תאמר נפאר ביטל את הופעתו באום אל-פחם בעקבות התנגדות העירייה לקיימה

אף שביהמ"ש הורה לאפשר את קיום ההופעה, הגיע נפאר להבנות עם ראש העיר מחאמיד על ביטולה. בהודעה משותפת לצדדים, מסר הראפר כי אינו מעוניין "להפוך אירוע תרבותי לאירוע מפלג בחסות המשטרה"

ג'קי חורי - צרובה
ג'קי חורי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נפאר (במרכז), עם מחאמיד (שני משמאל), שניים מהעותרים (מימין) ומנהל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח, היום
נפאר (במרכז), עם מחאמיד (שני משמאל), שניים מהעותרים (מימין) ומנהל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח, היוםצילום: עיריית אום אל-פחם

הראפר תאמר נפאר ביטל היום (חמישי) את הופעתו באום אל-פחם, שעות לאחר שבית המשפט המחוזי חייב את העירייה לקיימה. לאחר פגישתו עם ראש העיר סמיר מחאמיד, מסר נפאר כי אינו מעוניין "לפגוע בסדר הציבורי ולהפוך אירוע תרבותי לאירוע מפלג שיתקיים תחת חסות המשטרה".

בהודעה משותפת לצדדים, כתב נפאר: "אכנס לאום אל-פחם כאחד מבניה, ולא בחסות המשטרה או אבטחתה. אני מודה לכל מי שנאבק למען חופש הביטוי והאומנות, ומקווה שהתקדים לא יחזור על עצמו". הצדדים הודיעו כי נפאר ייפגש עם חברי מועצת העירייה וידון עמם בחופש הביטוי ובחופש האמנות.

ביום שלישי ביטלה העירייה את ההופעה, שתוכננה להתקיים במתנ"ס בעיר, בטענה שתכניו של נפאר "אינם מתיישבים עם המקובל". היום קבעה שופטת בית המחוזי בחיפה בטינה טאובר כי ההחלטה לא נומקה, ופוגעת בחופש הביטוי. עוד קודם להודעת נפאר, מסרו מפיקי האירוע שלמרות ההחלטה לקיים את המופע, הם אינם מעוניינים לקיים אותו אם תהיינה הפרות סדר במקום והאירוע יתקיים תחת אבטחה משטרתית.

בפסק הדין כתבה השופטת טאובר כי לא מדובר באירוע שעתיד להתקיים ברחובות העיר, שבהם עוברי אורח עלולים להיחשף למסר כלשהו שיובע בו בניגוד לרצונם, אלא בהופעה באולם סגור שבה יצפו רק אלו המעוניינים בכך. "חופש הביטוי אינו רק החופש לבטא דברים מוסכמים ונעימים או ערבים לאוזן, ולא נועד רק להגן על דעות מקובלות ואהודות", כתבה השופטת בתשובה לעתירת תושבים בעיר והאגודה לזכויות האזרח, "עיקר מבחנו של חופש הביטוי הינו על דעות שעשויות להיות מקוממות או מכעיסות". 

בדיון, שהתקיים לא נוכחות נפאר והמפיקים, הוצגה עמדתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה לגבי קיום ההופעה, לפיה "אין רשויות רשאיות להתערב בתוכנן של פעילויות ציבוריות ותוך כך לסנן או לסרב לקיימן משיקולים שאינם ענייניים". המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, החתומה על המכתב, מנתה בין השיקולים את "אופיו של הגוף המבקש לקיים את האירוע או זהות המוזמנים לאירוע". 

הדיון בביטול ההופעה בבית המשפט המחוזי בחיפה, היום
הדיון בביטול ההופעה בבית המשפט המחוזי בחיפה, היוםצילום: אמיר לוי

מחאמיד אמר בדיון כי הוא רואה במתנ"ס "מנוף תרבותי וחינוכי". לדבריו, הוא בעצמו משתתף בהרבה אירועי שירה ותרבות שמתקיימים במקום, אך במקרה של נפאר הוא "חייב להיות עם יד על הדופק, לבטא את תחושות הציבור ולדאוג לשלומו". הוא הוסיף כי לא קיבל את ההחלטה על דעת עצמו, אלא לאחר שזכה לתמיכת 15 מתוך 17 חברי מועצת העיר. הוא חזר על עמדתו בעניין תוכן שיריו של נפאר, שכוללים ביטויים המתייחסים ל"חלקים אינטימיים בגוף", ושאינם מתאימים, לדבריו, לחינוך ולתרבות שהוא רוצה לטפח בקרב הדור הצעיר בעיר.

נציגי העירייה בבית המשפט ציינו כי הם מייצגים את רוב תושבי העיר וכי הם מחזיקים בעצומה חתומה על ידי יותר מ-1,000 איש שמתנגדים להופעה. סגן ראש העיר, עו"ד עלי ג'בארין, אף הזהיר בדיון כי יש מי שאיימו בפגיעה בסדר הציבורי אם ההופעה תתקיים, ולכן יש לבטל אותה.

חבר מועצת העיר עו"ד תאופיק ג'בארין, שהתנגד להחלטת ראש העיר, אמר בדיון: "אני לא מכיר את נפאר וגם שיריו והאמירות שלו לא מתאימים לי, אבל זה לא אומר שאני מסכים לבטל אותו ואת הקהל שלו". הוא הדגיש כי מסובר בסוגיה עקרונית, ובניסיון לכפות אווירה דתית-קיצונית בעיר. "פסילה של אירוע זה עכשיו יכולה להוביל לעוד", אמר. 

תאמר נפאר בהופעה בתיאטרון יפו, בשנה שעברה
תאמר נפאר בהופעה בתיאטרון יפו, בשנה שעברה צילום: מוטי מילרוד

עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח תקף בדיון את עמדת ראש העיר, וציין כי יותר מ-350 כרטיסים כבר נמכרו למופע. "גם אם מדובר במיעוט, למרות שלא בדקנו את זה, זכותו של המיעוט לשמוע את השירים", אמר יקיר, והדגיש כי לעירייה אין סמכות לבטל את ההופעה. הוא ציין כי "תושבי אום אל-פחם אינם מקשה אחת, ויש אלה שרוצים לשמוע את שיריו של נפאר". 

נפאר הפך לסמל מחאה של החברה הערבית בשנת 2016, בעיקר בשל עימותיו המתוקשרים עם שרת התרבות והספורט מירי רגב. בספטמבר של אותה שנה ביצע עם יוסי צברי בטקס פרסי אופיר את השיר "אני לא פוליטי", שבו שולב קטע משירו של מחמוד דרוויש. בתגובה נטשה השרה רגב את האולם. בבחירות האחרונות קרא בשירו לאזרחי ישראל הערבים לצאת ולהצביע לאור אחוזי ההצבעה הנמוכים לרוב בחברה הערבית.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ