גורמי ביטחון: סדרת תקלות חמורות בתשתיות, שצריכות להדליק נורה אדומה

גורם בכיר במערכת הביטחון אמר אתמול שפרשת זיהום הדלק מצטרפת לסדרת אירועים שנסיבותיהם טרם הובררו, כמו זיהום המים בקרית מוצקין

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אנשיל פפר
אנשיל פפר

נוסף על הגורמים האזרחיים, גם במערכת הביטחון בודקים את המקורות האפשריים לזיהום הדלק שהשבית את התעופה האזרחית בישראל. לפי שעה, לא נמצאו סימנים המעידים על חבלה מכוונת מצד גורמים עוינים. עם זאת, גורמים במערכת הביטחון אומרים שהאירוע האחרון מצטרף לשורה של תקלות חמורות בתשתית אסטרטגית שצריכות "להדליק נורה אדומה".

למרות הפגיעה הקשה בטיסות הבינלאומיות, הנחשבות לתשתית אסטרטגית בפני עצמן, והעובדה שאגף האבטחה בשב"כ ממונה על מניעת פגיעות במטוסים, לא הופעלו חדרי המצב בגופים הביטחוניים. אספקת הדלק הסדירה היא באחריות המשרד לתשתיות לאומיות, בעוד אספקת הדלק בשעת החירום ומלאי החירום של הדלק הם באחריות רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון. אבטחת המטוסים היא באחריות השב"כ, בהנחיית המועצה לביטחון לאומי. לא ברור עדיין אם הוכנו תוכניות מעודכנות להתמודד עם תקלות שעלולות לפגוע בתשתית אסטרטגית אזרחית מרכזית.

גורם בכיר במערכת הביטחון אמר אתמול עם זאת, שפרשת זיהום הדלק מצטרפת לאירועים שנסיבותיהם טרם הובררו, כמו זיהום המים בשבוע שעבר בקרית מוצקין והפגיעה הקשה בתשתית של חברת סלקום לפני חצי שנה, שגרמה להשבתת מרבית מכשירי הטלפון הנייד של החברה ליותר מ-12 שעות. לדברי הגורם, "הדברים הללו צריכים לעורר מחשבה".

הרשות הלאומית לאבטחת מידע, הפועלת בתוך השב"כ, אחראית להגן על תשתיות אסטרטגיות אלה מפני פגיעה של לוחמת סייבר על ידי גורמים עוינים, אבל לדברי גורמים בכירים המעורים בתחום, מתקפה כזאת עשויה שלא להתגלות במהרה וחשיפתה עלולה להימשך שבועות ואף חודשים. בתדרוך לתקשורת ביום רביעי, אמר ראש השב"כ היוצא, יובל דיסקין, כי "אנחנו לא יודעים על כך שתשתית קריטית במדינה הותקפה קיברנטית, אבל ייתכן שזיהינו סימנים העשויים להצביע על כוונות עתידיות כאלה".

הפגיעה במכלי הדלק של המטוסים האזרחיים פסחה על מטוסי חיל האוויר, המשתמשים במערך דלקים מופרד לגמרי מהאזרחי. בעוד הדלק המגיע לנתב"ג וליתר שדות התעופה האזרחיים מסופק ממסוף הדלק בחיפה, משתמשים בחיל האוויר בדלק המגיע מנמל אשדוד. גורם בחיל מסר שנעשו בדיקות בדלק הסילוני הצבאי ואלה נמצאו תקינות.

אתמול בערב הועבר דלק ממצבורי החירום של ישראל לנמל התעופה בן גוריון על מנת לשחרר את המטוסים המקורקעים בלוד. החלפת הדלק המזוהם אפשרה את המראתם של מטוסים במהלך הלילה, לאחר שאתמול בוטלו עשרות טיסות. לשם כך נשאר נתב"ג פתוח במהלך כל הלילה, באופן חד פעמי, זאת לאחר שבג"ץ קבע כי ייאסרו המראות מטוסים בין השעות 2 עד 5 לפנות בוקר.

1,500 נוסעים עוכבו אתמול בנתב"ג, מבלי יכולת לצאת מהשדה או להמריא ליעדם. כעת נערכים ברשות האוכלוסין וההגירה לתגבור עמדות ביקורת הגבולות. הרשות גייסה את עובדיה ופעלה לאיוש כל העמדות על מנת לצמצם את התור הארוך הצפוי עם חידוש הטיסות. מערך ביקורת הגבולות בעובדה תוגבר אף הוא ונערך לכל תרחיש.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ