בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המבקר: עובד סוציאלי מטפל בעד 650 זקנים

שפירא מצא כי רשויות מקומיות אינן נוקטות פעולות יזומות לאיתור קשישים נזקקים, ושעשרות רשויות לא מינו יועץ לאזרחים ותיקים כנדרש בחוק

13תגובות

כל עובד סוציאלי ברשות מקומית מטפל במאות קשישים ומשרד הרווחה לא קבע תקנים בנושא, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שני) המונה שורת ליקויים בטיפול באוכלוסייה זו. בנוסף, המבקר יוסף שפירא מציין בדו"ח כי לא נדרשת מעובדים סוציאליים המטפלים בקשישים הכשרה מקצועית ייעודית וכי בעשרות רשויות לא מונה יועץ לענייני אזרחים ותיקים, כנדרש בחוק.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), אוכלוסיית הזקנים בישראל מנתה בתחילת 2013 כ-833,000 איש (468,000 נשים ו-365,000 גברים), כלומר כ-10% מהאוכלוסייה כולה, ולפי התחזיות מספרם לצפוי להמשיך ולעלות בקצב מהיר.

בדיקת המבקר את הטיפול באוכלוסיית הקשישים כללה כמה רשויות מקומיות וכן את משרד הרווחה והמשרד לאזרחים ותיקים. בחודשים נובמבר 2013 עד אפריל 2014, בדק משרד מבקר המדינה את השירות הניתן לזקן בתוך הקהילה, ונמצא כי ישנו עומס כבד על העובדים הסוציאליים. הביקורת נערכה בעיריות אום אל־פחם, באקה אל־גרבייה, חיפה, מגדל העמק, מודיעין עילית, עפולה, קלנסווה וקריית שמונה ובמועצות האזוריות הגליל העליון, מרום הגליל ולב השרון. בדיקות השלמה נערכו במשרד הרווחה ובמשרד לאזרחים ותיקים.

אלון רון

עוד בדו"ח המבקר - חיילי המילואים לא מתאמנים כנדרשהרשויות המקומיות מעלות את תעריף הארנונה במקום לגבות חובות | כשלים תכנוניים ותקציביים בהקמת אצטדיון סמי עופר | כשלים חמורים בניהול מופע "פורמולה 1" בירושלים | הרשויות הזניחו את בעיית זיהום האוויר בתחנה המרכזית בירושלים | ניצול קטינים לזנות: הרשויות מסתמכות על עמותות | כשלים חמורים בשיפוץ היכל התרבות בתל אביב טיפול הרשויות המקומיות בקרינה סלולרית וחשמלית אינו עומד בתקנות | כוח האדם בצהרונים ברשויות המקומיות לא עבר הכשרה ראויה

לפי המבקר, משרד הרווחה לא קבע כללים הנוגעים למספר הזקנים שראוי שעובד סוציאלי יטפל בהם כדי להבטיח טיפול נאות ומקצועי. כמו כן, נמצא שמספר הזקנים המצויים בטיפולו של עובד סוציאלי אחד משתנה מרשות לרשות והוא נע בין 275 ל-650 זקנים; שבדרישות מהמועמדים למשרה לא התבקשה הכשרה מקצועית כלשהי בתחום הזקנה, למעט דרישה בסיסית של רישום בפנקס העו"סים; וכי המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות שנבדקו אינן נוקטות פעולות יזומות לאיתור קשישים נזקקים בכלל ולאיתור מוגבלים הזקוקים לעזרה על בסיס קבוע בפרט.

המבקר מציין כי ב-56 רשויות מקומיות לא מונה אף אחד מעובדי הרשות לשמש יועץ לענייני אזרחים ותיקים, כנדרש בחוק האזרחים הוותיקים התש"ן-1989. חלק מהרשויות המקומיות מינו בעבר יועץ לאזרחים ותיקים, אך עם פרישתו של היועץ לא מונה יועץ אחר תחתיו. בשל עומס העבודה הרב המוטל על כתפיהם של העובדים בתפקידם השוטף נמנע מהם מלמלא אחר מטלותיהם כיועצים לענייני אזרחים ותיקים המוגדרות בחוק האזרחים הוותיקים.

המבקר גילה גם כשלים בהפעלת מרכזי יום לזקן — מסגרות יומיות הפרוסות ברחבי הארץ המיועדות לטיפול בזקנים הגרים בבתיהם שעקב הירידה בתפקודם הם מתקשים בניהול משק הבית לבדם וזקוקים לטיפול אישי. סל השירותים לזקנים במרכז היום כולל הסעות, ארוחות, טיפול אישי, טיפול סוציאלי ופעילות חברתית ותרבותית. לפי דו"ח המבקר, את רוב מרכזי היום מפעילות עמותות מקומיות למען הזקן, כשהפעילות השוטפת של המרכזים ממומנת על ידי משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי והרשויות המקומיות. הקשישים המגיעים למרכז היום משתתפים באופן חלקי במימון הפעילות במרכזים.

בנוסף, המבקר מצא כי כמה מהרשויות המקומיות שנבדקו לא חתמו על הסכמים להפעלת מרכזי היום עם העמותות המקומיות למען הזקן המפעילות אותם. כמו כן, חלק מהרשויות המקומיות חתמו עם העמותות המקומיות למען הזקן על הסכם הקצאת קרקע לבנייתו של מרכז יום ולהפעלתו לתקופות של 49-10 שנים, אולם הן לא עיגנו בהסכמים נוספים את החובות ואת הזכויות של הצדדים ולא כללו בהם סעיפים המפרטים את הדרישות שהעמותות חייבות לעמוד בהן. כמו כן, עולה מבדיקת המבקר כי במועצות האזוריות המתאפיינות בפיזור יישוביהן על פני שטח גאוגרפי רחב, הקשישים מתקשים להגיע למרכזי היום הן בשל משך הנסיעה הארוך והן בשל היעדר הסדר הסעה מתאים.

עוד התגלה כי מבין הרשויות שנבדקו, בקרית שמונה היו 30 קשישים נזקקים חסרי דיור, ורק לארבעה מהם נתנה העירייה פתרונות דיור במסגרת דיור ציבורי במתחם ששכרה מחברת עמיגור.

המבקר ממליץ כי משרד הרווחה יקבע הנחיות לאיתור קשישים הזקוקים לסיוע בקהילה ועל הרשויות המקומיות ליזום פעולות לאיתור זקנים מוגבלים הזקוקים לעזרה בתחומן. לדברי המבקר, מן הראוי שמשרד הרווחה יקבע כללים למספר המרבי של מטופלים לעובד סוציאלי בכל התחומים, לרבות טיפול בזקן, כדי לשפר את טיפולן של הרשויות המקומיות באוכלוסיית הזקנים. עוד קובע המבקר כי מן הראוי שעיריית קרית שמונה תפעל בשיתוף הסוכנות היהודית וחברת עמיגור ומשרדי הממשלה הרלוונטיים להסדרת פתרונות דיור לזקנים הזכאים לכך בתחום שיפוטה. על הרשויות המקומיות למנות יועץ לענייני אזרחים ותיקים ולפעול על פי החוק בכל הקשור למילוי דרישות התפקיד האמור.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו