בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השר כץ טרפד דיון על העברת הרכבת בעמק רפאים: לוחץ להעביר אותה בפארק המסילה

הדיון המכריע על תוואי הקו נדחה לבקשת שר התחבורה, לאחר שאנשי המקצוע הביעו התנגדות לתוכניתו ותמכו בהעברת הרכבת ברחוב עמק רפאים

33תגובות
פארק המסילה
אמיל סלמן

דיון על תוואי הרכבת הקלה באזור עמק רפאים בירושלים, שהיה אמור להתקיים היום (ראשון), נדחה בלחץ שר התחבורה ישראל כץ. זאת, על רקע התנגדותם של אנשי המקצוע לתוכנית שמקדם כץ להעברת הרכבת בפארק המסילה, שצפויה להביא להרס הפארק. בעיריית ירושלים ובצוות תוכנית אב לתחבורה, הגוף העירוני-ממשלתי לפיתוח התחבורה בבירה, מבקשים להעביר את הקו ברחוב עמק רפאים כדי למנוע פגיעה בפארק. מקורות המעורבים בנושא אמרו ל"הארץ" כי כץ הפעיל בשבוע האחרון לחצים כבדים על מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי, כדי שתדחה את הדיון, וגם התערבות של ראש העיר ניר ברקת לא מנעה את הדחייה.

במקור היה קו הרכבת הקלה באזור אמור לעבור על מסילת הרכבת הישנה, אבל לפני כמה שנים הוקם על הפסים פארק המסילה, שנחשב להצלחה וזכה לאהדת התושבים. לאור זאת, תוכנן הקו לעבור ברחוב עמק רפאים, אבל קבוצת תושבים וסוחרים מתנגדת לתוואי זה, בטענה שיביא להרס השכונה ההיסטורית ויפגע בעסקים באזור. המתנגדים הבהירו שאינם רוצים לפגוע בפארק המסילה והציעו להעביר את הרכבת במנהרה. ואולם לפני כחודש, כשהוגשו לוועדה המחוזית החלופות לתוואי הקו, התברר שהעברתו במנהרה תהיה יקרה ומורכבת בהרבה מהעברתו בעמק רפאים, החלופה המועדפת על אנשי המקצוע. בשבועות האחרונים לחץ כץ להעביר את הרכבת בפארק המסילה, ובימים האחרונים, לקראת הישיבה בה אמורה היתה להתקבל ההחלטה בנושא, גברו הלחצים, עד שנדחתה.

רחוב עמק רפאים
אמיל סלמן

"שר התחבורה פועל נגד ירושלים, למחיקת פארק המסילה ועיכוב הרכבת הקלה", מאשים יוסי סעידוב, ממובילי המאבק למען הרכבת בעמק רפאים. "שכונות דרום ירושלים משוועות למערכת הסעת המונים, הפקקים ברחוב עמק רפאים בלתי נסבלים ועיכוב אישור התוואי של הרכבת הקלה הוא למעשה הקפאת הבנייה בדרום העיר. אי אפשר לצופף את העיר ולא לקדם פתרונות תחבורה".

מנגד טוען דובי גולדברג, בעל סופרמרקט בעמק רפאים שמתנגד לקו הרכבת ברחוב, שניתן להעביר את הקו בפארק מבלי לפגוע בו: "אי אפשר להרוס 150 בתי עסק ולפטר 1500 עובדים בשביל לסגור את הכביש לשבע שנים. אנחנו בעד פארק המסילה, ואפשר לבנות את הרכבת באופן יצירתי בלי לפגוע בו. השר כץ ראוי להיות ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל". 

עופר ברקוביץ, המתמודד על ראשות העיר מטעם תנועת התעוררות אמר: "צר לי שדווקא ביום ירושלים התבשרנו על דחייה נוספת באישור הקו הכחול של הרכבת הקלה, קו קריטי לירושלים. הקו הכחול חייב להיות מאושר במהרה, ללא כל פגיעה בפארק המסילה ולרווחת כלל תושבי ירושלים. אני קורא לשר ולכל הנוגעים בדבר להסיר חסמים ולקדם את אישור הקו בתוואי שאינו פוגע בפארק המסילה".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "לבקשת שר התחבורה, הדיון נדחה והוא יתקיים בתוך חודש לכל המאוחר".

מעמותת רפאים במושבות, המייצגת את התושבים המתנגדים לרכבת בעמק רפאים נמסר: "רכבת שתעבור בעמק רפאים גם תפגע במרקם ההיסטורי, החברתי, התרבותי והאנושי של המושבות, וגם תגרום להסטת התנועה הכבדה לרחוב הרכבת ותגרום לזיהום אוויר כבד באיזור הפארק. הצגנו לכולם את תוכנית המינהור, שהוכנה ע"י טובי המומחים בארץ ובעולם. לצערנו תוכנית זו עוותה על ידי צוות אב לתחבורה והוצגה באופן מסולף בוועדה המחוזית. אנחנו לא נאפשר פגיעה בפארק".

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה טרם קבע עמדה באשר לחלופה המוצעת, כאשר נלקחים בחשבון השיקולים של כל אחת מהחלופות המוצעות. השר כץ קיים מספר דיונים מקצועיים עם הגורמים הרלוונטיים, ובימים אלה אנו נמצאים בהליך גיבוש עמדה. השר נוהג בפרויקט הקו הכחול כפי שנוהג בכל פרויקט מסוג זה, מתוך גישה עניינית וללא שיקולים פוליטיים. עד לגיבוש העמדה ביקש המשרד לדחות את הדיון בנושא". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו