לפ"מ המליצה לכנסת להצניע סרטון על ההתנתקות לאחר שנתקל בתגובות שליליות

הסרטון הוצג בקמפיין לחגיגות ה-70, ובסקר שנערך בעקבותיו עלה כי הוא פגע בתדמיתה של הכנסת בקרב 21% מהנשאלים לעומת 13% שהביעו דעה חיובית לגביו. מחצית מהמשיבים אמרו כי אינם מעריכים את התנהלות הכנסת

יהונתן ליס
יהונתן ליס
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צילום מסך מתוך הסרטון. "סרטון ההתנתקות שינה עמדות לשלילה"
צילום מסך מתוך הסרטון. "סרטון ההתנתקות שינה עמדות לשלילה"צילום: ערוץ היוטיוב של הכנסת
יהונתן ליס
יהונתן ליס

לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) המליצה לכנסת להפחית את השימוש בפרסומת העוסקת בחלקה של הכנסת באישור תכנית ההתנתקות, בשל תגובות שליליות שקיבלה. הסרטון שודר בטלוויזיה במסגרת חגיגות ה-70 למדינה, לפני כשנתיים, ואינו מתוכנן לחזור לשימוש בקרוב.

הסרטון הוצג כחלק מקמפיין שהציג רגעים בולטים של הכנסת, בניסיון לשפר את תדמיתו של בית המחוקקים הישראלי. "במידה שממשיכים עם הקמפיין, מומלץ לקדם את הסרטונים על ביקור סאדאת ועל מלחמת יום כיפור ופחות את סרטון ההתנתקות", נכתב במסמך המסכם את הקמפיין שהועבר לכנסת, "סרטון ההתנתקות שינה עמדות לשלילה באופן חזק יותר משני הסרטונים האחרים".

ההמלצה הגיעה בעקבות סקר שערכו לפ"מ וחברת סאפיו, ושהעלה כי 21% מהנשאלים טענו ששינו את דעתם על הכנסת לשלילה בעקבות סרטון ההתנתקות, לעומת 13% ששינו את עמדתם לחיוב בעקבותיו. סרטון מקביל שעסק בביקור בכנסת של הנשיא המצרי לשעבר, אנואר סאדאת, הוביל לכך שאהדתם של 20% מהנשאלים לכנסת גדלה, לעומת 8% בלבד ששינו את דעתם לשלילה.

בכנסת השקיעו 3.8 מיליון שקלים בקמפיין הנרחב ששודר במשך כחודשיים וחצי עשרות פעמים לפני מהדורות החדשות בטלוויזיה, ונועד להציג לציבור את העשייה החיובית בכנסת. הסרטונים חשפו לציבור את מעורבותה של הכנסת באירועים היסטוריים שונים, בהם הסכם השילומים עם גרמניה, משפט אייכמן, מלחמת יום כיפור והשלכות רצח רבין. אף שהקמפיין ירד ב-2018, ניתן עדיין לצפות בו באינטרנט. 

גורמי המקצוע בכנסת מחשיבים את המהלך כמוצלח, אף שהוביל גם לחשיפה של הדימוי העגום של הפרלמנט הישראלי בקרב הציבור: כ-50% מהנשאלים הבהירו שהם לא מעריכים את התנהלות הכנסת, בדרגות שונות. רק 2%-4% מהנשאלים בסקר טענו שהם "מאוד מעריכים" את התנהלותה של הכנסת ועוד 21%-24% טענו שהם "מעריכים" את התנהלותה. 

שוטר ומפונה בהתנתקות, 2005
שוטר ומפונה בהתנתקות, 2005צילום: REUTERS

גורמי המקצוע העריכו שמדובר בקמפיין חשוב, אך שיעילותו מוגבלת לתקופה בה הוא מתקיים. בלפ"מ מיפו שורה של אירועים שהתרחשו במקביל לקמפיין והעיבו על תדמיתה באותה התקופה: חקירות נתניהופרישת ליברמן מהממשלהההערה המיזוגנית של ח"כ אלעזר שטרן כלפי השרה מירי רגב כמו גם פוסט ארסי של ח"כ אורן חזן על נישואיה של מגישת הטלויזיה הערביה לוסי אהריש לשחקן היהודי צחי הלוי. 

ממצאי המחקר של לפ"מ הועברו מהכנסת לעמותת הצלחה, במסגרת חוק חופש המידע. עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה" אמר בתגובה לנתונים כי "חשיפת מסמכים הנוגעים לניתוח ובחינה במבט לאחור של קמפיינים תדמיתיים כמו במקרה הזה, מדגימה ומחדדת את הצורך והחשיבות שבשקיפות ומסירת המידע לציבור".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ