חולדאי: אם חניה בכחול לבן תעלה 15 שקל לשעה, מספר המכוניות החונות בת"א ירד

בעירייה בוחנים אפשרות להעלות מחירי חניה, להגביל חלוקת תווים לתושבים ולהקצות להם מקומות בחניוני אחוזות החוף. בכיר בעירייה: "מצידי שיחזיקו 20 מכוניות, אבל ממני לא יקבלו יותר מתו אחד, אולי שניים"

בר פלג
בר פלג
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב. לפי העירייה, כיום ישנם כ-14 אלף משקי בית שבהם יותר משני תווי חניה
מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב. לפי העירייה, כיום ישנם כ-14 אלף משקי בית שבהם יותר משני תווי חניהצילום: מוטי מילרוד
בר פלג
בר פלג

עיריית תל אביב מגבשת תוכנית לצמצום תנועת כלי הרכב הפרטיים בעיר, ובוחנת אפשרות להעלות את מחירי החניה בכחול לבן לתושבי חוץ ולהגביל את חלוקת תווי החניה לתושבי העיר. אפשרויות נוספות שנבדקות הן הקצאת מקומות חניה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף וחיוב פתיחת חניונים פרטיים במשך כל שעות היממה. מפרוטוקולים של ישיבת הנהלת העירייה שהגיעו לידי "הארץ", עולה כי היא מנסה לקדם את התוכנית במהירות - אולם העלאת מחירי החניה דורשת את אישור שר הפנים, ולכן אינה עתידה להיות מיושמת באופן מיידי. התוכנית פורסמה לראשונה בכאן 11. 

ראש העיר רון חולדאי אמר בישיבה בספטמבר כי בכוונתו לייקר באופן משמעותי את מחיר החניה בכחול לבן בעיר לתושבי חוץ, שעומד כיום על 6.3 שקלים לשעה. "דיברתי עם שר התחבורה כדי שייתן בידינו את קביעת מחיר החניה בעיר כחלק ממדיניות התחבורה," אמר חולדאי. "באותם אזורים שבהם אנחנו לא רוצים שיחנו, מחיר החניה צריך להיות גבוה מאוד ויאפשר רק חנייה חולפת או עד חצי שעה. אם חניה תעלה 15 שקלים לשעה, אני מעריך שכמות האנשים שיכנסו למרכז העיר לצורכי חניה תרד". באוגוסט העלתה העירייה גם את מחירי החניונים בתל אביב.

חולדאי, ב-2017. "אם חניה תעלה 15 שקלים לשעה, אני מעריך שכמות האנשים שייכנסו למרכז העיר לצורכי חניה תרד", אמר
חולדאי, ב-2017. "אם חניה תעלה 15 שקל לשעה, אני מעריך שכמות האנשים שייכנסו למרכז העיר לצורכי חניה תרד", אמרצילום: תומר אפלבאום

אחד הצעדים הנבחנים בעירייה הוא גביית תשלום לחניה בכחול לבן מתושבי שכונות עבר הירקון בתל אביב שיחנו במרכז העיר עם רכבם הפרטי. כמו כן החלו למפות אזורים שבהם יוקמו מדרחובים ותיאסר כליל כניסת כלי רכב פרטיים כדי לתת עדיפות לתנועת הולכי רגל. באוגוסט החלה העירייה בפיילוט מדרחוב בימי שישי ברחוב שנקין, ובקרוב יחל פיילוט דומה ברחוב לוינסקי. 

לפי העירייה, כיום יש כ-14 אלף משקי בית שבהם יותר משני תווי חניה. בכיר בעירייה אמר כי אחת האפשרויות שנבחנות היא הורדת מספר התווים המחולקים למשק בית לפי אזורים בעיר, כך שבמרכז העיר יחולקו פחות תווים מאשר בשכונות שבהן אין בעיית חניה. "מדובר במספרים משמעותיים", אמר הבכיר ל"הארץ". "רוצים עשר מכוניות? שיחזיקו גם 20, אבל הם לא יקבלו ממני יותר מתו אחד - אולי שניים - וגם זה לפי גודל יחידת הדיור".

כחול לבן בתל אביב. אחת האפשרויות שנבחנות היא חלוקת פחות תווי חניה לתושבי מרכז העיר
כחול לבן בתל אביב. אחת האפשרויות שנבחנות היא חלוקת פחות תווי חניה לתושבי מרכז העירצילום: מוטי מילרוד

סגנית ראש העיר מיטל להבי העריכה בישיבה כי התוכנית תצא לדרך בעוד עשרה חודשים עד שנה, אך ציינה כי העלאת מחירי החניה דורשת את אישור שר הפנים. להבי אמרה אחרי הדיון כי יש לערוך עבודת הכנה משמעותית לפני הבאת התוכנית לפתחו של שר הפנים. "כשנבוא ונבקש להעלות אנחנו צריכים הנמקות כבדות, ולכן עבודת הרקע והמיפוי תאפשר לנו להגיע עם בקשה מנומקת היטב", אמרה, והוסיפה כי על העירייה "למפות את כל העיר, לעשות סקר מקומי, לעבוד עם כל האמצעים המשפטיים. אלו לא דברים שאפשר לעשות בדקה וחצי".

באוגוסט התחילה העירייה לאכוף את איסור החניה על מדרכות ובאדום לבן במהלך הלילה. האכיפה החלה בעיקר ברובעי לב העיר, והיא צפויה להתרחב בהמשך לאזורים אחרים בעיר. סמנכ"ל ומשנה מנכ"ל העירייה, רובי זלוף, אמרה בישיבה כי בתחילת אוגוסט עמד מספר הדו"חות וההתרעות לכלי רכב שחנו על המדרכה על מאות, אולם כיום מדובר על 40 בלילה בלבד. עם זאת, בעירייה לא יודעים לאן "נעלמו" כלי הרכב שנהגו לבלות את לילותיהם על מדרכות העיר, וביקשו נתונים מחניוני אחוזות החוף כדי להבין אם חל גידול בקליטת המכוניות. סגן ראש העירייה, אסף הראל, הציע בדיון פתרון לתעלומה - עלייה בשיעור החניה באדום לבן. "הדיבור הוא שבאדום לבן יותר בטוח", הסביר.

התוכנית שמתגבשת בעירייה נועדה לענות על הגידול האדיר במספר תושבי מטרופולין תל אביב בעשרות השנים הקרובות. אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה בעירייה, העריך בישיבה כי תוך 25 שנים יכפיל את עצמו מספר התושבים לכשבעה מיליון איש. "אנחנו נמצאים כרגע ממש, בשנים האלה, בפני מהפכה שהעולם התחבורתי הוא חלק ממנה", אמר. לדבריו, מספר התושבים בשנת 2040 יעמיד את תל אביב בשורה אחת עם "מטרופולינים כמו מדריד, ברלין, שיש להן כמובן מערכות הסעת המונים מאוד מאוד טובות". נוסף על התושבים, ציין כהן כי כ-300 אלף מועסקים חדשים שאינם תושבי העיר צפויים להצטרף לשוק העבודה בת"א ב-20 השנים הקרובות.

הוא התייחס בישיבה לבניית המגדלים הענפה בעיר - שבאה על חשבון המדרכות והולכי הרגל. "צריך לזכור שכל הציפוף הזה וכל הצמיחה לגובה נשענים על אותן זכויות דרך", אמר. לדבריו, בציר שלבים ולה גארדיה ייבנו בשנים הקרובות עוד עשרת אלפים יחידות דיור, שיהוו תוספת של 50% במספר הדירות למגורים באזור. כמו כן, מתוכננת בנייה של "עיר חדשה", לדבריו, מצפון לרדינג ועד פאתי הרצליה.

לצד הגבלת החניה בתוך העיר, פירט כהן בישיבה ארבעה פרויקטים גדולים יותר שאמורים להתבצע בתל אביב בשנים הקרובות: פרויקט המטרו, שנמצא עדיין בהליכי אישורים בוועדה לתכנון עירוני, הרכבת הקלה, הנתיבים המהירים באיילון וכן הרחבת מסילות הרכבת באיילון משלוש לשש מסילות עד 2030. כהן ציין כי עבודות הרכבת הקלה ברחוב בן יהודה יחלו בעוד שלושה עד ארבעה חודשים ברחוב בן יהודה, ויתרחבו בעוד שנה לאלנבי ומזרחה. בעוד שנתיים-שלוש יחל לפעול הקו הראשון, הקו האדום, ושלושת הקווים אמורים לפעול עד 2026. "מערכות הסעת המונים במטרופולין תל אביב בעוד 15 שנה, בשאיפה, יהיו ברמה בינלאומית, עם הרבה מאוד שירות שמתחבר ומחובר", אמר, אך ציין כי בדרך לחלום צפוי לתל אביבים "הרבה מעולם התוכן הזה של עפר וסגירות ועבודות וחסימות".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: הנושא בבחינה. כל פתרון שיוחלט יפורסם לציבור בהתאם.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ