בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "ציפי לבני, האם את עדיין יכולה לייצג את ישראל?"

שיחת היום

תגובות

אתמול התפטר הדיפלומט הבכיר אילן ברוך מתפקידו במשרד החוץ כשגריר ישראל בדרום אפריקה, באמירה שאינו יכול לייצג יותר את ישראל.

ציפי לבני, ראש האופוזיציה ולשעבר שרת החוץ, אמרת אתמול שאת מבינה את מחאתו של השגריר הבכיר שהתפטר.

"אני לא עוסקת בשגריר ספציפי. השגרירים כולם הם בעצם הלוחמים שלנו בחזית הבינלאומית ותפקידיה של הנהגה הם לתת להם כלים להתמודד עם המצב כלפי חוץ. אנחנו נמצאים במצב שבו הכלים שיכולים לשנות את הטרנד הבינלאומי נגדנו הם כלים מדיניים: זאת מדיניות, זה חזון. כשיש ממשלה שהחזון היחידי שלה - וזה ברור לעין כל, גם בחוץ - זה סוג של הישרדות, ניסיון לגשר על הפערים בין נתניהו-ליברמן-ש"ס, עם נאומים חוצבי להבות, כשאין סיכוי להסדר, אז אנחנו משאירים את השגרירים נטולי כלים.

"והסברה, כשאין מאחוריה מדיניות, היא לא פתרון. אני יודעת שביבי הרבה מאוד שנים דיבר על הסברה כפתרון לכל החוליים הישראליים. אולי הוא חושב שהופעה רהוטה באנגלית משובחת בטלוויזיה זרה מייצרת שינוי - אבל היא לא. בעיקר לא כשמתלווה לזה ממשלה שכל מה שהיא עושה זה נכנסת לפינה, נוזפת בעולם ונותנת תחושה של חשש ופחד וקיפאון מדיני אמיתי. אבל הדברים האלה היום ברורים לכל אזרח ישראלי".

אז אם את מבינה את השגריר שהתפטר, מה את אומרת לשרי חוץ כשאת נפגשת אתם, איך את מייצגת את ישראל?

"זאת סוגיה שבאמת כשהגעתי לראשות האופוזיציה מצאתי את אותה נוסחה אפשרית שבה אני מייצגת את מדינת ישראל, את ערכיה, את מה שהיא עכשיו ואת איך שהיא יכולה להיות, עם הפערים העמוקים שקיימים ביני לבין ממשלה ספציפית מכהנת. אני גם לא חושבת שישראל צריכה להיות במקום שהוא מול יהדות העולם, ולקבל כל ביקורת כסוג של אנטישמיות חדשה, אפשר לבקר מדיניות ממשלה ועדיין לתמוך בישראל".

אז אם אפשר לייצג את ישראל, איך את מבינה את השגריר שכבר לא יכול היה?

"החלק שהופך להיות יותר ויותר קשה בהבחנה שבין אנחנו מגנים על ישראל לבין אנחנו לא יכולים להסביר את מדיניות הממשלה, הוא כשהתנהלות הממשלה מובילה לפגיעה בדברים הבסיסיים ביותר של ישראל. זאת אומרת כשאומרים אנחנו מדינה דמוקרטית ושואפת שלום, ובפועל יש מדיניות וחקיקה פנימית שפוגעות בתפישה הבסיסית ביותר של ישראל, אז הימים שחולפים יותר ויותר מקשים לומר ?כן, זאת ישראל' אבל הממשלה היא בעייתית".

אבל אם את מתנגדת ערכית לחקיקות פנימיות, למה לא השלטת משמעת סיעתית למשל בהצבעה על חוק ועדות הקבלה שגורר ביקורת קשה?

"החוק שאני מתנגדת אליו מאוד והשלטנו בו גם משמעת סיעתית הוא חוק ועדות החקירה. הרעיון שפוליטיקאים יחקרו על רקע אידיאולוגי קבוצות שונות באוכלוסייה הוא פשוט בלתי נתפש. ובעימות שלי מול ביבי על העניין הזה הבנתי שאין לו שום הבנה בסיסית, אין לו שום חוט שדרה או מצפן פנימי כי הפתרון שלו היה בהתחלה שהם יחקרו גם ימין וגם שמאל ואז זה בסדר וזה מעיד על זה שהוא לחלוטין לא מבין מה הבעיה.

"בחוק ועדות הקבלה יש לי אתו בעיה שהיא לא רק שאלת מיעוט ורוב אלא גם בקבלה של חלקים חלשים של החברה הישראלית, כמו עולים מאתיופיה ואחרים, ולכן התנגדתי אליו. יש כאלה שחושבים שבמסגרות מאוד קטנות המאפיין החברתי כפי שאומץ על ידי בג"ץ בזמנו ואחרי הריכוך שקדימה הובילה בוועדת חוקה הוא סביר. אז אני בוחרת גם בתוך קדימה מתי נשליט משמעת קואליציונית ומתי נפעל כדי לרכך חקיקה, להפוך אותה לסבירה ואז כל אחד יוכל להצביע על פי אמונתו".

ברק רביד פרסם שביבי שינה את עמדתו ורוצה ללכת כאן ועכשיו על הסדר ביניים, מדינה בגבולות זמניים ודיון על הסדר וגבולות הקבע.

"האינטרס הישראלי המובהק הוא סיום הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים. יותר מזה; כשאנחנו רואים את מה שקורה באזור אז התגובה של הממשלה הזאת היא רגע, צריך לעצור ולא לעשות כלום ואז לראות אחר כך מה עושים. וזאת תגובה אינטואיטיבית גם של חיה שנתפסת בפנסי מכונית, אבל התוצאה היא פרובלמטית. ולכן ישראל צריכה לראות איך היא בתוך כל הטרנד הזה שעובר על האזור ממשיכה לקדם את האינטרס שלה, גם בהנחה שיש לנו יכולת השפעה על המאורעות, ואנחנו לא רק שחקנים פסיביים ואומללים כמו שהממשלה מנסה להציג או להעמיד את ישראל במקום הזה. ולכן הסדר עכשיו, שמסיים את הסכסוך, נדרש יותר מתמיד ובעיני גם אפשרי היום.

"ישראל זקוקה לגבולות קבע. הגבולות הזמניים של המדינה הפלסטינית הם הגבולות הזמניים שלנו. ולכן צריך לעשות הבחנה בין כל מיני פתרונות שנועדו להימנע מההכרעה הנדרשת בגלל חולשה או בגלל צרכים פוליטיים לבין ביצוע בשלבים. קחי בחשבון שמדובר בראש ממשלה שכשהגיע לשלטון סירב להגיד שתי מדינות, אחר כך נאם נאום שעליו הוא מתענג עד היום והבטיח שתוך שנה הוא בעצם מגיע להסדר קבע ואחרי כמה חודשים או שנה אמר שבעצם אי אפשר קבע אז נעשה משהו בינתיים. אם נתניהו מקווה לצבור דרך זה אמון של העולם אז למי הם יאמינו? לנתניהו שהבטיח הסדר קבע, לנתניהו של בר-אילן, לנתניהו של הסדרי ביניים, לנתניהו של הנאומים? בכלל עכשיו ברור שמלים כבר לא ישנו. זה כמו תפאורה לסרט - כשרואים שזה ריק מאחורנית אז מבינים שזו תפאורה".

את מדברת על העולם אבל את פשוט ממש לא מאמינה לנתניהו.

"אני עברתי כל שלב אפשרי, כולל הצעות שהצעתי לו בעבר, אם הוא רק רוצה לסיים את הסכסוך - לעשות את זה ביחד, אבל ראש ממשלה שלא יכול לקבל החלטות בנושאים פעוטים, הציפייה שלי ממנו היא מאוד מועטה".



לבני. ''ישראל זקוקה לגבולות קבע. הגבולות הזמניים של המדינה הפלסטינית הם הגבולות הזמניים שלנו''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו