תל אביב החליטה להקטין את מספר מקומות החניה בבניינים חדשים

נעמה ריבה
נעמה ריבה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נעמה ריבה
נעמה ריבה

בשבועות האחרונים ניתץ ויכוח סוער בתל אביב, שבמרכזו: החניה. זאת לאחר שהעירייה הודיעה באופן רשמי שהיא מעוניינת לצמצם את מספר המקומות בעיר. ההשפעה המיידית תהיה על מיזמי בנייה חדשים שעד כה כללו לפחות חניה אחת לכל דירה (בעיקר בצפון העיר). לפני שלושה שבועות שעבר הוחלט שבתוכניות בניין עיר חדשות (תב"עות) במרכז העיר תיבנה עד חצי חנייה לדירה. כלומר, בבניין של 12 דירות יהיו עד שש חניות. בצפון העיר, בדרומה ובמזרחה ייבנו עד ארבע חניות לכל חמש דירות. כלומר בבניין של 15 דירות, יהיו עד 12 חניות. ניתן גם לבנות בניינים ללא חניות בכלל. יש לציין, שמדובר בשינוי חריג. בערים רבות בישראל, נבנות היום יותר משתי חניות לדירה.

לפי העירייה, התקן החדש ימומש באופן הדרגתי בשנים הקרובות, במקביל להפעלת שלושת קווי הרכבת הקלה (האדום, הסגול והירוק) והשלמת התוכניות ליצירת רשת מלאה של נתיבים לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים, התחלת שימוש ברכב אוטונומי והמשך התניידות שיתופית. "צמצום החניה במגורים יבטיח התאמה טובה יותר בין הביקוש להיצע, וישפיע לטובה על ערכי הסביבה העירונית, התנועה במרחב, וכן על יוקר הדיור והמחייה", נכתב בדברי ההסבר לתקן החדש בדיון שנערך בוועדה המקומית בתחילת החודש. בעירייה גם סבורים, שצמצום החנייה יביא להפחתת יוקר המחייה ולאפשרויות נרחבות יותר של התחדשות עירונית והגדלת מצאי הדירות בעיר.

ההחלטה של העירייה, מצטרפת באטיות למגמות בערים שונות בעולם, שמשלבות בין שיפור תחבורה ציבורית לצמצום חניה. אולם חלק מתושבי העיר לא אהבו את הרעיון, כפי שניכר בקבוצת הפייסבוק "חניה ותחבורה לתל אביבים". "מי הם חושבים שיקנו את הדירות האלו? בנאדם שיש לו 3 או 5 מיליון שקלים לשלם על דירה בתל אביב לא משתמש בתחבורה הציבורית הכושלת בישראל", כתבה אחת מהם. אחר הוסיף: "רוב האנשים לא ירכשו דירה בלי חניה". והיתה גם מי שחרצה באבסולוטיות: "אנשים שאין להם רכב פרטי הם אנשים שאין להם כסף לקנות דירה במרכז תל אביב".

בניגוד לבעלי הרכב הנחרצים שמתגוררים בעיר, חגית נעלי יוסף, מנהלת המחלקה לתכנון אסטרטגי בעיריית תל אביב, מחזיקה בידיה נתונים אחרים. לדבריה, ההחלטה משקפת שינוי שכבר קורה בעיר, והוא - יזמים רבים מעוניינים לצמצם את היקף החניות שנבנות בפרויקטים, שעלות בנייתם אדירה. "התקן משקף שינויים בדפוסי ההתנהגות שאנחנו רואים", היא אומרת. "הכלי הזה לא עומד לבדו, אבל אנחנו יודעים שאם למישהו יש חניה פרטית בבית ויש לו חניה בעבודה, הוא לא ישנה את ההרגלים. אנחנו מקווים שבעשור הבא הדורות הצעירים יעדיפו לא להוציא על חניה". לדבריה, חשוב לציין שתקן החניה לא מגיע לבדו, אלא כחלק ממדיניות שלמה שעדיין לא הושלמה, שניהול משאב החניה הוא חלק ממנו. "הציבור משלם מחיר גבוה על החניה, במיוחד בתת הקרקע", היא מוסיפה. "גם העצים משלמים מחיר וגם יש האטה של מעבר לתחבורה מתקדמת".

תגיות קשורות:

תגובות