בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר: יישובים לא ערוכים להגנה משריפות ופגעי מזג אוויר חריגים

בדיקה העלתה כי רשויות מקומיות לא הכינו תוכנית הגנה משריפות יער ולא הכשירו דרכי מעבר לרכבי כיבוי כפי שנקבע כבר ב-2012. עוד התברר כי אין גוף שיאכוף את קיום ההנחיות

2תגובות
גיל אליהו

רשויות מקומיות ברחבי הארץ לא יישמו את ההנחיות המעודכנות לבטיחות וכיבוי אש בישובים הסמוכים ליערות שפורסמו כבר ב-2012, כך קובע דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי).

דו"ח מבקר המדינה: ליקויים בתחום הטיפול בעורף בחירום >>>

הדו"ח, שסקר בין היתר את הערכות הרשויות המקומיות לשריפות ופגעי מזג אוויר חריגים, מצא כי חלקן לא יישמו את כל ההנחיות, שהוצאו בעקבות אסון הכרמל ב-2010 על ידי סגן מפקח כבאות ראשי בנציבות כבאות והצלה. כך, הרשויות לא הכינו תוכנית הגנה מפני שריפות יער, לא הכשירו דרכי מעבר היקפיות לרכבי חילוץ וכיבוי, ולא התקינו צנרת מים היקפית בהתאם להנחיות כיבוי אש. 

עם זאת ציין המבקר כי בשל מחלוקת על מקורות המימון, לא אושרו עד מועד סיום הביקורת תקנות הרשות הארצית לכבאות והצלה (הגנה על ישובים מפני שריפות יער) וכללי הרשות הארצית לכבאות והצלה שקובעים את חובותיהם של היישובים והרשויות בתחום.

בנוסף לביקורת שמתח על הרשויות, המבקר ציין בדו"ח כי במצב הקיים אין סמכות לגוף כלשהו לאכוף על הרשויות את קיום ההנחיות הנוגעות להיערכות למצבי חירום. כמו כן, טרם נקבעו מדדים מחייבים לבדיקת מוכנות הרשויות למצבי חירום, וכי קיין תקן מזערי מחייב לציוד ייעודי לשעת חירום. "לפיכך", כתב המבקר, "מוכנותה של כל רשות מקומית למצבים אלה תלויה ברצונה לקיים את ההנחיות הניתנות לה בעניין זה ובמשאבים שהיא בוחרת להקצות לכך. חלק מהרשויות המקומיות אינן ערוכות ואינן מצוידות כראוי להתמודדות עם מצבי חירום וממילא עם אירועי שריפות ופגעי מזג אוויר חריגים". 

עוד כתב המבקר כי מסגרת ההיערכות לאירועי חירום מטילה תפקידים על גופים ממלכתיים רבים ואף נותנת להם סמכויות, אולם אין הגדרה בהירה של חלוקת האחריות. המבקר בדק בפרק זה של הדו"ח 14 רשויות מקומיות, מתוכן שבע עיריות: אשקלון, חולון, חיפה, טירת הכרמל, ירושלים, קרית מוצקין וצפת; ארבע מועצות מקומיות: בית ג'אן, דלית אל כרמל, עוספייה וטבעון; וכן שלוש מועצות אזוריות: הגליל העליון, חוף הכרמל ומטה יהודה. לבד מהיערכות לשרפות, נבדקו גם ליקויים בהיערכות הרשויות לסופות שלגים, שם צוינו לטובה העיריות צפת וירושלים וכן המועצות בית ג'אן ומטה יהודה שהפיקו לקחים לאור הכשלים שהתגלו בתפקודן בסופת השלג ב-2013. ואולם צוין גם כי טרם יישובים אלה טרם השלימו את יישום הלקחים מאירועי השלג של 2015.

עוד בדק המבקר את הליקויים בהיערכות הרשויות לשיטפונות והצפות, שם עלה כי לשלוש מהרשויות המקומיות שנבדקו אין כלל תוכנית אב לניקוז, או שהתוכנית אינה תואמת את השינויים בהיקפי הבנייה, וכי ישנן רשויות שלא הכינו תוכנית עבודה שנתית לניקוי ותחזוקה של מערכות הניקוז. לדו"ח צורפה טבלת נתונים שרכזה רח"ל (רשות חירום לאומית) בעניין מוכנות הרשויות המקומיות למצבי חירום על סמך תוצאות ביקורות שנערכו בין השנים 2013-2011. מהטבלה עולה כי רמת המוכנות למצבי חירום של 97 מתוך 257 הרשויות המקומיות בישראל (37%) היא נמוכה עד בינונית, והמבקר הגדיר זאת כ"תמונה חמורה". 

בהמלצות העיקריות אותן נתן המבקר נכתב בין היתר כי "מן הראוי ששר הביטחון והשר לביטחון הפנים יגבשו ויביאו לאישור הממשלה הגדרת מצב חירום הנובע משריפות או מפגעי מזג אוויר חריגים, וחלוקה ברורה של תחומי אחריות וסמכויות בין משרדיהם בכל הנוגע להיערכות לאירועי חירום בזירה האזרחית ולטיפול בהם. כמו כן עליהם להמליץ בפני הממשלה על גורם ממלכתי אחד כאחראי על היערכות זירה זו לשרפות ופגעי מזג אוויר חריגים ועל הטיפול בה בעת התרחשותם, ולהגדיר את תחומי אחריותו ואת סמכויותיו".

עוד נכתב כי ראוי ששר הביטחון והשר לביטחון פנים ימליצו לממשלה להעניק לגופים סמכות לאכוף על הרשויות המקומיות את קיום הנחיותיהם. בנוסף, כתב המבקר בהמלצותיו כי על משרדי הפנים, ביטחון הפנים והאוצר לקדם את תקנות וכללי ההגנה על יישובים ולמצוא מענה לבעיית מקורות המימון לכך. 

מרשות החירום הלאומית במשרד הביטחון נמסר בתגובה, "מאז חזרתה למשרד הביטחון ביוני 2014, השלימה רשות החירום הלאומית (רח"ל), יחד עם פיקוד העורף, הסדרה של חלוקת הסמכויות בין הגופים הלאומיים לטיפול בעורף. הסמכויות יעוגנו ב'חוק העורף', שיקנה לרח"ל את הסמכויות הראויות כלפי משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והגופים השונים הפועלים בעורף בשגרה ובחירום.

במקביל, הובילה רח"ל גיבוש של תרחיש ייחוס חדש לעורף, שיובא השבוע לאישור שר הביטחון, ועקרונותיו תורגלו לאחרונה על-ידי כלל משרדי הממשלה וגופי החירום, בתרגיל העורף הלאומי 'נקודת מפנה 15'. על בסיס תרחיש הייחוס נבנית בימים אלה תכנית עבודה רב-שנתית למוכנות העורף (2016-2020), מבוססת על תקציב ייעודי, שתובא לאישור שר הביטחון והממשלה.

יודגש, כי בשנתיים האחרונות חל שינוי משמעותי בכל הקשור למוכנות הרשויות המקומיות למצבי חירום לרבות אירועי מזג אוויר, ומשרד הביטחון השקיע ומשקיע עשרות מיליוני שקלים בשדרוג של מרכזי ההפעלה, האימונים וההכשרות במרבית הרשויות במדינת ישראל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו