ח"כ ריבלין: האפליה מושרשת עמוק בתוכנו
יו"ר הכנסת לשעבר, שהתייחס לאפליית הערבים בשירותי הבנקאות, הוסיף כי "יש בנו פגם חברתי עמוק. אנחנו אדישים". מרצ דורשת דיון בוועדת הכלכלה
הפרסום הבוקר (שני) ב"הארץ", בו נחשפה אפליה לרעה של לקוחות ערבים בסניף בנק מזרחי-טפחות, עורר ביקורת במערכת הפוליטית.
יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ רובי ריבלין (הליכוד), הביע שאט נפש מהעולה מהפרסום. "לצערי שום תירוצים או הסברים לא יכסו על ההכרה הכואבת שיש בנו פגם חברתי עמוק", אמר. "בית"ר, הסופרלנד, בנק הפועלים וכעת בנק המזרחי מלמדים על אפליה שמושרשת עמוק בתוכנו, והחברה מתייחסת לכך באדישות ועוברת לסדר היום".
ריבלין הוסיף כי "יש בתוכנו ערבים שנולדו לארץ הזו, ודרוזים שכרתו עמנו ברית דמים בהגנה על הארץ ועדיין יש בתוכנו כאלו שמציירים אותם כשד שצריך להיאבק בו. אנחנו מצויים בתוך גל עכור שחותר תחת היותנו מדינה יהודית ודמוקרטית. עלינו להגיב באופן חריף, ברמה החינוכית והענישתית".
חברות הכנסת זהבה גלאון ומיכל רוזין (מרצ) פנו היום בעקבות פרסום הידיעה לראש ועדת הכלכלה של הכנסת, אבישי ברוורמן (העבודה), בבקשה לקיים דיון דחוף באפליית אזרחים ערבים בבנקים. גלאון ורוזין מבקשות לזמן לדיון את המפקח על הבנקים, מנהלי הבנקים ובכירי המערכת הבנקאית. כמו כן יבקשו להעלות את האפשרות לדרוש מהמפקח לקבוע הנחיות ברורות לאיסור אפליה בין לקוחות ולהטיל סנקציות על בנקים שלא ימלאו אחר ההנחיות.
הבוקר התפרסם ב"הארץ" תמליל שיחה בין ל', אחראית גיוס לקוחות בסניף בנק מזרחי-טפחות בקריית שמונה, לבין ג', מוקדן בבנק. ל' הסבירה למוקדן כי הבנק אינו מעניק אשראי ללקוחות ערבים מיד עם פתיחת החשבון, אלא רק לאחר כמה חודשים, וכי עליו להבהיר זאת ללקוחות ערבים עמם הוא משוחח (האזינו להקלטה וקראו את תמצית השיחה בהמשך).
עוד כתבות בנושא
"לגבי הבני דודים... ערבים, דרוזים... אנחנו לא נותנים מיד אשראים, רק לאחר חצי שנה. בין ארבעה לחמישה חודשים...", אמרה ל' לג'. כשנשאלה "לקוח אחר זה סבבה וערבי לא?", ענתה כי "אסור לי להגיד את זה בטלפון, אבל אני אומרת לך שתבין בין השורות... יש דברים שלא אומרים, אבל אני מצטערת, פשוט זה מה שעובד פה בבנק הזה, בסניף שלנו... הם גרים בכפרים אחרי הקו, זה מסעדה, זה אשער (הכוונה כנראה לרג’ר)... פה בסניף מפחדים לתת, כי היה ניסיון לא טוב עם האנשים האלו, הבנת? שלקחו את הכסף וברחו".
בהמשך שאל המוקדן אם לקוח ערבי שאינו גר בכפרים שצוינו הוא "בסדר", הבהירה לו האחראית: "לא. עוד פעם אגיד לך - לא. לא. לא הולך. אם אתה רוצה להתאמץ, תתאמץ לא על בני דודים. בסדר? אני אומרת לך שתבין פשוט, כי חבל אני סוגרת על שלילי (מצב שבו לקוח מועבר לסניף אך אינו פותח חשבון, מה שנרשם לחובת המוקדן)". ג' אמר כי "את אומרת דבר שקשה לשמוע", ואז ענתה לו ל' "אני יודעת שקשה, אבל זה מה שעובד בסניף הזה. זה מאז ומתמיד היה". לאחר מכן ציינה כי "זו הוראה מלמעלה, מהכי גבוה בסניף".
תגובות
דלג על התגובותתודה!
תגובתך נקלטה בהצלחה, ותפורסם על פי מדיניות המערכת
באפשרותך לקבל התראה בדוא"ל כאשר תגובתך תאושר ותפורסם.
אנא המתינו……
תודה!
תגובתך נקלטה בהצלחה, ותפורסם על פי מדיניות המערכת
אירעה שגיאה בעת שליחת התגובה
אנא נסה שנית במועד מאוחר יותר