בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אדריכלים נגד הקמת רכבל לכותל: יפגע בקו הנוף של העיר

התוכנית שמקדמת עיריית ירושלים תופקד בקרוב בוועדה לתשתיות לאומיות לקראת אישור סופי. לדברי אדריכלים, הפרויקט לא יפתור את בעיות התחבורה באזור. ארכיאולוגים: ירושלים אינה דיסנילנד

38תגובות
הדמיה של הרכבל שיעבור בעיר העתיקה בירושלים. האדריכל משה ספדיה: הקרונות יהיו גדולים יותר במציאות

אדריכלים בכירים מזהירים מפני ההשלכות של התוכנית של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה להקמת רכבל באזור הכותל המערבי. בין השאר מזהירים האדריכלים מפגיעה בקו הנוף של העיר העתיקה וטוענים כי הרכבל לא יפתור את בעיות התחבורה באזור. בשבועות הקרובים תופקד התוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לקראת אישור סופי.

התוכנית להקמת רכבל מקודמת בשנים האחרונות על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, העירייה ומשרדי התיירות והתחבורה. על פי התוכנית, הרכבל יצא ממתחם התחנה הראשונה, בקצה רחוב עמק רפאים, יחלוף מעל שכונת אבו תור וגיא בן הינום, יעבור בחניון שבהר הציון ומשם ימשיך לתחנה הבאה מעל למתחם "קדם", מרכז המבקרים הגדול שמקימה עמותת הימין אלע"ד במעלה שכונת סילוואן. משם יוכלו המבקרים ללכת ברגל לכותל המערבי. הרכבל מתוכנן כקו תחבורה ציבורית, ותומכיו טוענים שהוא יפתור את בעיית הנגישות לעיר העתיקה ויבטל את הצורך בהגעת עשרות אוטובוסים מדי יום לאזור העיר העתיקה.

הדמיה של תחנה באבו טור
ללא קרדיט

ואולם לדברי האדריכל משה ספדיה, מבכירי המתכננים בישראל, התוכנית שגויה גם מבחינה תפעולית וגם בגלל ההשלכות שלה על הנוף ועל השימור של העיר העתיקה. בשבוע שעבר ערכו הרשות לפיתוח ירושלים והחברה להגנת הטבע יום עיון בנושא הרכבל במכון ירושלים. במסגרתו הוקרא מסמך שחיבר ספדיה המנתח את הפרויקט. לפי ספדיה, אין תקדים לכך שעיר עתיקה כמו ירושלים מקימה פרויקט שכזה בלב האזור ההיסטורי שלה. "למיטב ידיעתי, ולאחר שחקרתי את הנושא, אין עוד עיר היסטורית בעולם שאפשרה להקים מערכת רכבל בתחום האגן החזותי של אזור המורשת ההיסטורית שלה", כותב ספדיה. "מערכת רכבל, הנושקת לחומות העיר העתיקה, ושביל מרחף מעל העמק ההיסטורי שלמרגלות הר ציון והמורדות הדרומיים של גיא בן הינום והעיר העתיקה יהוו תקדים, שללא כל ספק יעורר התנגדות וביקורת בינלאומית".

לקריאת ההצעה לבניית הרכבל - דלג

ספדיה עצמו מזוהה עם התוכנית להרחבת ירושלים מערבה על חשבון שטחים פתוחים (תוכנית ספדיה), שבוטלה ב-2007 לאחר התנגדות של ארגוני סביבה. לטענתו, הרכבל לא יפתור את בעיית הנגישות של התיירים לכותל. "רובה המכריע של אוכלוסיית התיירים והצליינים מגיעה לאזור באוטובוסים כחלק מקבוצה, וספק אם אלה יבצעו את המעבר לרכבל במקום להמשיך כמקודם ליעדם הסופי בשער האשפות, כך שבעיית חניית האוטובוסים תיוותר בעינה", כותב האדריכל. "במהותו, המיזם מציע להסיט את בעיית החניה מהעיר העתיקה אל תחנת המוצא של הרכבל. לא הוכח כי ניתן לפתור את סוגיות הגישה באתרי הרכבל המוצעים". לדברי ספדיה, הרכבל יהפוך מכלי תחבורה לאטרקציה תיירותית. "(התוכנית) ללא ספק תשדרג את מתקני עמותת אלע"ד, אולם בינה לבין מיזם התורם לבעיית הצפיפות והגישה באזור, במיוחד באירועים המוניים בכותל המערבי, יש קשר רופף למדי", הוא כותב.

הדמיה של תחנה ליד גבעת התנ"ך
ללא קרדיט

עוד טוען ספדיה כי "תוואי הרכבל עובר מעל כמה אזורים היסטוריים רגישים במיוחד: גיא בן הינום, הר ציון והמורדות הדרומיים של עיר דוד. בחציו האחרון של התוואי, הוא מרחף בגובה נמוך מעל שכונת מגורים, באופן שייצור מטרדי רעש ופגיעה בפרטיות". הוא גם מאשים את היזמים בכך שההדמיות שיצרו לפרויקט מוטות ואינן משקפות את צורת הקרונות. לדבריו, הקרונות בהדמיות קטנים מאלו שיוקמו במציאות.

נגד התוכנית התבטא גם האדריכל גבריאל קרטיס, שמחה על העברתה בוועדה לתשתיות לאומיות ולא באמצעות הוועדה המחוזית, באופן שיהיה חשוף יותר לציבור.

הדמיית תחנה בהר ציון
ללא קרדיט

ארגון הארכיאולוגים עמק שווה, המתנגד גם הוא למיזם, הכין לאחרונה הדמיות חדשות שלטענתו משקפות טוב יותר את האופן שבו ייראה הרכבל. "ירושלים איננה דיסנילנד ואוצרות הנוף והמורשת שלה אינם מטבע עובר לסוחר", נמסר מהארגון. "הרכבל יעלה מאות מיליוני שקלים, יכביד על מערך התחבורה הציבורית בעיר, ויפגע באופן בלתי הפיך בעיר ובנופיה, שהם משאב נדיר השייך לכולנו".

ברשות לפיתוח ירושלים תקפו את ספדיה, שלטענתם ביצע את הניתוח מבלי שפנה אליהם לקבל את מפרט התוכנית. "לא ידוע על מה הוא ביסס את חוות הדעת שלו", אמרו ברשות והוסיפו כי המסמך לוקה בסתירות פנימיות ואינו משקף את המציאות. "אף פעם לא טענו שהרכבל יפתור את כל הבעיות, זה פתרון משלים שיפעל יחד עם פתרונות אחרים", נמסר. ברשות הצביעו גם על העלות הנמוכה של הפרויקט בהשוואה לפתרונות תחבורה ציבורית וטענו כי אין סיבה שעלות הנסיעה ברכבל תהיה גבוהה יותר מנסיעה באוטובוס. ברשות הוסיפו כי התוכנית נבדקת בקפדנות יתרה בוועדה לתשתיות לאומיות בדגש על הנראות של הפרויקט ביחס לחומות העיר העתיקה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו