שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

דמי השתקה

נורית וורגפט
נתן לבון, יו"ר עמותת "כן לזקן"
לבון. לו ידעתי, מראש לא הייתי לוקח מהם כסףצילום: מוטי מילרוד
נורית וורגפט

לחברת הביטוח "מגדל" יש מחלקה למעורבות קהילתית. הם רוצים לעזור ויש להם את האמצעים. יפה מצדם. בשנה שעברה החליטו לתרום לעמותת "כן לזקן" ואף טרחו וחיפשו בעצמם את העמותה. זהו ארגון צנוע, שתקציבו השנתי 700 אלף שקלים. הוא נתמך בעיקר על ידי הקרן לירושלים ובאופן עקרוני לא מבקש ולא מקבל תרומות ממשרדי ממשלה או גופים ממלכתיים.

זאת, מפני שבשונה מעמותות אחרות למען זקנים, עיקר פעילותה של "כן לזקן" איננה פעילות רווחה ופנאי אלא הגנה על זכויותיהם של בני הגיל השלישי. רשומים על שמה כמה מאבקים חשובים לביטול הקיצוץ בקצבת הזיקנה ב–2004 (על רקע זה קמה העמותה), למימוש ההנחות בארנונה ובמחירי הנסיעה ברכבת, ולהכרה בזכויותיהם של ניצולי שואה שעלו ארצה אחרי 1953. במישור האישי היא מפעילה, בין היתר, מוקד טלפוני, ומסייעת לאנשים לתבוע את זכויותיהם.

מגדל הציעה תרומה של 150 אלף שקלים לשנה, להרחבה של המוקד הטלפוני. בעמותה שמחו. ביוני 2015 נחתם הסכם והעמותה קיבלה את התרומה לאותה שנה. אמנם בהסכם מצוין, שכל צד יכול להפסיקו בתוך חודש, אבל לדברי היו"ר ומייסד העמותה, נתן לבון, "הם גילו הרבה רצון טוב ופרגון, נכללנו בכל הפרסומים שלהם ולכן לא התייחסנו לסעיף הזה".

המוקד הטלפוני אכן הכפיל את תפוקתו וזרמו אליו עוד ועוד פניות. עד מהרה התברר כי רבים מבני הגיל השלישי מוטרדים מאוד מהביטול החד־צדדי של ביטוחי הסיעוד הקבוצתיים, אשר שילמו תמורתם במשך שנים. מדובר בביטוחים זולים שנרכשו על ידי ארגונים כקופות החולים וועדי עובדים, ובוטלו לפני חמש שנים, כשהתברר כי חברות הביטוח לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן. זקנים רבים לא הצליחו לרכוש ביטוח סיעודי אחר.

העמותה פנתה לפיקוח על הביטוח, למשרד האוצר, אפילו לבג"ץ — ללא הועיל. כמוצא אחרון, ועל פי המלצת בג"ץ, הגישה העמותה באמצעות היועצת המשפטית שלה, עו"ד יפעת סולל, ומשרד עורכי הדין שוורץ־נרקיס, תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח ומשרד האוצר, אשר כשל בפיקוח על החברות, כך בתביעה.

זמן קצר קודם לכן, בראשית יוני, חודש ההסכם עם מגדל, לפיו תתרום החברה לעמותה 150 אלף שקלים, בהתאם לתנאים הקודמים. ואולם, אחרי הגשת התביעה הודיעה החברה, כי היא חוזרת בה ולא תעביר את הכסף. בתשובה לפנייה של עו"ד סולל התקבל מכתב לקוני שמאשר, כי "אכן הודענו לכם ביום 11.8, ולמען הסדר הטוב נציין זאת שוב כאן, על ביטול ההסכם בינינו". המכתב מסתיים ב"אנו מאחלים לכם הצלחה בהמשך פעילותכם החברתית בעתיד".

לדברי לבון, נאמר לו, כי המדיניות של החברה היא לא לתרום לגופים שנמצאים בהליכים משפטיים מולה. "אילו ידעתי שיש תנאי כזה, מראש לא הייתי לוקח מהם כסף", אומר לבון. לדבריו, חברת מגדל פגעה בזקנים פעמיים: "פעם אחת כשניצלו את כוחם וביטלו את הביטוח הסיעודי באופן חד־צדדי, ועכשיו כשביטלו באופן חד־צדדי את התרומה ולא ברור איך נכסה את הסכום שהשקענו במוקד הזכויות, בהסתמך על הבטחתם".

קשה לחשוב על דרך בוטה יותר לנסות להשתיק קול, שממילא לא מרבים להקשיב לו. ההחלטה של מגדל גם מלמדת על התנאים הסמויים הנלווים לתרומות לקהילה של גופים עסקיים, שמתגאים באחריות חברתית, אך מצפים כי מקבלי התרומה יתנהגו יפה אל הנדבן.

בחברת "מגדל" בחרו לא לענות לשאלה הישירה, מדוע ביטלו את התרומה ומסרו כי החברה "תורמת מדי שנה לעמותות ולארגונים חברתיים בהתאם למחויבותה הקהילתית, מחויבות אשר תמשיך ותלווה את דרכה של מגדל, תוך בחינה מעת לעת של הגופים בהם היא בוחרת לתמוך באמצעים כספיים ואחרים".

ב"כן לזקן" לא מרימים ידיים. ההליך המשפטי יימשך ואנשיה פתחו קמפיין לגיוס תרומות, כדי שהעמותה תוכל לשרוד ולהמשיך להפעיל את מוקד הזכויות בהיקף שבו הוא פועל.

nurit.wurgaft@haaretz.co.il

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ