ארכיאולוגים עתרו נגד הקמת הרכבל לכותל: ממשלת מעבר לא מוסמכת לאשר את הפרויקט

בעתירה נכתב כי חרף הטענה שמטרת הרכבל היא להקל על עומסי התחבורה בעיר העתיקה, משרד התחבורה לא היה מעורב בפרויקט. עוד נטען כי הוועדה שאישרה אותו הסתמכה על הדמיות מטעות, שצמצמצו את הפגיעה בנוף

ניר חסון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הדמיית הרכבל מעל שכונת אבו תור בירושלים
ניר חסון

ארכיאולוגים בכירים, אדריכלים וחוקרים עתרו אתמול (שלישי) לבג"ץ נגד הקמת הרכבל לכותל. העותרים טוענים כי הממשלה, בהיותה ממשלת מעבר, אינה מוסמכת לאשר את הקמתו. בנוסף, נטען כי ועדות התכנון אישרו את הקמת הרכבל מבלי שראו הדמיות ריאליות של האופן שבו ייראה על רקע נוף העיר העתיקה. את העתירה הגיש ארגון "עמק שווה" ואליו הצטרפו ארכיאולוגים בכירים, בהם שני זוכי פרס ישראל, פרופ' עמיחי מזר ופרופ' אמנון בן תור, וכן יו"ר רשות העתיקות לשעבר, פרופ' בנימין זאב קדר, ואנשי אקדמיה נוספים.

לפני כשלושה שבועות אישר פורום השרים לענייני דיור את תוכנית הוועדה לתשתיות לאומיות להקמת הרכבל, שיזם משרד התיירות. הרכבל צפוי להיבנות בין מתחם התחנה הראשונה שמול גן הפעמון לבין הגן הלאומי עיר דוד, לא רחוק משער האשפות והכותל. בין שתי תחנות אלה תהיה לרכבל תחנה נוספת בחניון של הר ציון. לפי משרד התיירות, הרכבל יהיה כלי ההסעה ההמוני המשמעותי ביותר באגן העיר העתיקה בירושלים. הקמת הרכבל אושרה למרות התנגדותם של אדריכלים, ארכיאולוגים ופעילי שימור, שחוששים לפגיעה בנוף אגן העיר העתיקה.

הבעיה הראשונה שעליה מצביעים העותרים היא העובדה שאת התוכנית צפויה לאשר בקרוב ממשלת מעבר. בעתירה שחיבר עו"ד איתי מק נכתב כי "על פי הפסיקה, על ממשלת מעבר לנהוג באיפוק הראוי למעמד של ממשלה יוצאת ערב בחירות בכל הנוגע להפעלת סמכויות שאינן נוגעות לניהולה השוטף ואינן נחוצות בתקופת המעבר, ובמיוחד כאשר מדובר בפעולות בעלות השלכה תקציבית משמעותית". מק טוען בעתירה כי הממשלה איבדה את אמון הציבור והכנסת פעמיים, בשני סבבי בחירות, וכי היא נאלצת לערוך קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה ובה בעת מכתיבה לממשלה הבאה פרויקט שנוי במחלוקת שעלותו מאות מיליוני שקלים.

בנוסף, נטען בעתירה כי למרות טענת היזמים מהרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים ומשרד התיירות כי מדובר בפרויקט תחבורתי שנועד לפתור את בעיית עומסי התחבורה באזור העיר העתיקה, הרי שבפועל משרד התחבורה כלל לא היה מעורב בפרויקט. "דומה [הדבר] לכך שמשרד התיירות יחליט להקים בית חולים לתיירות רפואית, מבלי להתייעץ ולשתף בהליך התכנון את משרד הבריאות", נכתב בעתירה.

טענה שלישית שהעלו העותרים היא שלמרות שמדובר בפרויקט שעתיד לשנות את הנוף של העיר העתיקה, הוועדה לתשתיות לאומיות שאישרה אותו הסתמכה על הדמיות מטעות, שהמעיטו בפגיעה בנוף שיגרום הרכבל. "על פי תוכנית הרכבל, יוצבו עמודי ענק שימתחו ביניהם כבלים מסיביים, אשר על גביהם ינועו עשרות קרוניות בכל שעה. התוואי המתוכנן להר ציון עתיד לעבור מעל גיא בן הינום, ואילו התוואי שיוביל מהר ציון ל'מתחם קדם' בשער האשפות יעבור במקביל לחומה הדרומית של העיר העתיקה", נכתב בעתירה.

הדמיה של תחנת הרכבל ליד גבעת התנ"ך. עלות הפרויקט מאות מיליוני שקליםצילום: הרשות לפיתוח ירושלים

"היזמים מציעים תנועה של כ-72 קרונות בשעה, ועד כ-41 קרוניות שינועו בו בעת. בין התחנות יהיו כ-15 עמודי תמך שיתנוססו לגובה של עד שמונה קומות... כל אלה יבתרו ויפצעו את תוואי הנוף העתיק וההיסטורי בגיא בן הינום, אגן וחומות העיר העתיקה", נטען, "הדמיות הרכבל במסמכי התכנית מטעות ולחלוטין אינן משקפות את מראה הפרויקט בפועל - הן לא מציגות עשרות קרוניות בתנועה מתמדת, באופן שיחריף דרמטית את נראותן והשפעתן על הנוף העתיק וההיסטורי באגן העיר העתיקה, וייצור מראה ותחושה של 'פארק שעשועים'".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ