בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חנוכת הכביש החדש שיחבר בין קריית ארבע לחברון - מצג שווא

למרות הצהרות שר התחבורה על ה"אוטוסטראדה למערת המכפלה", הרשות הפלסטינית עדיין לא הסכימה לכך

תגובות

מכובדים, ראשי מועצות, פעילים פוליטיים, אנשי מועצת יש"ע ושר התחבורה ישראל כץ התכנסו שלשום בקריית ארבע בואכה חברון, לחנוך את מה שמכונה בקריית ארבע "האוטוסטראדה למערת המכפלה", אחד מפרויקטי הדגל של השר ישראל כץ ביהודה ושומרון. כץ היה נרגש. הוא לבש מעיל רוח כמו שר ביטחון בגבול הצפון, ביקר במערת המכפלה, לחץ ידיים לפעילים ונשא נאום נרגש על עם ישראל בארצו. "חברון היא העיר המסמלת יותר מכל את הקשר העתיק והרציף של העם היהודי לארצו למעלה מ-3,700 שנה. מכאן אנו מודיעים ואומרים לעולם כולו: אין כוח בעולם שיכול להקפיא את הקשר בין עם ישראל לאבותיו".

אך נאומים נמלצים לחוד ומציאות לחוד. בדיקת "הארץ" מעלה, כי הכביש למערת המכפלה שעליו מדבר השר כץ הוא מצג שווא, מסווה באמתלה היסטורית להרחבת כביש פנימי בקריית ארבע. הכביש המדובר, שבו יושקעו 15 מיליון שקל, לא יכול כלל להיות הדרך למערת המכפלה. לפי הסכמי חברון, על הרשות הפלסטינית לתת את הסכמתה לפרויקטים של בינוי בעיר חברון עצמה.

טקס החנוכה שלשום היה בקריית ארבע. החל מהאינתיפאדה השנייה, עברה הכניסה לקריית ארבע לדרך שעד 2000 היתה הכניסה האחורית ליישוב. כל התנועה לקריה ומשם למערת המכפלה נעשית דרך הכביש הזה, שלא נבנה מלכתחילה להיות כביש מרכז, והיה רק נתיב אחד לכל כיוון. לפני שנה, החליט כץ להרחיב את הכביש לדו-מסלולי. העבודה חולקה לשלושה מקטעים. קטע אחד מהכניסה לקריית ארבע עד גבעת החרסינה, קטע שני מגבעת החרסינה עד מרכז קריית ארבע, וקטע שלישי מהיציאה מקריית ארבע עד חברון. הקטע השלישי מתפתל בתוך העיר חברון בכביש משובש, לא מסומן, לא מואר, עם עליות וירידות חדות. היישוב היהודי לחץ כמה פעמים להרחיב את הכביש. בשנה שעברה, בעת סיור של השר כץ במקום, הוא הודיע כי הכביש יורחב.

בטקס שלשום הכריז כץ בחגיגיות כי "לפני כשנה כשביקרתי בחברון, ראיתי את הדרך המשובשת שמובילה למערת המכפלה. הנחתי להקים דרך חדשה. שאלו אותי, כמו ששואלים תמיד לפי איזה קריטריון לסלול את הדרך הזו, והשבתי להם על פי הקריטריון ההיסטורי והיהודי. רק לאומה הזוכרת את עברה וקשורה בטבורה לשורשיה ולמורשתה יש עתיד ותקומה, וזאת גם התשובה הראויה לדברי הצורר מטהראן ששב ואמר אתמול 'כי ישראל תיעלם בקרוב ממפת המזרח התיכון'. שבנו אל ארץ אבותינו אחרי 2,000 שנות גלות, אל ההתיישבות היהודית שלא פסקה מעולם. שבנו אל חברון עיר אבות".

הבעיה היא, שבמגעים שניהל הצבא עם עיריית חברון, היא הטילה וטו מוחלט. גורם צבאי אמר אתמול, כי לאחר הצהרותיו של כץ בטקס, הפלסטינים לא יאשרו לעולם לבנות כביש חדש. השורה התחתונה היא, שאלפי המבקרים שיבואו למערה, ייתקלו בצוואר בקבוק עם יציאתם מקריית ארבע, וייסעו באותו כביש משובש.

ממשרד התחבורה נמסר: שר התחבורה חנך שלשום את חלקו הראשון של הכביש המוביל מקריית ארבע למערת המכפלה. בכביש הגישה, הכולל שלושה שלבים, יושקעו כ-25 מיליון שקלים, 15 מהם הושקעו בשני השלבים הראשונים של הכביש. הכביש משמש את מאות אלפי המתפללים הפוקדים מדי שנה את מערת המכפלה. משרד התחבורה או מי מטעמו לא טען כי מדובר בכביש אוטוסטראדה למערת המכפלה.



שר התחבורה ישראל כץ חונך את הכביש החדש. אחד מפרויקטי הדגל של השר ביהודה ושומרון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו