ההרוג ה-14 השנה: פועל בן 28 נהרג בקריסת פיגומים באתר בנייה בחיפה

ההרוג, תושב עראבה, חולץ ללא רוח חיים מתחת להריסות באתר בשכונת נווה שאנן, שבשטחו מופיעים שלטים של חברת תמרה חלף. מנהל העבודה, מנהלת הפרויקט והקבלן עוכבו לחקירה

לי ירון
נעה שפיגל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הפיגומים שקרסו באתר בנייה בחיפה, היום
הפיגומים שקרסו באתר בנייה בחיפה, היוםצילום: רמי שלוש
לי ירון
נעה שפיגל

פועל בן 28, נהרג בצהריים (שני) בעקבות קריסת פיגומים באתר בנייה בשכונת נווה שאנן בחיפה. הפועל פיראס יאסין, תושב עראבה, הוא ההרוג ה-14 מתחילת השנה בתאונת בניין. שוטרים הגיעו לזירה ונציג משרד העבודה זומן לאתר, שלפי השילוט במקום מופעל על ידי חברת תמרה חלף. ארבעה מהעובדים במקום, ובהם הקבלן, מנהל העבודה ומנהלת הפרויקט עוכבו לחקירה.

צוותי הכיבוי חילצו את האיש ללא רוח חיים מתחת להריסות הפיגומים. פרמדיק מד"א, עופר ויניק, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו ערימה של פיגומים שקרסו מגובה. מתחת לפיגומים נלכד גבר כבן 30, מחוסר הכרה, עם פגיעה רב מערכתית. הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר אלא לקבוע את מותו". מהמשטרה ומשירותי הכיבוי נמסר כי מתבצעות סריקות נוספות על מנת לוודא שאין לכודים נוספים.

אתר הבנייה בחיפה בו קרסו הפיגומים, היום
אתר הבנייה בחיפה בו קרסו הפיגומים, היוםצילום: רמי שלוש

באתרי הבנייה בישראל נגרמו מפיגומים לקויים. מרבית הפיגומים בישראל נמצאים בשימוש לתקופה של בין עשר ל-20 שנים ברציפות, ורבים מהם נבנו בצורה רשלנית מבחינה הנדסית. על פי נתוני משרד העבודה ב-2011 נמצאו פיגומים לא תקינים במחצית מאתרי הבנייה, וב-2017 עלה שיעורם לכ-70%. למרות זאת, מפקחי משרד העבודה לא בודקים את הפיגומים בכל הביקורות שהם עורכים, אלא רק ב-28% מהן.

הפעם האחרונה שבה עודכנו תקנות הפיגומים בישראל היתה ב-1988. אף שהתקן מבוסס על סטנדרטים אירופיים, הוא אינו מחייב את הקבלנים. בשל כך, פעילי המאבק נגד תאונות הבנייה דורשים החלת תקן אירופי בישראל והדרישה הייתה אליהן הגיעו ההסתדרות והממשלה בנובמבר האחרון. בינואר האחרון אושר שינוי בתקנות הפיגומים שייכנס לתוקף ביוני הקרוב - אך בלחץ הקבלנים ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה דרישות מחמירות פחות להתקנת פיגומים באתרי בנייה מאלה שהממשלה התחייבה אליהן.

על פי התקנות החדשות, ובניגוד להסכם המקורי שאליו הגיעו ההסתדרות והממשלה, הקבלנים לא יהיו חייבים להחליף את הפיגומים שבידיהם לפיגומים חדשים. הם יוכלו להמשיך להשתמש בפיגומים הישנים, בתנאי שהיצרן המקורי יאשר כי הם עומדים בתקן האירופי. לפי ההסכם המקורי, היו אמורים הקבלנים לעבור בתוך חצי שנה לפיגומים חדשים העומדים בתקן האירופי, במקרה שגובהם מעל שישה מטרים. במקרה שגובהם נמוך יותר, ניתנה להם שנה וחצי. לפי ההסכם המעודכן, רק במיזמי בנייה המגיעים ל-30 מטר (18% מאתרי הבנייה) יידרשו הקבלנים ליישם את התקן האירופי בתוך חצי שנה. באתרים שגובהם שמונה עד 30 מטרים (כמחצית מאתרי הבנייה) יוכלו לעשות זאת בתוך שנה וחצי, ובמקרים של פיגומים נמוכים יותר יינתנו להם שלוש שנים.

אתר בנייה בשכונת רמות בירושלים, בשנה שעברה
אתר בנייה בשכונת רמות בירושלים, בשנה שעברהצילום: אמיל סלמן

באופן רשמי, קיים תקן ישראלי המבוסס על תקן אירופי ומציב סטנדרטים בטיחותיים מחמירים: שימוש בחומרים חזקים יותר לבניית הפיגומים, התקנת מעקות אנכיים למניעת נפילה וחיזוקים טובים יותר למבנה, המונעים קריסה. בפועל, הוא אינו חל הקבלנים, בשל היעדר סעיף האוסר על השימוש בפיגומים שאינם עומדים בו. מחירם של פיגומים העומדים בתקן האירופי הוא 600 אלף שקל לפיגום של 14 אלף מ"ר, לעומת כ-150 אלף שקל לפיגום ממוצע כיום בישראל. בנוסף, בישראל יש המלצה להתקין רשתות מגן נגד נפילה, אך עד כה אין תקנה המחייבת את הקבלנים להתקין רשתות כאלה. באירופה, במדינות רבות יש חובה להתקין רשתות.

מחברת תמרה חלף שמפעילה את אתר הבנייה נמסר: "החברה מקפידה על עבודה מסודרת ושומרת על כל כללי הבטיחות. במהלך פירוק הפיגומים על ידי קבלן המשנה וקבלן הפיגומים העצמאי, מצא את מותו אחד העובדים. החברה משתתפת בצערה של המשפחה". 

היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות, ישראל אסל, מסר: "הקטל בענף הבנייה נמשך נוכח ההפקרות של הקבלנים וגורמי האכיפה שאינם עושים די בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית". אסל הוסיף כי משרד העבודה בראשות השר חיים כץ צריך לסגור אתרי בנייה לתקופות ממושכת של 30 יום וכי יחידת פלס בלהב 433 צריכה לחקור באזהרה בכירים ובהם מנהלי חברות שנהרגו פועלים תחת אחריותן ולפעול להגשת כתבי אישום פליליים.

ערן סיב, יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים ויבואן של פיגומים עם תו תקן אירופי, אומר כי ״עבודה על פיגום היא מטבעה מסוכנת כי היא נעשית בגובה רב ולאורך זמן, בנוסף לסיכון בשימוש בכלי עבודה שהם לרוב כבדים ומסוכנים. יחד עם זאת, ברור שלא ייתכן כי כמה ימי רוח יביאו לשני אירועים מסוכנים - היום בחיפה ואתמול בתל אביב". לדבריו, "מרבית התאונות מתרחשות בשל עבודה עם פיגומים ישנים. אני מאמין שעם תחילת העבודה על הפיגומים החדשים, ביולי 2020, נראה הרבה פחות תאונות". 

עו''ד גדיר ניקולא מארגון קו לעובד אמרה: "עובדי הבניין בישראל הופקרו לאורך שנים רבות על ידי כל רשויות המדינה שישבו בחוסר מעש אל מול הקטל הזה שבאתרי הבנייה. גם כאשר החלו לאחרונה לפעול, בחרו לעשות זאת באיטיות רשלנית ובלתי נסבלת". ניקולא הוסיפה כי "רק לפני חודשים ספורים התרענו כי יש להחיל את התקן האירופי לפיגומים במהירות שיא, ולא לפרוס את ההחלה על גבי חודשים ואף שנים ארוכות כפי שעשו הרשויות וחברי הכנסת שלא עמדו בלחץ של קבלני הפיגומים". לדבריה, "משרד האוצר, מילא פיו מים מול טענות קבלני הפיגומים אודות העול הכלכלי הכבד, ולא סיפק פתרונות כדי להאיץ את החלת התקן האירופי לפיגומים". ניקולא קראה למקבלי ההחלטות "לקחת אחריות לאלתר ולהקדים את החלת התקן".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ