הרכבת הקלה בתל אביב: קל זה לא יהיה - מקומי - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרכבת הקלה בתל אביב: קל זה לא יהיה

לכתבה
הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביבהדמיה : View Point

ביום ראשון יחלו שש שנים של חפירות שצפויות לשנות את פניו של גוש דן. ברשויות ובחברה המבצעת מבקשים להרגיע, אבל יש מי שבכל זאת מתכוננים לגרוע מכל

135תגובות

80 שנה חלפו מאז עלה לראשונה רעיון הקמתה של הרכבת הקלה בתל אביב. שרי תחבורה וראשי ערים התחלפו, תוכניות הוגשו, שונו, אושרו והוקפאו, תקציבים הוזרמו ואפילו אבני פינה הונחו, אבל הרכבת נותרה חלום רחוק. בשבוע הבא - 28 שנים אחרי שקו פתח תקוה-תל אביב נבחר להיות החלוץ במערכת הסעת ההמונים בגוש דן ו-12 שנים אחרי פרסום המכרז הראשון לקו האדום של הרכבת - התוכניות צפויות להפוך למציאות. עבודות הרכבת הקלה, התחתית בחלקה, יחלו אז במלוא המרץ, והתנועה בגוש דן תעבור מהפכה. אם לא יהיו עיכובים בלתי צפויים, הרכבת הקלה תחצה את תל אביב בעוד שש שנים - אך הדרך ליעד ארוכה ורצופת מכשולים.

"אנחנו נעשה את המקסימום להקל, אבל זה הולך להיות קשה", מודה עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה. "זו עבודה שהיתה צריכה להתבצע באמצע המאה הקודמת. העבודה בתנאים של היום הרבה יותר קשה, המטרופולין יותר מורכב ויותר מסובך. נשתדל לתת מענה לצרכים של הציבור, אבל קל זה לא הולך להיות". יצחקי חושש בעיקר מחוסר המוכנות של הציבור: "אני בתחושה שהרבה מאוד אנשים שעובדים בתל אביב לא הפנימו את זה שהולך להיות שינוי, לא מבינים שהדרך שלהם לעבודה הולכת להשתנות, זה עובר לידם. זה הדבר היחיד שמציק לי. בימים הקרובים נשים על זה דגש בפעילויות הסברה ופרסום".

את הספקנות של הציבור מכיר היטב גם יהודה בר און, מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הממשלתית המבצעת את המיזם. הוא דוחה טענות של גורמים ברשויות המקומיות ושל בעלי עסקים כי לא ידעו די זמן מראש על מועד תחילת העבודות. לדבריו, לפני יותר מחצי שנה הודיעה החברה שהעבודות יחלו הקיץ, אך בשל ההיסטוריה העגומה של המיזם הבשורה התקבלה בביטול. "אנשים ידעו אבל לא האמינו", אומר בר און. "כבר חמישה-שישה חודשים אנחנו מנהלים מפגשים עם סוחרים לאורך התוואי ואומרים להם שהפרויקט מתחיל באוגוסט. אומרים לנו 'אתם מאוד נחמדים, אבל אנחנו לא מאמינים לאף מלה שלכם'. כולם יודעים על אוגוסט הרבה מאוד חודשים, אף אחד לא האמין שזה קורה".

הספקות יתפוגגו כנראה ביום ראשון הקרוב, אז יחלו עבודות הקמת תחנה תת-קרקעית בפינת הרחובות אלנבי ויהודה הלוי בתל אביב. בהדרגה יחלו בחודשים הקרובים גם עבודות להקמת תחנות נוספות בקטע התת-קרקעי, שאורכו 11 ק"מ. בסך הכל ייחפרו וייבנו עשר תחנות תת־קרקעיות, מדרך אם המושבות בפתח תקווה ועד רחוב הרצל בתל אביב. הקמת תחנות תת-קרקעיות בלב מטרופולין שוקק ועמוס גם כך צפויה להכביד מאוד על התנועה. לצורך העבודות ייחסמו צירים ראשיים וצמתים מרכזיים, ישונו הסדרי תנועה וקווי אוטובוס יוסטו ממסלולם. הנהגים בגוש דן יחוו את הפקקים הרבה לפני שיראו את הרכבת הקלה בפעולה.

מנכ"ל משרד התחבורה: "זו עבודה שהיתה צריכה להתבצע באמצע המאה הקודמת"

"זה לא יהיה בום", אומר יצחקי. "לא נפתח ונעצור את כל תל אביב ביום אחד. אנחנו רוצים שמרקם החיים ימשיך להיות תקין, שהעיר הזאת תתפקד". בר און מציין כי מועד התחלת העבודות נבחר בקפידה: "בגלל שהסדרי התנועה הולכים להכביד מאוד מאוד על התושבים החלטנו להתחיל באוגוסט, שבו יש ירידה מהותית בנפחי התנועה", הוא אומר ומציין כי לרשות הנהגים תעמוד שורת חלופות. "אני חושב שבסוף התהליך התנועה תתפזר באופן יפה", הוא מוסיף. "זה יקרה אחרי שתהיה הסתגלות של הציבור, בטווח של שבועות. ככל שאנשים יקשיבו לנו, האקט הראשון יעבור באופן סביר".

הדמיה : View Point

לקראת תחילת העבודות יינקטו כמה צעדים שמטרתם להקל על הציבור ובעיקר לעודד את הנהגים לזנוח את הרכב הפרטי: ייפתחו ארבעה חניוני "חנה וסע" שמהם ייצאו הסעות אל אזורי התעסוקה, שני קווי אוטובוס חדשים יעברו בתחנות הרכבת בתל אביב בדרכם לשדרות רוטשילד ולרחוב יגאל אלון וקווי אוטובוס ורכבת קיימים יתוגברו. לראשונה, תבוצע גם אכיפה משמעותית בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ). כל אלה, אומר בר און, נועדו להוריד מהכבישים 10,000 מכוניות פרטיות בשעות השיא, כדי להישאר במצב התנועה הקיים היום.

הדמיה : View Point

למרות ההיערכות, התוכניות והפתרונות, יש מי שחשים שהכאוס מעבר לפינה. גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", מודאג בעיקר מהשפעת העבודות על תנועת האוטובוסים וחושש שהם ייתקעו בפקקים לצד המכוניות הפרטיות: "הולכים לצמצם את מספר הנתיבים הזמינים לנסיעה. כבר היום יש פקקים, איפה ייסעו האוטובוסים? גם בנתיבי התחבורה הציבורית וגם בנתיבים הרגילים".

נכון להיום, האכיפה בנת"צים מזערית עד לא קיימת. פקחים עירוניים אינם מוסמכים לבצע בהם פעולות אכיפה והמשטרה שמה אותם במקום נמוך בסדר העדיפויות. לקראת העבודות היא ביקשה 240 תקנים נוספים. משרדי האוצר והתחבורה התחייבו לתקצב 168 תקנים, אלא שהמשטרה טענה שהתקציב לא הועבר בזמן ושוטרים חדשים לא גויסו. בינתיים, הודיעה, תוטל המשימה על שוטרים שממלאים עתה תפקידים אחרים. לדברי יעקב, שיטת האכיפה עצמה בעייתית ועדיף היה להשתמש במצלמות: "אם אתה מעמיד שוטר, הוא יעצור את הרכב וזה ייצור הפרעה לתנועה".

מנכ"ל נת"ע: "אין סיבה שהפרויקט הזה לא ייגמר בזמן שאנחנו מתחייבים אליו"

במשרד התחבורה, בנת"ע, ברשויות המקומיות ובארגונים הפועלים למען תחבורה ציבורית לא רואים בעבודות הרכבת הקלה רק נטל. "לא פחות ממשבר גדול, זו הזדמנות גדולה - לאפשר לאנשים נסיעה מהירה בתחבורה ציבורית, מה שלא היה להם עד היום. זה הזמן, אין הזדמנות אחרת", אומר יעקב. "אם באמת רוצים להתמודד עם העומס הצפוי צריך לאפשר לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית. מתי אנשים עוברים לתחבורה ציבורית? רק אם היא מהירה יותר". לצורך זה, הוא מדגיש, חייבים לסמן עוד נת"צים בצירים ראשיים, אלא שמהלך כזה לא צפוי לצאת לפועל בקרוב.

גם אם הנהגים יסכימו לנטוש את מכוניותיהם, ספק אם התשתית הקיימת תענה על צרכיהם. יותר מ-200 אוטובוסים חדשים אמנם הוזמנו באחרונה, אך הם יגיעו לישראל וייכנסו לשירות רק באביב הבא. עד אז הוקפאה העברתם לגריטה של עשרות אוטובוסים ישנים, כדי לענות על הגידול הצפוי בביקוש. גם הניסיונות לגייס נהגים חדשים נתקלו בקשיים. "מה קיבלנו בינתיים?", שואל יעקב ועונה: "מעט מדי תגבור, חוויית נסיעה באוטובוסים ישנים ומזהמים. זה מוביל למסקנה שיש סתירה בין הקריאה 'בואו תעברו לתחבורה הציבורית' לבין המעשים בפועל".

אייל טואג

בר און דוחה את הטענה הזאת ואומר כי בשלב הראשון צפויים שינויים מזעריים בלבד בתנועת התחבורה הציבורית ולכן אין בינתיים צורך באוטובוסים חדשים. בחברת "דן" אומרים כי נערכו להתמודד עם שיבושי התנועה, אך מודים כי זו עומדת להיות תקופה לא פשוטה. "אנחנו מודעים לכך שלפחות בהתחלה המהירות תיפגע", אומר מהנדס התנועה של החברה, אלי רון. "בהתאם לזה אנחנו מתגברים את הקווים, על מנת שרמת השירות תישמר, אם לא תהיה גבוהה יותר. אנחנו משפצים אוטובוסים, מכניסים לשירות אוטובוסים נוספים, מתגברים קווים ומקווים שחוויית הנסיעה תהיה חיובית. נלמד תוך כדי תנועה ונראה מה קורה, אנחנו מוכנים להגיב לכל תרחיש".

נדבך נוסף בניסיונות לצמצם את תנועת הרכב הפרטי הוא חניוני "חנה וסע". בחודש הבא יחלו לפעול ארבעה חניונים חדשים כאלה - בחוף תל ברוך, בגני יהושע, באצטדיון המושבה ובמבוא מודיעין. "החניונים שהצליחו לסגור עליהם עומדים ריקים", טוען יעקב ומפרט: "החניון בגני התערוכה היה זמין כי הוא ריק רוב שעות היום, וסביר להניח שרוב האנשים שמגיעים עד אליו ימשיכו עם הרכב. בשביל להגיע לחניון בתל ברוך אתה צריך לסטות ממסלול הנסיעה שלך ולצאת עם השאטל, שלא בטוח שתהיה לו העדפה. גם מבוא מודיעין, שהיום הוא 'חנה וסע' לכיוון ירושלים, עומד ריק כל היום, כי אין שום סיבה לנסוע לאמצע יערות מודיעין, להשאיר את האוטו ולנסוע. המיקום לא הגיוני והאוטובוסים לא משרתים את הציבור. אני מקווה שזה יצליח, אבל יש לי חששות מאוד כבדים".

עופר וקנין

חניון נוסף שהיה עשוי להקל מעט על העומס, בבית העלמין הצבאי בקרית שאול, לא צפוי להיפתח לפי שעה, מאחר שמשרד הביטחון סירב להקצות את כולו או חלק ממנו לנת"ע. בימים האחרונים שוב מתנהלים מגעים בין הצדדים, אך בינתיים לא הושגה הסכמה. עוד פתרון אפשרי היה הרחבה של חניון שפירים, המתמלא מדי בוקר. התוכנית לבניית קומה שנייה בו מתגלגלת כבר כמה שנים, אך טרם יצאה לפועל. כך, נהגים שיכלו לוותר על הרכב, ימשיכו כנראה לעמוד בפקקים.

לא רק התושבים והעובדים בגוש דן ממתינים לפתרונות, אלא גם בעלי העסקים הסמוכים לאתרי העבודות. נכון לעכשיו אין כל תוכנית, ממשלתית או עירונית, לפצותם. בשבוע שעבר הגישו 23 בעלי עסקים באזור הרחובות קרליבך ואלנבי בתל אביב תביעה לבית המשפט המחוזי בעיר נגד נת"ע ורשויות נוספות. "הנתבעות לא דאגו, כנדרש וכפי שהתבקש מהן... לעדכן את התובעים בפרטים ובהחלטות על עבודות הרכבת הקלה, ובעיקר לא דאגו למצוא פתרונות לכל אחד מהעסקים. הדבר אינו עולה על הדעת לאור העובדה שהעבודות צפויות להביא לכיליון בתי העסק של התובעים", נכתב בתביעה שהגישו עורכי הדין שחר הררי ועודד פלג. בית המשפט דחה את בקשת בעלי העסקים להקפיא את העבודות, ובר און מדגיש כי הם עודכנו בתכניות לכל אורך הדרך וכי בכל מקרה לא תיחסם הגישה לעסקים.

בדיון בכנסת לפני כחודש קרא שר התחבורה ישראל כץ לרשויות המקומיות להעניק הנחה בארנונה לעסקים המצויים בתוואי העבודות. סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, דוחה את הטלת האחריות על הרשויות המקומיות. "זה פרויקט לאומי", היא אומרת. "אי אפשר לתת לעסקים בתל אביב ולא לעסקים ברמת גן למשל".

"תמיד יש חשש, התפקיד שלנו זה לדאוג ולחשוש", מסכם מנכ"ל משרד התחבורה יצחקי. "לא הייתי הולך לתסריטים שחורים, אבל גם אם יהיו בימים מסוימים תסריטים כאלה נצטרך לתת להם מענה בזמן אמת". יצחקי מדגיש את גודל הרגע: "חשוב לזכור שמדובר בתקופה היסטורית, שחיכו לה שנים. גם היום המצב התחבורתי בתל אביב הוא כאוס, כל מי שבא לתל אביב מחוץ לארץ רואה שאי אפשר לזוז ואנחנו צריכים לתת לזה פתרון. אם לא נתחיל את העבודות שהיו צריכות להתחיל במאה הקודמת הכאוס יישאר. זה חייב להיעשות עכשיו".

ולכל מי שעדיין לא מאמין, בר און משגר מסר ברור: "אני אומר באחריות - אין סיבה שהפרויקט הזה לא ייגמר בזמן שאנחנו מתחייבים אליו. כדי שהוא לא יסתיים באוקטובר 2021 צריכים לקרות שני דברים: שמישהו יחליט לתקוע את הפרויקט או שהצוות שלי ואני נתרשל בעבודתנו. שניהם בלתי סבירים".

הרשמה לניוזלטר

מחוברים לעולם התרבות, הבידור והפנאי? הירשמו כעת לעדכון היומי

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות