בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העלות מאמירה, ובארה"ב שוקלים חלופות לאף-35, חוד החנית הבא של צה"ל

פרויקט ה-אף-35 נקלע לעיכובים ממושכים וחריגות אדירות מהתקציב המתוכנן. לעת עתה אין מתכננים במערכת הביטחון חלופות

תגובות

חברים בכירים בוועדת השירותים המזוינים של הסנאט האמריקאי דרשו בשבוע שעבר מהפנטגון להציע חלופות למטוס הקרב העתידי, אף-35, לאחר שהפרויקט נקלע לעיכובים ממושכים וחריגות אדירות מהתקציב המתוכנן. המטוס נבחר לעמוד בחוד החנית של חיל האוויר בעתיד, ולעת עתה אין מתכננים במערכת הביטחון חלופות למקרה שהתוכנית האמריקאית תתבטל.

בדיון שהתקיים בסנאט ביום חמישי האחרון, פרסו נציגי משרד ההגנה האמריקאי את הנתונים האחרונים לגבי מצב טיסות הניסוי של האף-35 והעלויות הצפויות של רכישת המטוס והפעלתו. אף-35, מטוס "הדור החמישי" בעל יכולות חמקנות ממכ"מים, אמור להחליף דור שלם של מטוסי קרב בשירות חיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקאיים.

בעקבות הצגת הנתונים, אמר יושב ראש הוועדה, הסנאטור קרל לוין, כי "כדי שנצליח כאן, צריך שתהיה גם תוכנית חלופית". החבר הרפובליקאי הבכיר בוועדה, סנאטור ג'ון מקיין, בעצמו טייס קרב, אמר כי "נראה לי שלפחות צריך להתחיל לשקול חלופות".

מדובר באיום החמור ביותר שנשקף עד כה לתוכנית ההצטיידות הצבאית היקרה ביותר בהיסטוריה. האיום מגיע דווקא מכיוונם של חברי הסנאט, שבדרך כלל תומכים ברכש צבאי - בין השאר מכיוון שהוא מספק מקומות עבודה לבוחריהם. יושב ראש הוועדה לוין אמר בדיון גם כי "איננו יכולים להקריב רכישות אחרות חשובות בתיק ההשקעות של משרד ההגנה כדי לממן את היכולת הזאת".

ההערכות בוושינגטון הן שלאחר תקופה ארוכה שבה היתה תמיכה פוליטית יציבה בפרויקט הדגל של תעשיית הביטחון האמריקאית, מנסים עתה חברי הקונגרס הבכירים להיראות לפחות כמי שמנסים להתמודד עם הגירעון העצום בתקציב של ארצות הברית.

בנובמבר שעבר, המליצה הוועדה לאחריות תקציבית, המשותפת לשתי המפלגות, לבטל לחלוטין את הרכישה של אחד הדגמים של האף-35 המיועד לפעול מנושאות מטוסים ולקצץ בחצי את הרכישה של יתר הדגמים.

כרגע מתוכננת רכישה של 2,443 מטוסי אף-35 בעבור חיל האוויר, הצי וחיל הנחתים האמריקאיים. ההערכה היא שמדינות זרות, ובהן ישראל, ירכשו עוד כ-600 מטוסים, אבל חלק מהרוכשות הפוטנציאליות כבר מקצצות בהזמנה, ובהן השותפה המקורית בפרויקט, בריטניה, שכבר הודיעה שתצמצם את רכישתה ביותר ממחצית ל-50 מטוסים בלבד.

המחיר המתוכנן של האף-35 היה 69 מיליון דולר לכל מטוס, אבל כעת, על פי תחשיב הפנטגון, העלות ליחידה היא 103 מיליון. ה-Government Accountability Office, המשרד המפקח על תקציבים ממשלתיים, העריך בשנה שעברה שהמחיר עשוי לטפס ל-112 מיליון דולר.

נוסף לעלויות הרכישה, מעריך הפנטגון שעלות ההפעלה והאחזקה של האף-35 צפויה להיות יקרה ב-30% ויותר מזאת של מטוס האף-16, שאותו הוא אמור להחליף בשירות חיל האוויר האמריקאי. לפי החישובים האלה, עלות האף-35 לכל אורך חיי השירות עשויה להגיע לפי חישובי הפנטגון לכטריליון דולר. תת-מזכיר ההגנה לענייני הצטיידות, אשטון קרטר, אמר בישיבה בסנאט שהעלויות "בלתי מתקבלות על הדעת", אבל הבטיח שצוות מיוחד בוחן כעת דרכים להוזיל את עלויות המטוס. הוא העריך שניתן להוריד את מחיר הפרויקט ב"20% עד 50%".

חלק מייקור עלויות המטוס, מתוצרת חברת "לוקהיד-מרטין", נובע מעיכובים משמעותיים בתוכנית ניסויי הטיסה וקשיים בהטמעת התוכנה המתקדמת של מערכות המטוס. למרות תוכנית מקורית להתחיל להכניס מטוסים לפעילות מבצעית בחיל האוויר האמריקאי ב-2013, ההערכה כעת היא שרק ב-2015 יצליחו לשלב את תוכנות המטוס באופן ראוי ורק ב-2016 יגיעו לטייסות המבצעיות מטוסים מסדרת "בלוק 3", עם היכולות הטכנולוגיות המלאות.

למרות הקשיים, בכירים בפנטגון ממשיכים להתעקש שאין ברירה אלא להמשיך עם הפרויקט. לדברי תת-המזכיר אשטון, "בחנו כבר חלופות ואין לנו אלטרנטיבות טובות. אנחנו רוצים את המטוס. המטרה שלנו היא לדאוג לכך שההערכות האלה לא יתגשמו ושתהיה לנו תוכנית שניתן לעמוד בעלויות שלה". נציג חברת לוקהיד-מרטין אמר בדיון שחישובי העלות הגבוהים נובעים בין היתר מהעובדה שהאף-35 מתוכנן להישאר בשירות 50 שנה, עד 2065.

חיל האוויר בחר באף-35 כמטוס הקרב העתידי שלו, שאמור להזניק את היכולות הטכנולוגיות של החיל ולהחליף את המטוסי המתיישנים מהדגמים המוקדמים של אף-16 שעדיין בשירות, יותר משלושים שנה לאחר שסופקו מארה"ב. עד כה הזמין משרד הביטחון 20 מטוסים, אבל חיל האוויר מתכנן לצייד שלוש טייסות מבצעיות, כלומר בין 60 ל-75 מטוסים בסך הכל. בצה"ל חוששים כעת מהעיכוב הצפוי באספקת המטוסים שהיה אמור להתחיל בסוף 2014 וכעת נראה שיידחה בלפחות שנתיים.

קצין בכיר במטה הכללי העלה את האפשרות שכדי לאפשר את הוצאת המטוסים הישנים משירות, יחכור חיל האוויר מהאמריקאים טייסת של מטוסי אף-15 משומשים. אולם בראיון ל"הארץ" לפני שבועיים, דחה מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני את הרעיון.

בחיל האוויר רואים באף-35 את הנדבך המרכזי בהצטיידות החיל בעשורים הקרובים, כשבמקביל נמצא גם מערך ההדרכה בתהליך של החלפת כל מטוסיו כדי להתאימם להכשרת טייסים שיטיסו בין השאר את האף-35. למרות הסתייגויות של בכירים בתעשיות הביטחוניות מכך שהאף-35 נקנה כ"חבילה סגורה", כלומר שהאמריקאים כמעט ולא איפשרו להכניס לתוכו מערכות ישראליות, התעקשו בחיל האוויר על רכישת המטוס.

"מבחינת היכולות הייחודיות של המטוס והתרומה שלו לגורם ההרתעה של ישראל באזור, אין תחליף למטוס", אמר בימים האחרונים קצין בכיר בחיל האוויר. במשרד הביטחון ובצה"ל התייחסו באחרונה בביטול לאפשרות שהתוכנית תתבטל ולא העריכו שיש צורך בהכנת חלופות. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האפשרות שעסקת האף-35 לא תתקיים כלל לא נידונה, לא היתה ואיננה על הפרק".



מטוס אף-35



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו