"אני נתתי את ההוראה" |

ניתנה פקודה, לירות במטוס שנית

40 שנה חלפו מאז הפיל צה"ל מטוס לובי בסיני והרג 108 אזרחים. מסמכים ארכיוניים חושפים סיפור ביטחוני ופוליטי עם לקח חד בצדו: הזירה האווירית חשובה מכדי להשאירה לטייסים

אמיר אורן
אמיר אורן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אמיר אורן
אמיר אורן

בקוויו הכלליים, הסיפור ידוע. פברואר 1973, יום אביך בסיני. הפסקת-אש עם מצרים זה שנתיים וחצי, אך יש דריכות מסוימת (מטוס איסוף מודיעין ולוחמה אלקטרונית של חיל האוויר מדגם סטרטוקרוזר הופל בספטמבר 1971 ממזרח לתעלה; חטיפות טרור של מטוסי נוסעים וחשש לפיגועים מהאוויר). מטוס בואינג 707 מגיח ממערב, ממפרץ סואץ, צפון-מזרחה, בנתיב כללי העלול להביאו לקרבת בסיסי אמ״ן, חיל-האוויר ואוגדה 252 במרכז סיני. מוזנקים לעברו שני פנטומים. הבואינג בטיסה 114 של חברת התעופה הלובית מבנגזי לקהיר - עם קברניט ומהנדס טיסה צרפתים וטייס משנה לובי - משנה כיוון, סב על עקביו, מנסה לחזור למצרים. טייסי-הקרב דורשים מהקברניט לנחות, יורים צרורות אזהרה ומצטווים לפגוע בו. התרסקות הבואינג הורגת 108 מ-113 נוסעיו ואנשי צוותו. ישראל מתנצלת, משלמת פיצויים, נבוכה לנוכח מאבקה המדיני המתמשך נגד פירטיות אווירית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ