שיבושים בתנועת הרכבות לאחר שעשרות עובדים הודיעו במקביל על מחלה

לדברי הנהלת הרכבת, ועד העובדים הורה לנהגים ולפקחים לא להגיע במחאה על החלטה להאריך את זמן הנהיגה היומי - "התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו הינה מיותרת". לאחר כמה שעות שבו הנהגים לעבודה

בר פלג
בר פלג
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רכבת ישראל במערב הנגב - ארכיון
רכבת ישראל במערב הנגב - ארכיוןצילום: אליהו הרשקוביץ

שיבושים בלוחות הזמנים של הרכבות חלו הבוקר (רביעי) לאחר ש-35 נהגים - מתוך 350 בסך הכל - הודיעו במקביל שלא יגיעו עקב מחלה. לדברי הנהלת רכבת ישראל, מדובר בצעד "פראי ולא אחראי" של ועד עובדי הרכבת. לאחר המה שעות חזרו העובדים לעבודה ונקבע כי הצדדים יקיימו פגישות להסדרת המחלוקות ביניהם בשבוע הבא. 

לאור היעדרותם של נהגים ופקחים, קו כרמיאל-חוף הכרמל בוטל, וחלו שיבושים ברכבות מבית שאן, קו בית שמש-נתניה, קו חיפה מרכז-אשקלון וקו רעננה-באר שבע. הנהלת הרכבת קוראת לציבור הנוסעים להתעדכן על שינויים נוספים באתר הרכבת, בתחנות השירות ובאפליקציית הרכבת.

לדברי ההנהלה, הצעד של הוועד הוא תגובה להארכת זמן הנסיעה לנהגים ברכבת. "כיום נהג נוהג בממוצע שלוש שעות וחצי שעות, לעומת שש השעות המותרות, ולאור הצרכים התפעוליים ומצב החברה ינהגו הנהגים כארבע שעות... זהו מהלך נדרש לרכבת בתקופה זו".

"הנהלת רכבת ישראל קוראת לוועד העובדים ולנהגי הרכבת להתעשת, להפגין אחריות, לא לפגוע בשירותי הרכבת ולשוב מיד לעבודה סדירה", נמסר מההנהלה. "התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו הינה מיותרת".

גורם בוועד העובדים הגדיר ל"הארץ" את יחסי העבודה בינם לבין ההנהלה כלא פשוטים, ולדבריו כל העומסים ברכבת מגולגלים אל העובדים בצעדים חד-צדדיים. מעבר לשעות העבודה, קיימות מחלוקות לגבי זמן המנוחה לעומת זמן העבודה, המקום בו יחלו משמרות וסוגיות טכניות לגבי סידור העבודה של העובדים וההסכם הקיבוצי שנחתם עמם. לאורך השנים סידור העבודה נקבע בהתייעצות עם ועד העובדים, ואילו כעת ההנהלה החליטה לבנות אותו בעצמה, דבר שמשפיע על העומס ועל משכורת העובדים.

לדברי גורם בוועד, "כבר שנה וחצי שעובדי הרכבת מחפים על התקלות הקשות של המערך, עובדים שעות רבות נוספות כי אין קליטת אנשים, עושים תפקידים רבים נוספים ומנויידים חדשות לבקרים כדי 'לסגור חורים'.... הודעת ההנהלה לא רק לחלוטין אינה נכונה אלא גם מקוממת, משום שההנהלה יודעת היטב מי נושאים על גבם את התקלות שלה".

זאת אותה הנהלת רכבת שאחראית להפסדים של מיליונים ועדיין לא לוקחת אחריות ובמקום לעשות מה שצריך כדי להבריא את מערך המטענים והחברה כולה היא עסוקה בלהילחם בעובדיה המסורים.

בכל מקרה, כדי להבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים,  משמרת ממוצעת של נהג ברכבת ישראל עומדת על כ 8 שעות עבודה.

יו"ר ועד צפון של העובדים שלח לפני יומיים מכתב שבו ציין כי הנהגים לא יקבלו את השינוי בהתנהלות סביב סידור העבודה, אך ההנהלה לא הגיבה. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ