מת אל שווימר, מייסד התעשייה האווירית

שווימר, חתן פרס ישראל, סייע להקמת חיל האוויר ואף הבריח ארצה מטוסים אמריקאיים. הוא ניהל את התעשייה האווירית למעלה מעשרים שנה

אמיר אורן
אמיר אורן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר אורן
אמיר אורן

אדולף (אל) שווימר, ממייסדי התעשייה האווירית והמנכ"ל הראשון שלה, חתן פרס ישראל, מת אמש (שישי) בבית החולים תל השומר, ביום הולדתו ה-94. הלווייתו תיערך ביום שני.

שווימר, יליד ניו יורק, היה עשרות שנים מהאישים המרכזיים בתעשיית הביטחון והתעופה בישראל. במלחמת 1948 הבריח מטוסי תובלה והפצצה אמריקאים לישראל וסייע לחיל האוויר בתקופת הקמתו וראשית פעילותו המיבצעית. על הפרת החוק האמריקאי שהיתה כרוכה בכך נשפט וזכויותיו האזרחיות נשללו. הנשיא ביל קלינטון, בצאתו מהבית הלבן ב-2001, העניק לשווימר חנינה.

רקעו של שווימר כמהנדס טיס בחברות תעופה ובחיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם השנייה הביא לפניית נציגי ההגנה אליו, לסייע למדינת ישראל המוקמת. לאחר שירות בתפקידים בכירים במטה חיל האוויר, פנה שווימר, לבקשת מנכ"ל משרד הביטחון שמעון פרס, להקמת "בדק-מטוסים", שהפך באמצע שנות ה-50' לתעשייה האווירית. הוא ניהל את התעשייה האווירית למעלה מ-20 שנה, נאבק בשרי הביטחון משה דיין ועזר ויצמן וסיים את תפקידו רק בסוף שנות ה-70'. הוא נותר מקורב לפרס, שבהגיעו לראשות הממשלה מינה אותו ל"יועץ מיוחד" - תפקיד ריק למדי מתוכן עם כרטיס ביקור ששידר קירבה למלכות.

באותה תקופה של אמצע שנות ה-80' שווימר היה שותף, יחד עם איש העסקים יעקב נמרודי ומנכ"ל משרד החוץ דוד קמחי, לגלגול הראשון של פרשת "איראנגייט" - מכירת נשק ישראלי מתוצרת אמריקאית למשטר האייתולות, תמורת שחרור בני ערובה מערביים.

שווימר, שהיה כמו עמיתיו בתעשייה האווירית ממייסדי סביון, התגורר בתל אביב. לאחרונה התרופפה בריאותו והוא חלה בין השאר בדלקת ריאות. הוא השאיר אחריו אלמנה, רינה, בן, דני, בת, דפנה, ונכדים. ההלוויה מחרתיים תיערך לאחר הגעת בנו דני וחתנו ניר דגן, המשנה למנכ"ל ארקיע, מארה"ב.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ