצומת אורנים, לא ייכלל בתוכנית". בהמשך נכתב בהחלטה, שהמקטע של עמק רפאים יוחזר למליאת הוועדה המחוזית, לשלב של טרום הפקדה ולשם בחינת החלופות. מדובר בהחלטה חריגה גם בגלל פירוק התוכנית הגדולה ואישור רק חלק ממנה וגם בגלל שבהתנגדויות קודמות לרכבת הקלה בתל אביב דחו ועדות התכנון את דרישת התושבים להקמת מנהרות. 

ח"כ רחל עזריה, שתמכה במאבק התושבים, מסרה בתגובה: "אני חושבת שזו תכנית שלא חשבו עליה עד הסוף, ואני שמחה על ההחלטה, העתיד בירושלים הוא בתחבורה הציבורית לכן זה דורש חשיבה כדי שהיא תתן את המענה הטוב ביותר". 

יוסי סעידוב, פעיל בשכונת הקטמונים תקף את ההחלטה ואמר כי היא הושגה הודות ל"מאבק התושבים העשיר ביותר בתולדות ישראל" וכי הועדה המחוזית "מחלקת את ירושלים, מפלה שכונות ובין תושבי ירושלים, היא פוגעת בתושבי הקטמונים ופוגעת בעתיד של ירושלים ומונעת את ההתפתחות של העיר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות