בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היועץ האמריקאי של לפיד: לא היה עוזר לנו לדבר על שלום

יועץ הבחירות הבכיר, מרק מלמן, שב לארה"ב אחרי ההצלחה הגדולה בבחירות. לדבריו, מקור ההצלחה הוא האישיות של לפיד והמיקוד של הקמפיין

20תגובות

מהרגע שהכירו ביניהם, יועץ הבחירות האמריקאי מרק מלמן הבין שיאיר לפיד יכול להיות מועמד פוליטי יוצא מן הכלל. "הוא חכם מאוד, חרוץ באופן יוצא דופן, יש לו הבנה אינטואיטיבית של מעמד הביניים בישראל - והוא גם סופרסטאר. כשמצרפים את כל הדברים האלה יחד, הפוטנציאל היה ברור".

מלמן, ששב בסוף השבוע לביתו בוושינגטון, מייחס את הצלחתו הפנומנלית של לפיד בראש ובראשונה לאישיותו, אך גם להחלטה האסטרטגית של הקמפיין להתמקד בנחרצות ובעקשנות במסר בסיסי אחד של דאגה לצרכיו של המעמד הבינוני - ולא לסטות ממנו.

"זהו אחד מכללי היסוד של ניהול קמפיין", מלמן אמר ל"הארץ". "ההתייחסות לנושאים אחרים הייתה מדללת את המסר שלנו. הדיבור על תהליך השלום והבעיה הפלסטינית אולי לא היה מזיק לנו, אבל הוא בוודאי לא היה תורם. כשמתחילים מאפס, המטרה היא לצבור קולות, ולא לדאוג לכך שלא תאבד אותם".

מלמן, בן 57, נחשב לאחד מבכירי היועצים האסטרטגיים ומומחי דעת הקהל באמריקה. הוא מזוהה בעיקר עם המפלגה הדמוקרטית, ויעץ למועמדיה בכל הרמות, מהנשיאות ומטה. ב-2004 שמש כיועץ אסטרטגי למועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ון קרי, שייכנס בקרוב לתפקידו כשר חוץ. מלמן עשוי להפוך בן לילה לאדם המקושר ביותר בעולם לשני שרי חוץ, האמריקאי והישראלי גם יחד, אבל הוא אומר שעוד לא נפלה ההכרעה לגבי התפקיד שיקבל לפיד בממשלה עתידית.

האם לא תהיה בכך בגידה במסר של דאגה למעמד הבינוני? מלמן, שממשיך לייעץ ללפיד גם אחרי שנודעו התוצאות, מעדיף שלא להתייחס. הוא מציין, עם זאת, שגם לשר החוץ תפקיד חשוב בטיפוח קשרים מסחריים בין מדינות, ובכך לפיתוח כלכלתה, לרווחת המעמד הבינוני. אפשר להניח, עם זאת, שאם ימונה לפיד לבסוף לתפקיד, יועציו ישתדלו להמציא נימוקים יותר משכנעים.

מלמן איננו בטוח בצדקת החוכמה המקובלת על פיה ההתקפות של הליכוד-ביתנו דחפו מצביעים פוטנציאליים של נפתלי בנט והבית היהודי לעבור ברגע האחרון ליש עתיד של לפיד. הוא מייחס יותר חשיבות לעובדה שהמסרים של לפיד ומפלגתו הלכו והתעצמו לקראת סוף המערכה.

"אנשים שמעו את המסר שלנו רק בימים האחרונים ממש. רוב הפרסום שלנו באינטרנט היה בעשרת הימים האחרונים, וכמובן ששבע הדקות שקיבלנו לשידורי תעמולה בטלוויזיה שודרו רק בשבועיים האחרונים של הקמפיין. זאת הסיבה שהמספרים זזו באורח דרמטי ממש לקראת הסוף".

מלמן, שנחשב לאחד המומחים הגדולים בארצות הברית לשימוש פוליטי יעיל וחדשני באינטרנט, סבור שהחלטת הקמפיין של לפיד להתמקד בתעמולת בחירות באינטרנט הוכיחה את עצמה. "היה לנו מעט מאוד כסף, אז צריך היה להחליט בין אינטרנט לבין שלטי חוצות. בחרנו באינטרנט, והרבה אנשים חשבו שזאת טעות, אבל ההחלטה הוכיחה את עצמה. זה היה המקום האופטימלי עבורנו מבחינת עלות-תועלת. באינטרנט יש מגוון אופציות, ואנחנו ניצלנו את כולן".

הוא דוחה את הטענה שהקמפיין של לפיד היה "הצגה של איש אחד". ליש עתיד היו גם אנשים מצוינים אחרים ברשימה, הוא מגיב, שהופיעו וקיימו אספות וחוגי בית ושתרמו מאוד להצלחה. "אבל כשיש לך שבע דקות בטלוויזיה, אתה לא תתמקד בכל הרשימה. גם מפלגות שהיו להן הרבה יותר דקות שידור התמקדו רק בראשי הרשימה".

האם היה לו קל לעבוד עם לפיד? "הוא בחור מתוק ונבון, כך שהיה בהחלט קל לעבוד אתו. אבל מהניסיון שלי, מועמדים בדרך כלל לא עושים את מה שיועציהם מצווים. הם מקשיבים לעצות, ואז מקבלים החלטות בעצמם".

"כשהקמפיין מצליח, בדרך כלל לא מעניקים את הקרדיט ליועצים", הוא מציין. "לכן, גם כשהוא נכשל, לא צריך להטיל את האשמה על היועץ".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו