"היינו צריכים לטפס אחד על השני": עדויות הנערים שנחלצו מהשיטפון בערבה

צעיר סיפר לחברת החדשות על השעות שקדמו לחילוצו, ואת הרגע בו פגש בחברי הקבוצה האחרים והבין מה קרה. "כשירדנו מהמסוק פגשנו בנות שהיו איתנו בטיול והבנו שחברים נהרגו", אמר

11תגובות
פעולות החילוץ בנחל צפית, אתמול
אילן אסייג

אחד הנערים שהשתתפו בטיול בערבה, בו נהרגו 10 תלמידי תיכון, שיחזר את האסון היום (שישי). "היה שיטפון גדול, שמענו הרבה צעקות", סיפר הנער לחברת החדשות. "ראינו חבר שלומד איתי ועוד מישהי רצים אלינו. צעקו שצריך לעלות למקום גבוה, התחלנו לטפס איתם. אחרי שטיפסנו והגענו למקום בטוח ראינו שהמים מתחילים לעלות והבנו שאנחנו צריכים להגיע למקום יותר גבוה".

הצעיר סיפר שכדי להיחלץ מהאפיק ולהינצל, חבריו והוא היו צריכים "לטפס אחד על השני". "היינו בנקיק איזה שעה וחצי עד שהמסוק הגיע", אמר. "היינו קבוצה ביחד שעזרו אחד לשני וזה מה שעזר לנו להצליח. כשירדנו מהמסוק פגשנו בנות שהיו איתנו בטיול והבנו שחברים נהרגו".

בעדות נוספת שפורסמה ב-ynet סיפר אחד הנערים שניצלו כי לא היה סיכוי להציל את ההרוגים. "אם הייתי נשאר עוד טיפה למטה, גם אני הייתי נסחף", אמר. "עלינו למעלה. שני חבר'ה ניסו להזעיק עזרה בטלפונים הניידים כי למטה לא הייתה קליטה ושניים אחרים ניסו לחפש את הבנות ואת מי שנסחף כי אולי הם נתקעו בדרך. קראנו להן בשמות כי חשבנו שאולי מישהו עדיין שם, אבל אף אחד לא ענה. היה רק זרם מטורף ועצום של מים עם סלעים גלים ומערבולות".

הצעיר תיאר "אבנים בגודל של חצי בן אדם" שהעיף השיטפון על קירות הערוץ. "זה עשה 'בום' גדול בנחל. כולם שמעו את זה. הקיר החל להתמוטט ונפלו ממנו חתיכות וכולם אמרו לקפוץ. זה נמשך שניות בודדות ואני קפצתי מעל מדרגה וכשהסתובבתי רגע לראות מה קורה עם הבנות המים כבר הגיעו לי לברכיים", סיפר.

אביו של אחד מתלמידי התיכון שחולצו שיחזר את המראות הקשים שבנו סיפר לו עליהם בשיחה עם חברת החדשות. "ראיתי אנשים צפים", סיפר הנער, שנפצע קל טופל בבית החולים סורוקה. "לא ידעתי אם הם בחיים או שמה שראיתי זה גופות".

ראש מכינת בני ציון, יובל כאהן, נעצר הבוקר בחשד לגרימת מוות ברשלנות, יחד עם איש צוות נוסף במכינה, אביב ברדיצ'ב. ברדיצ'ב חשוד בארגון הטיול לנחל צפית, וכאהן באישור היציאה אליו, אף שהשניים ידעו על סכנת השטפונות בנחלי הדרום. מעצרם הוארך עד יום שלישי.

עשרה הרוגים בשיטפון, סיקור נרחב: "מגיעות לנו תשובות על המחדל": משפחות ההרוגים בשיטפון מתמודדות עם האסון // אמה של אלה אור שנהרגה בשיטפון: הבטיחו לי שהכל יהיה בסדר ומאובטח // במשרדי החינוך והביטחון מטילים זה על זה את האחריות // ראש מכינת בני ציון חשוד בגרימת מוות ברשלנות; מעצרו הוארך עד יום שלישי // המטיילים יצאו ממכינה בתל אביב, המשותפת לדתיים וחילונים // "הנערים סיפרו שטיילו בנחל ופתאום הגיע גל ושטף אותם" // חלופת המסרונים רגע לפני הטיול: "זה לא הגיוני שנלך למקום שהכל שם שיטפונות"

התכתבות הוואטסאפ בין כמה מהנערות שהשתתפו בטיול

בתכתובת ווטסאפ של הצעירים שיצאו לטיול שב ועלה נושא מזג האוויר וגם החששות מפניו. בהתכתבות שפורסמה ב-ynet מבקש חבר של מעיין ברהום מירושלים, שנהרגה בשיטפון, שתעדכן אותו במהלך הטיול, והיא משיבה לו: "ברור ברור. אלא אם כן נסחפתי בשיטפונות". ברהום אף הספיקה להעלות לאינסטגרם צילום וידאו של שיטפון בנחל תמר.

בתכתובת עם אנשי צוות המכינה שפורסמה אתמול בחברת החדשות, שאלה אחת הנערות אם יוצאים לטיול למרות מזג האוויר, והם השיבו לה בזו הלשון: "כפי שכמה מכם שמו לב, בחלק מהימים של הטיול יכול להיות שיהיה מזג אוויר גשום באזור הדרום. הטיול כמובן עדיין מתקיים (ההדגשה במקור)". בהמשך נכתב: "אל דאגה, אנחנו ערוכים היטב לטיול והמכינה וידאה עם הגורמים המתאימים". אחיו של אחד הפצועים אמר אתמול ל"הארץ" כי אחיו סיפר לו שהמכינה שינתה את המסלול מספר רב של פעמים.

אחת הנערות שנהרגו בשיטפון בנחל צפית התריעה ביום רביעי בפני חברותיה מפני הסכנה הטמונה בטיול. "זה להתגרות בגורל. אנחנו נמות, אני רצינית", כתבה הנערה, "לא מאמינה שאני אשכרה יוצאת לטיול במזג אוויר הזה. זה לא הגיוני שנלך למקום שהכל שם שיטפונות".

בהתכתבות בקבוצת ווטסאפ שפורסמה בחברת החדשות, כתבה אחת החברות: "הכל צהוב, אוי ואבוי. מגעיל, צהוב ודוחה". חברה אחרת, שלא יצאה לטיול, כתבה: "זה ממש מוזר שהוציאו אתכם ככה, סלחו לי". חברה נוספת, שגם היא לא היתה חלק מהקבוצה שנפגעה, ניסתה להרגיע את חברתה: "אל תגזימי, אני מניחה שיש להם היגיון ויקחו אתכם בטח למקומות אחרים. תישנו במקום סגור".