בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זקנים, דברו למחשב

ההתייעלות של הבנקים באה על חשבון אנשים מבוגרים, שמוצאים עצמם מול מערכות ממוחשבות, המותירות אותם חסרי אונים

46תגובות

גילם הממוצע של האנשים שישבו והמתינו לתורם בסניף הבנק השכונתי שלי היה קרוב ל–80. "מזל שיש כיסאות ואפשר לשבת", אמרה אחת ואחר נזכר ש"פעם היה צריך לעמוד, אחרת היו תופסים לך את התור". הסניף הזה, שהוא ידידותי ונגיש יחסית, קלט בזמן האחרון לקוחות מסניף אחר שנסגר. מאז התארך זמן ההמתנה מאוד והתור "הוא כמו בבית מרקחת", כדברי אחת הלקוחות.

זה כמה חודשים, שהבנקים סוגרים סניפים ומצמצמים את השירות האנושי. התייעלות, קוראים לזה. אבל אלה שמשלמים את המחיר הכבד ביותר הם הזקנים. בהסתדרות הגמלאים מטפלים באחרונה בתלונות רבות של אנשים שחשבונותיהם הועברו לסניפים רחוקים, או שהם נאבקים עם מערכות ממוחשבות לא מוכרות ולא ידידותיות.

יוסף יוסף, בן 80, מדרום תל אביב, אמר שבכפר שלם סגרו את סניף הבנק וגם את בנק הדואר, ו"עכשיו כולם צריכים ללכת ליד אליהו או לשכונת התקוה. זה רחוק וצריך לחצות כביש סואן, והדוחק ביום שמגיעות הקצבאות הרבה יותר גדול". לדבריו, המצב החדש "מאלץ אנשים לבקש עזרה ולא תמיד רוצים. חשבון בנק זה בכל זאת עניין פרטי". ייתכן שהמצב אף יחמיר, שכן, לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רוב הסניפים שנסגרו בשנה האחרונה היו במרכז דווקא, לא בפריפריה.

לדברי יוסף, כאשר התלונן, "אמרו לי, 'תתרגל — עוד מעט לא יהיו בכלל סניפים הכל יהיה במחשב או בטלפון'. אבל גם בטלפון לא עונה לך בן אדם, אלא אתה עובר מתחנה לתחנה עד שמתישים אותך ולפעמים אנשים מוותרים".

יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי אמר, שהוא מכיר אנשים שנוסעים בשני אוטובוסים כדי להגיע לסניף הבנק שלהם, לאחר שאוחד עם סניף אחר. ארגונו, בשיתוף עם רשות ההסתדרות לצרכנות, הזמין סקר מ"גיאוקרטוגרפיה", ולפיו רק 60% מבני 65 ויותר משתמשים במחשב. 15% מחזיקים מחשב בבית אך לא משתמשים בו ול–25% כלל אין מחשב. לפי הסקר, כ–70% מהמבוגרים לא מתקשרים למערכת הממוחשבת של הבנק וכמחציתם נוהגים להיעזר בפקיד לניהול חשבונותיהם.

המגמה של מעבר לשירות אוטומטי בבנק חדשה יחסית ולכן טרם נקבעו לה כללים. בדצמבר 2015 פנה הפיקוח על הבנקים וביקש, כי יגבשו מדיניות שתביא בחשבון את הלקוחות שמתקשים להסתגל לסדר החדש. בחלק מהסניפים אמנם הוצבו דיילי שירות המסייעים למתקשים, אבל לרוב זהו שירות זמני בלבד. "פעמיים הראתה לי בחורה נחמדה, 'את לוחצת כאן ולוחצת כאן', ולא היה נעים לי לבקש שתחזור עוד פעם ועוד פעם", אמרה לקוחה שחיפשה סניף שיש בו שירות אנושי.

רזיאל צוונג, בן 80, אמר ש"הבעיה היא שיש פער דיגיטלי בין אנשים בגילי לבין המציאות. כשאני מגיע לסניף ואני צריך לשבת מול מסך, כדי למשוך ולהפקיד כסף — זה מאוד קשה לי. והדבר הכי גרוע זה שאין לי דרך בקרה לוודא שאכן הפעולה בוצעה. זה מתסכל".

הוא לא היחיד. בתור בסניף הבנק השכונתי שלי, סיפרה אחת הלקוחות שהיא דווקא ניסתה להסתגל לאוטומציה, "עד שפעם אחת הקלדתי מספר לא נכון כשהפקדתי צ'ק. לא שמתי לב וכתבתי 'אישור', ואל תשאלי איזה בלגן היה לי אחר כך לתקן את זה. מאז אני לא סומכת על עצמי. אני מעדיפה לחכות בתור, כמה שצריך, כדי שפקיד יעשה את זה בשבילי". מה היא תעשה אם יבטלו את השירות האנושי? "אין לי מושג", היא אמרה. "אני מקווה שזה יקרה אחרי שאני כבר לא אהיה".

בינתיים, באיחור מסוים, מנסה יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ איתן כבל (עבודה) לסגור את האורוות הריקות, ולפני שבוע וחצי התקבלה הצעת חוק שלו בוועדת השרים לחקיקה, ולפיה תהיה לפיקוח על הבנקים סמכות להתנגד לסגירת סניפים.

צוונג מדגיש, כי אינו מתנגד לקידמה, אבל "אני מציע שהמערכת תתחשב בנו, שלא יסגרו בבת אחת עשרות סניפים ושישאירו בכל סניף לפחות פקיד אחד, עד שנתרגל".

Nurit.wurgaft@haaretz.co.il

סניף בנק הפעולים
אליהו הרשקוביץ


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו