הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את פרויקט הרכבל בירושלים

לאחר האישור מסרה הוועדה כי "התוכנית מציעה פתרון אמיתי לבעיית הנגישות הקשה לאגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה". כעת תעבור התוכנית לאישור הממשלה

ניר חסון
ניר חסון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הדמיית הרכבל במתחם התחנה בירושלים
הדמיית הרכבל במתחם התחנה בירושלים
ניר חסון
ניר חסון

הוועדה לתשתיות לאומיות דחתה את ההתנגדויות ואישרה היום (שני) את הקמת פרויקט הרכבל לכותל המערבי. רובן של מאות ההתנגדויות לפרויקט נדחו על ידי האדריכל ברוך יוסקוביץ, החוקר המיוחד שמונה על ידי מינהל התכנון לבחון אותן. את הפרויקט מקדמים משרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים, והוא כולל הקמת שלוש תחנות. כעת תועבר התוכנית לאישור הממשלה.

לאחר האישור מסרה הוועדה כי "התוכנית מציעה פתרון אמיתי לבעיית הנגישות הקשה לאגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה (אזור הכותל, שער האשפות, עיר דוד) ותיתן מענה למטיילים, תושבים ולתיירים". 

לפי התוכנית, התוואי הכולל של הרכבל הוא 1.4 ק"מ וכולל שלוש תחנות - במתחם התחנה שבסוף עמק רפאים, תחנה בהר ציון ותחנה במתחם קדם שליד שער האשפות. המערך יכלול גם 73 קרונות, ולטענת המתכננים יוכל להוביל 3,000 איש בשעה לכל כיוון. התוכנית עוררה התנגדות נרחבת מצד אדריכלים ופעילי שימור, שמחו על הפגיעה הצפויה בנוף האגן ההיסטורי של העיר העתיקה וכן בטענה שהרכבל ממילא לא יפתור את בעיית הנגישות לעיר העתיקה. 

הרכבל

בהודעת הוועדה נאמר: "שדרוג התשתיות הפיזיות באזור הכותל המערבי ושיפור שירות אמצעי התחבורה הציבורית בעייתי עקב מגבלות המרקם הפיזי, התרבותי, הדתי, הארכיאולוגי, ההיסטורי והקנייני הרגיש והעדין הקיים מסביב לעיר העתיקה, שאינו מאפשר ביצוע עבודות פיתוח בהיקפים נרחבים... המטרה העיקרית ליישום הפרויקט היא לאפשר את שיפור הנגישות לעיר העתיקה, וכתוצאה מכך, להקל באופן משמעותי על הגודש התנועתי הבלתי נסבל הקיים היום בשגרה, וקל וחומר בימי חג ומועד. יחד עם זאת, הרכבל אינו מהווה הפתרון היחיד שייתן מענה לעומס התחבורתי באזור, והוא חלק ממערך כולל של פתרונות משולבים שיזינו את הרכבל ויפחיתו את תנועת כלי הרכב באזור".

יו"ר הועדה זאב בילסקי הוסיף: "מדובר בתוכנית שמביאה בשורה של ממש לעיר ירושלים. התוכנית מאפשרת נגישות זמינה ונוחה עבור באי העיר העתיקה והכותל. התוכנית תביא לביטול 'חומת האוטובוסים' שנמצאת באופן קבוע בכניסה לעיר העתיקה, והפיכת המרחב למרחב ציבורי ונעים באחד המקומות המתויירים ביותר בישראל ובעולם".

החוקר יוסקוביץ קיבל באופן חלקי את הטענות של הקהילה הקראית נגד קירוי של בית הקברות שלה, כפי שקבעה התוכנית. במקום פתרון זה, שנועד לאפשר לכהנים להשתמש ברכבל, הציע החוקר להציב שלט גדול בכניסה לקרוניות הרכבל שימליץ לכהנים שמקפידים על דיני הטהרה שלא להשתמש בו ולהגיע לכותל בדרכים אחרות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ