בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "השר איתן, הבירוקרטיה בישראל חונקת את האזרח?"

תגובות

ממשלת ישראל וארגון OECD קיימו אתמול, לראשונה, כנס משותף בנושא הפחתת הנטל הבירוקרטי בישראל ושיפור השירות לאזרח. בכנס הוצגה מדיניות הממשלה, הכוללת שורה של רפורמות ובהן הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, הפחתת הנטל הביורוקרטי בעסקים והנגשת השירותים הממשלתיים השונים באמצעות שירותים מקוונים לאזרחים בישראל. בכינוס נאם, בין היתר, השר מיכאל איתן, שהוא השר הראשון בישראל הממונה על שיפור השירות הממשלתי לציבור.

השר מיכאל איתן, האם ניתן לחסל או לצמצם את הביורוקרטיה בישראל?

"לגבי חיסול הביורוקרטיה אני לא בטוח, אבל אין ספק שהביורוקרטיה בישראל תצומצם באופן משמעותי. במסגרת תפקידי אני פועל כדי לקצר את משך הזמן לכך. זה יקרה בוודאות. מתרחשים כיום במקביל שני תהליכים שאי אפשר לעצור אותם. התהליך הראשון הוא ההתפתחות הטכנולוגית העצומה: כבר למעלה מעשור אני יכול להיכנס לחשבון הבנק שלי בישראל, לקבל מידע על הפעילות בו ולבצע העברות כספים בלי לצאת מהבית. כשאני מבצע בדיקות בקופת חולים, למחרת אני יכול לקבל את התוצאות באתר האינטרנט בבית. התהליך השני, המשלים, הוא שהאזרחים לא יסכימו יותר להמשיך ולפגוש את נציגיהם בכנסת ובממשלה פעם בארבע שנים. בזכות הטכנולוגיה הם ידרשו חשיפה למידע, לברר לאן הולכים המסים ומה עושים נבחרי הציבור. אזרחי המדינה לא יסכימו יותר ללכת למשרד ממשלתי, לחפש חניה, לעבור בדיקה בטחונית ולעמוד בתור במשרדים מעופשים בזמן שהם מקבלים שירות מהבית מהבנק או מהחנויות שבהן הם קונים".

אם כך, האם משרדי הממשלה צריכים לעמוד בחזית הטכנולוגית כדי לספק את השירות הטוב והמתקדם ביותר לאזרח כדי לצמצם את החיכוך עמו עד כמה שניתן?

"אני לא מציע שמשרדי הממשלה יהיו בחזית הטכנולוגיה ויקחו סיכונים גדולים מדי, בין אם מדובר בסיכונים כספיים ובין אם מדובר בסיכון אבטחת המידע. אבל מדובר בטכנולוגיות שכבר קיימות שנים ואין סיבה שלא להשתמש בהן. אין סיבה שהסקטור הציבורי יפגר באופן משמעותי אחרי הסקטור הפרטי. אני בעד שהסקטור הציבורי יפגר שנתיים, שלוש או ארבע. אבל לא יותר".

יש לך דוגמאות לשיפור האפשרי לאזרח כתוצאה מכניסתה של הטכנולוגיה למשרדי הממשלה?

"רק היום פנו אלי יזמים פרטיים שביקשו לקבל ממשרד התחבורה מידע על מועדי ההסעות ותכיפות הגעתם של אוטובוסים בכל התחנות. הם ביקשו להפיק מהנתונים יישומים לתועלת הציבור. דוגמה נוספת היא אתר האינטרנט "התקציב הפתוח": קבוצה של מתכנתים שביקשו מאתנו את תקציב המדינה כדי שניתן יהיה להציג בצורה ברורה את התקציב מול הביצוע הממשלתי. יש אנשים שמוכנים לתרום ולשרת מטרות ציבוריות ובעולם החדש קיימים שיתופי פעולה רבים מהסוג הזה. אנחנו עובדים היום על פרויקט חדש שנועד להנגיש לציבור מידע סטטיסטי של משרדי הממשלה השונים. כך, למשל, בעתיד, יוכלו יזמי נדלן להפיץ מידע המדרג את שכונות המגורים על פי רמת הפשיעה או פתרונות למניעת פשיעה שהופעלו בהן. למה לא? לרשות המסים יש מידע על ביצוע עסקאות מגורים בישראל. ברגע שהמידע הזה יפורסם, אנשים יוכלו להעריך מהם מחירי הבתים בסביבה שלהם. אתה מאפשר כך לשוק לקרום עור וגידים".

האם אתה חושב שאזרחים יצאו לרחובות רק משום שהשירות שהם מקבלים אינו מתקדם או טכנולוגי מספיק?

"לדעתי הדבר דומה מאוד למחאה נגד מחירי הקוטג'. מבלי לזלזל במחירי הקוטג', אני חושב שצמצום הביורוקרטיה חשוב לא פחות לאיכות החיים של התושבים. אזרחים יאמרו לעצמם, איך זה יכול להיות שאנחנו מפגינים על מחירי הקוטג', אבל משלימים עם זה שאנחנו מקבלים שירות פוגעני מממשלת ישראל? הממשלות הדמוקרטיות בעולם צריכות להבין שהארגונים הגדולים הביורוקרטיים חייבים לייעל את המנגנון ולשפר את השירות לציבור. שמענו היום מנציגי OECD במפורש שאנחנו הולכים בכיוון הנכון. הם אמנם לא אמרו שאנחנו עושים זאת בקצב הנכון, אבל הבהירו שההמלצות שלפיהן אנחנו פועלים הן גם ההמלצות שלהם. אני מאוד שמחתי על כך".

האם גם האזרחים החלשים שאין להם מחשב או שלא יודעים להשתמש בטלפון סלולרי יוכלו לקבל שירות טוב יותר?

"שיעורי החדירה בישראל של טכנולוגיה הם בין הגבוהים בעולם. בסוף התשעים יזמתי תכניות להטמעת אינטרנט בשכבות החלשות בשדרות. אני מפתח מרכזים שכונתיים ללימודים בסביבה מתוקשבת. השירות המסורתי לאזרח לא יוכל להתבטל, אבל אזרחים רבים יוכלו לקבל שירותים מבלי להגיע למשרדים. כך, גם התורים יתקצרו באופן משמעותי ואלו שיזדקקו לשירותים באופן מסורתי יקבלו שירות טוב יותר גם כן".

האם אתה, השר לענייני שיפור השירות לאזרח, מסוגל לבצע את השינוי המשמעותי הזה במשרדי הממשלה השונים?

"אני בהחלט לא זה שיכול לבצע את השינוי. אין לי מוטת שליטה פוליטית או תקציבית וגם לא כוח אדם. אני כן יכול לשבת ביחידת מטה קטנה וליצור מנופים שבעזרתם השינוי הזה יוכל להתרחש. העובדים הם גורמי מפתח בתהליך וצריך להפוך אותם לבעלי עניין בקידום התהליך הזה. בתחילת דרכי יצרתי הבנות עם הסתדרות עובדי המדינה שלא יהיו פיטורי עובדים והם לא ייפגעו, אלא ישותפו בפירות הרפורמה. החיסכון כביכול במשכורות של עובדים שיפוטרו הוא אפס קצהו של מה שאפשר לחסוך בעצם ביטול הביורוקרטיה".



מיכאל איתן. ''אני בהחלט לא זה שיכול לבצע את השינוי. העובדים הם גורמי מפתח ויש להפוך אותם לבעלי עניין בכך''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו