בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קשישים, היזהרו ממוכרנים מהירי דיבור בטלפון

יש חברות שיווק שסימנו את הזקנים כקורבן נוח למכירות בטלפון. להלן כמה אסטרגיות מקובלות לסחיטת כסף מאנשים מבוגרים

27תגובות

בערוב ימיה נהגה אמי להציע מתנות קטנות: טלפון אלחוטי שהתפרק אחרי יומיים, מייבש שיער בלתי שמיש וכיוצא באלה חפצים. רק אחרי מותה התברר שהמתנות היו מחברת שיווק כלשהי, שבעזרת הפיתוי הזה הצליחה לשכנע את אמי להיפרד מסכומים לא מבוטלים.

מתברר שמדובר בנוהג רווח. שיטת מצליח מצליחה יותר אצל זקנים, וכאשר הם מבינים שרימו אותם, רבים מעדיפים לשתוק ולהמשיך לשלם, ובלבד שלא ייחשפו בחולשתם. כאילו העובדה שנפלו קורבן להונאה עשויה להעיד על בורות, או חמור מכך: על סניליות. כך למשל, אשה שקנתה שואב אבק במחיר מבצע, קיבלה כעבור כמה ימים מכתב עם פרטי מנוי ללוטו על שמה. חברות שיווק העבירו ביניהן את שמה ופרטי כרטיס האשראי שלה, והיא לא הצליחה להדוף אותן. כה גדולה היתה הבושה, שחלף זמן עד שהיא גילתה לבנה, שסייע לה לפנות למועצה לצרכנות.

בארגון "אמון הציבור" עזרו לאדם שאחרי שהודיע לחברת שיווק אחת, כי אינו מעוניין עוד בקשר עם נציגיה, קיבל טלפון מחברה אחרת, לא מוכרת לו, שהיו לה את כל הפרטים שלו. דוברת הארגון, ענת פיזוב־נבו, אומרת שעד שהאיש התעשת וביקש עזרה, הצליחו להוציא ממנו, להערכתו, יותר מ–100 אלף שקל.

ASSOCIATED PRESS

במועצה לצרכנות, בארגון "אמון הציבור" ובארגונים לזכויות זקנים מטפלים בתלונות רבות של זקנים שהסתבכו עם חברות שיווק. כך למשל התבשרה אשה בת 86 ש"זכתה" במיקסר. לצורך מימוש הזכייה ביקשו ממנה נציגי חברת השיווק את פרטי כרטיס האשראי שלה. רק אחר כך התברר לה שהיא זכתה במיקסר שבעבורו תשלם מאה שקלים כל חודש במשך שנה וחצי — 1,800 שקלים. עורכת הדין מהמועצה לצרכנות, אביטל פריזמנט־בוטון, אומרת כי היו מקרים שנעשה שימוש חוזר בפרטי כרטיס האשראי, וכי זקנים שמבקשים להחזיר מוצרים נהדפים בתואנות שווא. לדבריה, מהתלונות עולה חשש כבד להטעיה שיטתית של זקנים.

השחקנית בטי דייוויס אמרה שזיקנה זה לא לחלשים (Old age ain't no place for sissies), אבל ספק אם היא חשבה על תסריט שבו חברות שיווק סימנו את הזקנים כמטרה. המדור מביא כמה מהשיטות, כחלק מאסטרטגיית דע את האויב.

התשה. השיטה הכי נפוצה: מתקשרים שוב ושוב ושוב, עד שהזקנים מתרצים ולו רק כדי לנפנף את נציג המכירות. זה קל כי הם בבית רוב שעות היום, וברגע שהסכימו לקנות דבר מה, אפילו מגבת מטבח, הם יגלו שקשה מאוד להיפטר מחברת השיווק.

זכיתם במתנה. זה יכול להיות "ערב מפנק" במלון או טיפול פנים או מכסחת דשא — כל שצריך לעשות כדי לקבל זה לתת פרטים אישיים לנציג המכירות הנחמד. אבל אין מתנות חינם, ולפעמים מגלים באיחור ש"על הדרך" נחתמה עסקה באלפי שקלים.

מועדון חברים. נציגי מכירות רבים פונים לאדם בשמו הפרטי, לעתים הם מזכירים את קופת החולים שהוא מבוטח בה או את ארגון הגמלאים שלו. ואם נדמה לאותו אדם שהמתקשר הוא נציג ארגון הגמלאים, לא מתקנים את הטעות. כך קל יותר להוציא מאנשים את פרטי כרטיס האשראי שלהם ולסחוט הסכמות למיניהן.

דיבור מהיר. פיזוב־נבו, שהקשיבה לכמה מהשיחות המוקלטות של נציגי המכירות, אומרת שהם דיברו במהירות רבה, דבר שללא ספק הקשה על הזקנים לעקוב אחריהם. כיוון שלא נעים לזקנים לבקש שיחזרו על דבריהם, או ידברו לאט יותר, לפעמים הם פשוט אומרים כן, על מה שנדמה להם ששמעו. ייתכן שזה מה שקרה לאשה שהציעו לה מיקרוגל תמורת 135 שקלים בתשלומים, ורק אחר כך היא גילתה שאין זה הסכום הכולל, אלא גובה התשלום החודשי, וכי המיקרוגל רחוק מהישג ידה.

כרטיס מועדון. לעתים קרובות יודיע נציג המכירות שאתם "לקוחות מועדפים", ובכך ישכנע שהמחיר המוצע זול במיוחד. יש נציגים שאחרי שהחתימו את הזקן על עסקה, מצרפים אותו ל"מועדון לקוחות" ומוסיפים את הסכום לעסקה.

nurit.wurgaft@haaretz.co.il



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו