בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח מבקר המדינה: ליקויים בתחום הטיפול בעורף בחירום

בעקבות סופת השלגים ב-2013 קבע השופט בדימוס שפירא כי חסרה הסדרה בחוק לפעילות בעורף בשעת חירום, וכי חלוקת תחומי האחריות בין שר הביטחון לבין השר לביטחון פנים עדיין אינה ברורה

תגובות
אוליבייה פיטוסי

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (רביעי) דו"ח בנוגע להיערכות הלאומית לטיפול בעורף באירועי חירום, בעקבות סערת השלגים ב-2013. הדו"ח לא מתמקד בתפקודם של הגופים השונים בעת הסערה, אלא בליקויים הקשורים להגנת העורף, כמו היעדרה של הסדרה בחקיקה של פעילות בעורף בחירום, אותה הוא הגדיר כ"ליקוי חמור". המבקר מצא כי חקיקה מתאימה בנושא היא חיונית ליכולת לטפל בעורף באירועי חירום, ועל כן המליץ לראש הממשלה להנחות על קידום הנושא ולהביא את הסוגיה להחלטת ממשלה, "ויפה שעה אחת קודם". כך למשל, אין רגולציה על ההנחיות להיערכות לשעת חירום בקרב הרשויות המקומיות - אין תקנים אחידים ומחייבים, ואין גוף בעל סמכויות אכיפה על הרשויות הללו.

אוליבייה פיטוסי

עוד כתב המבקר כי חלוקת האחריות על הטיפול בעורף בחירום אינה ברורה, מה שבא לידי ביטוי בהתנהלות בעת הסערה בחורף לפני שנתיים. אחת הדוגמאות לכך היא שפקודת המשטרה לא מגדירה את חברת החשמל כ"גוף הצלה", ולכן המשטרה אינה יכולה להנחות אותם לפעילות - כפי שקרה ב-2013. עוד העיר המבקר כי עדיין אין הגדרה ברורה של חלוקת תחומי האחריות בין שר הביטחון לבין השר לביטחון פנים, בעניין הפיקוד והשליטה על אירועי חירום.

הדו"ח גם מציין כי הקמת המשרד להגנת העורף הביאה לחילוקי דעת קשים בין המשרד לביטחון פנים, האחראי לו, לבין משרד הביטחון. לפי הדו"ח, לא נמצא ששרי הביטחון וביטחון הפנים כלל דנו במסקנות הוועדה שמינו (ועדת ליבנה) על סמכויות המשרד להגנת העורף, ולא הביאו אותן לאישור הממשלה. לכן, גם בארבע השנים לפעילותו "נותרו ליקויים ופערים רבים בתחום הטיפול בהיערכות העורף לאירועי חירום בשגרה ובלחימה, והתארכה לשווא התקופה שבה הכנת העורף לחירום לא הייתה יעילה ומיטבית", לשון הדו"ח.

ביוני 2014 הוחלט כי משרד הביטחון יהיה אחראי הן לטיפול בעורף והן לטיפול בחזית הצבאית, לאחר ביטול המשרד להגנת העורף. המבקר כתב בדו"ח כי על המשרד לבחון את הצורך בעריכת שינויים ארגונים פנימיים, כדי לשפר את הטיפול בעורף. המבקר מעיר כי על אף שינויים שנעשו מאז מלחמת לבנון השנייה, גם במועד כתיבת הדו"ח ישנם "ליקויים ופערים רבים ביכולתם של הגופים הרלוונטיים להכין את העורף לאירועי חירום".

ממשרד הביטחון הגיבו לדו"ח ואמרו: "מאז חזרתה למשרד הביטחון ביוני 2014, השלימה רשות החירום הלאומית (רח"ל), יחד עם פיקוד העורף, הסדרה של חלוקת הסמכויות בין הגופים הלאומיים לטיפול בעורף. הסמכויות יעוגנו בחוק העורף, שיקנה לרח"ל את הסמכויות הראויות כלפי משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והגופים השונים הפועלים בעורף בשגרה ובחירום".

במשרד הוסיפו כי "במקביל, הובילה רח"ל גיבוש של תרחיש ייחוס חדש לעורף, שיובא השבוע לאישור שר הביטחון, ועקרונותיו תורגלו לאחרונה על ידי כלל משרדי הממשלה וגופי החירום בתרגיל העורף הלאומי נקודת מפנה 15. על בסיס תרחיש הייחוס נבנית בימים אלה תכנית עבודה רב שנתית למוכנות העורף, מבוססת על תקציב ייעודי, שתובא לאישור שר הביטחון והממשלה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו