בתי ספר בבני ברק, רמלה, כפר סבא ורמת השרון אינם מונגשים לנכים

לפי המבקר, משרד החינוך לא פיקח באופן מספק על הנגשת מוסדות החינוך. כמו כן, נמצא כי ברשויות אלו גם מועדוני הקשישים אינם נגישים

ירדן סקופ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ירדן סקופ

מבני עיריות ומועדוני קשישים לא מונגשים, תלמידים בעלי מוגבלות פיזית הלומדים בתנאים לא מתאימים והיעדר מידע עדכני לגבי מספר התלמידים הזקוקים להנגשה, אלו רק חלק מהליקויים שמגלה דו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי שמתפרסם היום (רביעי).

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים ספטמבר 2012 עד פברואר 2013 את פעולותיהן של ארבע עיריות - בני ברק, כפר סבא, רמלה ורמת השרון - להנגשת מבני ציבור ומוסדות חינוך בשטח שיפוטן לבעלי מוגבלויות פיזיות. בדיקות נקודתיות בנוגע להנגשת מוסדות חינוך נעשו בשש רשויות מקומיות אחרות — עיריות גבעת שמואל, הוד השרון, קריית אונו, רחובות ושפרעם והמועצה האזורית עמק לוד.

דו"ח מבקר המדינה ברשויות המקומיות 2014: עיריית ראשון לציון הקימה מאגר של 300 יועצים מיוחדים בלי מכרזים | בתי ספר בבני ברק, רמלה, כפר סבא ורמת השרון אינם מונגשים לנכים | חגיגה בכרמיאל: 20 אלף שקל בחודש למנהל פסטיבל שנערך פעם בשנה | בשדות נגב חגגו 60 שנה למועצה באיחור של שנה וחצי, בסמוך לבחירות | שר התיירות לשעבר מיסז'ניקוב קידם את עצמו בהופעת מדונה בניגוד לחוק | באשדוד ובפתח תקווה הפקירו את הטיפול בבני נוער שנשרו מהלימודים | עיריות רחובות ורמת גן העניקו לעובדיהן פטור מתשלום אגרת חניה בניגוד לחוק 

תלמידים בעלי מוגבלות. מוסדות החינוך אינם נגישים עבורםצילום: תומר אפלבאום

לפי הדו"ח, עיריות בני ברק, רמלה ורמת השרון לא הקפידו לבצע הנגשה פרטנית של כל מוסדות החינוך, שבהם למדו תלמידים בעלי מוגבלות. בבני ברק פועלים 135 בתי ספר שמצויים בבעלות פרטית, אולם העירייה לא יידעה בכתב את מנהלי בתי הספר הפרטיים בעיר בדבר חובתם להנגיש את המוסדות, ובדבר האפשרות של מימון ההנגשה מתקציב משרד החינוך. כמו כן, ארבעה בתי ספר בכפר סבא וחמישה בתי ספר ברמלה, שבהם למדו תלמידים בעלי מוגבלות לא היו נגישים. כמו כן, נמצא כי בחלק מבתי הספר אין שירותים לנכים, ובאחרים נמצאו ליקויים.

לפי המבקר, מכיוון שלא הותקנו תקנות בדבר ההתאמות הנדרשות להתאמה פרטנית של מוסדות חינוכיים עבור תלמידים או הורים בעלי מוגבלות, הוראות אלו אינן מעוגנות בחוק, ועל כן נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות אינו יכול להשתמש בסמכויותיו כדי לאכוף על מוסד חינוכי להנגיש פרטנית מבנים. כתוצאה מכך, תלמידים בעלי מוגבלות פיזית לומדים בתנאים שאינם מתאימים ושאינם עולים בקנה אחד עם דרישות הנגישות שבחוק, והם נתונים לחסדיהם של מפעילי המוסד ותלויים בנכונותם לפעול להנגשתו.

עוד עולה מהדו"ח כי למשרד החינוך לא היו נתונים עדכניים על מידת נגישותם של מוסדות החינוך, וגם לא היה לו מידע על מספר התלמידים הזקוקים להנגשה כלשהי. בחוק שוויון זכויות נקבע כי הוראות הנגישות בנוגע למוסדות החינוך ושירותי החינוך יוחלו בהדרגה, וכי מספטמבר 2011 יגישו בעלי מוסדות חינוך לשר החינוך מדי שנה דיווח בדבר התקדמות ההנגשה. אולם נמצא כי הרשויות המקומיות, ובהן העיריות שנבדקו, לא יישמו את הוראת חוק זו, וכי משרד החינוך לא דרש מהן ליישמה. בנוסף, נכתב בדו"ח כי משרד החינוך לא פיקח באופן מספק על יישום תכניות ההנגשה הפרטנית שהגישו רשויות מקומיות. לפיכך, עבר במקרים רבים זמן רב ממועד רישום התלמיד בעל המוגבלות למוסד החינוך ועד להנגשת אותו מוסד, וכל אותו זמן נאלץ התלמיד ללמוד בתנאים שאינם נאותים.

בבדיקת הנגשת מבני ציבור, התגלה כי במבני עיריות כפר סבא ובני ברק ישנם ליקויים בהתאמת שירותי הנכים, וכי בעיריית רמלה לא הונגשו שירותי הנכים. שלושה מבין שבעת המרכזים הקהילתיים שפעלו בתחום שיפוטה של עיריית רמלה, וחמישה מבין שבעת המרכזים הקהילתיים ברמת השרון לא היו נגישים, מאחר שהשתתפות בפעילויות שהתקיימו בהם חייבה עלייה במדרגות. כמו כן, בחלקם גם לא היו תאי שירותים לנכים.

בבני ברק נמצא כי שישה מבין תשעת מועדוני הקשישים לא היו נגישים לבעלי מוגבלות, שכן הכניסות למבני מועדונים אלה חייבו עלייה במדרגות, וכן לא הותקנו שירותים לנכים. כמו כן, שלושה מבין ששת מועדוני הקשישים בכפר סבא לא היו נגישים, וכך גם ברמלה. כאשר בחלקם, הכניסה למבנים הינה באמצעות במדרגות ובאחרים לא הותקנו תאי שירותים לנכים.

בדו"ח נכתב כי יש לראות בחומרה את הטיפול של הרשויות המקומיות שנבדקו בהנגשה פרטנית של בתי ספר בתחום שיפוטן, וכי "על העיריות לדאוג להנגשת המבנים הציבוריים בשטח שיפוטן וכן להנגשת המבנים שבבעלותן שבהם ניתן שירות ציבורי. זאת כדי לאפשר לבעלי המוגבלות הפיזית לקבל שירותים עירוניים חיוניים כמו כל תושב וליישם את עקרון השוויון לבעלי מוגבלויות".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה למענה שיש להעניק לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. בתוך כך, מקצה המשרד מדי שנה לטובת הנגשת מבנים לאוכלוסייה זו כ-50 מיליון שקלים. המשרד מקצה את התקציב בהתאם לבקשות אשר מגיעות מהרשויות המקומיות. בעניין זה יצוין, כי הרשות המקומית מתקשרת עם הקבלן, לצורך ביצוע העבודה (משרד החינוך אינו מוציא היתרי בנייה אלא ועדות התכנון, היושבות ברשויות המקומיות)".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ