בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כחלון קידם את עסקי הנדל"ן של קובי מימון כשהיה חבר כנסת

שר האוצר הדיר עצמו מטיפול במונופול הגז בשל קשריו עם מימון. לפי עדות שהגיעה ל"הארץ", בהיותו ח"כ צעיר, כשהאינטרסים לא התנגשו - החברות לא עמדה בדרך

115תגובות

בממשלת שרון השנייה, שכיהנה בשנים 2006–2003, היה אברהם פורז (שינוי) שר הפנים. הוא מילא את התפקיד במשך שנתיים. משה כחלון היה אז חבר כנסת בשורות הליכוד. במרכז המפלגה שהיה אז מוקד כוח פוליטי, ידעו שלאיש העסקים קובי מימון מבעלי חברת "נצבא" ו"איירפורט סיטי" יש שני ח"כים, ידידים טובים, שביקרם הוא חפץ: יו"ר ועד התעשייה האווירית חיים כץ וכחלון.

אחד האנשים החזקים במרכז הליכוד, שנפגש אז עם מימון, שמע ממנו כי הוא רוצה להעמיק את אחיזתו במפלגת השלטון.

גיל כהן מגן

"הוא טען באוזני אז שדפקו אותו בעבר כי לא היה לו גב שלטוני", סיפר השבוע בן השיח. בבחירות המקדימות בליכוד בשלהי שנת 2002, התגייס מימון לטובת חיים כץ ומשה כחלון, שנבחר לראשונה לכהונה בכנסת.

מאוחר יותר אמר כחלון בראיון ל־TheMarker על התגייסותו של מימון לטובתו כי "קובי ואני ידידים מאוד טובים כעשר שנים, עוד לפני שהתחלתי לכהן בכנסת. מן הסתם, אני מניח שאם הוא מכיר אנשים שהיו מתפקדי הליכוד, הוא ביקש מהם לתמוך בי כאקט חברי". 

בתקופה המדוברת הקימה חברה בשליטת מימון את פרויקט הנדל"ן איירפורט סיטי, שכלל הקמת שטחים עצומים למכירה ולהשכרה של מבנים להיי־טק, מסחר, אחסנה, תעשייה ומלונאות בכניסה המזרחית לנתב"ג.

באחד הימים ביקש כחלון להיפגש עם שר הפנים פורז, שמפלגתו היתה בקואליציה עם הליכוד. על הפרק: מחלוקת בין היזם של איירפורט סיטי לבין גורמי התכנון, הכפופים לשר הפנים.

מוטי קמחי

"הפרויקט היה אז בשלבי הקמה", סיפר ל"הארץ" פורז על נסיבות הפגישה ההיא, "גורמי התכנון קבעו שייסלל כביש בצמוד לפרויקט והיזם רצה שהכביש ייסלל במרוחק מהפרויקט. גורמי התכנון הביעו את החשש שבעתיד היזם יבקש לשנות את ייעוד הקרקע, המובלעת שתיווצר כתוצאה מהרחקת הכביש, שינוי ייעוד שהוא בעל פוטנציאל של עשרות או מאות מיליונים".

לדברי פורז, "כחלון ביקש להיפגש איתי ולפגישה הוא הגיע עם מפה כדי להסביר לי מדוע ההחלטה של גורמי התכנון לא הגיונית. היה ברור לגמרי שהוא קשור ליזם של הפרויקט, הוא לא ניסה להסתיר את זה. אחרי הפגישה ביררתי את העניין עם הגורמים המקצועיים ואלה הבהירו לי כי הם חוששים שהכוונה בעתיד היא לספח את המובלעת בין הפרויקט לכביש במקום שבו היזם רצה אותו, ואז לשנות את הייעוד. כחלון אמר שאנחנו עושים עוול ליזם. יכול להיות שהוא אפילו הזכיר את השם קובי מימון".

גורם שעבד באותן שנים במשרד הפנים אישר השבוע כי אכן היתה התנגדות לכוונתו של היזם מחשש "לכלוא קרקע חקלאית שתשמש מאוחר יותר להרחבת הפרויקט".

כחלון ומימון המשיכו לשמור על קשר. ערב הבחירות ב-2013 סיפר אהוד אולמרט לשולה זקן (בשיחה שהוקלטה) על דיאלוג שהוא קיים עם מימון ועם מאמן הכדורגל אברהם גרנט, שנגע לכוונות הפוליטיות שלו ושל כחלון.

דניאל בר און

ערב הבחירות האחרונות, בצל הבטחתו להיאבק במונופולים, שאלה יונית לוי מערוץ 2 את משה כחלון אם יחסיו עם מימון יפריעו לו לעסוק בתסבוכת מונופול הגז. "מה זה קשור בכלל?!" הגיב אז שר האוצר, "אני אעסוק בזה ואני אעסוק בזה. אין קשר למי יש ולמי אין, ואני לא יודע מה יש לו ומה אין לו. מונופול צריך לפרק אותו".

ואולם, מיד לאחר הבחירות הודיע שר האוצר כחלון, כי החליט להעביר את סמכויותיו בהקשר למונופול הגז לראש הממשלה בנימין נתניהו בשל יחסי החברות שלו עם קובי מימון.

כשהוא ביקש לסייע לו בעסקי הנדל"ן, החברות לא הפריעה. רק כשהעמדה שלו התנגשה באינטרס העסקי של מימון, כחלון פסל את עצמו.

מלשכתו של שר האוצר נמסר בתגובה כי "המקרה המדובר התקיים, על פי הנטען, לפני כ-12 שנים והשר איננו זוכר אירוע כזה". עוד נמסר כי "במשך כל שנותיו כנבחר ציבור פעל השר לייצוג עמדות הציבור בנושאים רבים, כאשר לעיניו עומדת טובת האזרחים בלבד. מכלול החלטותיו של השר בייצוג עמדות ציבור מדברות בעד עצמן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו