בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קציני משטרה שיקרו בנוגע לנוהלי הכניסה להר הבית

הקצינים דיווחו כי אין הבדל בנהלים לגבי דתיים וחילוניים בכניסה ובביקור בהר הבית, אולם מעדות קצין משטרה בבית משפט השלום בירושלים עולה תמונה שונה

תגובות

קציני משטרת ירושלים מסרו הודעות כוזבות לבית המשפט העליון ולכנסת בנוגע לנהלים נפרדים לדתיים וחילונים הנכנסים להר הבית - כך התברר השבוע בעדות שמסר קצין משטרה בבית המשפט השלום בירושלים.

בשנתיים האחרונות טוענים הארגונים הפועלים לעורר את המודעות להר הבית כי משטרת ישראל מנהיגה מדיניות שונה בנוגע לדתיים וחילונים הנכנסים להר הבית. בין היתר נטען כי דתיים נדרשים להציג תעודות זהות, נדרש מהם להסתובב בליווי צמוד של שוטר, הם חייבים להיכנס בקבוצות ולעבור בדיקה גופנית מדוקדקת.

במחצית שנת 2009, עתר יהודה גליק, מנהל מכון המקדש, לבג"ץ נגד שיטה זו. בדיון בספטמבר 2009, טען נציג מחלקת הבגצ"ים עו"ד גלעד שירמן ז"ל, כי "אזרח ישראלי שעולה דרך שער המוגרבים, אין הבדל אם יש לו כיפה או לא". השופט אליקים רובינשטיין קיבל את טענת המדינה ופסק כי "בא כוח המדינה מצהיר כי אין הבדל עקרוני - ואנו רוצים לקוות כי גם מעשי - בין יהודים דתיים לאחרים בקשר לעליה להר הבית".

אחר מתן פסק הדין, המשיך גליק בתכתובת עם מנהלת מחלקת הבגצי"ם בפרקליטות המדינה, עו"ד אסנת מנדל, שכתבה לו כי "בפניותיך הינך שב וטוען כי בכניסה להר הבית קיימת אפליה של יהודים דתיים. עמדת המשטרה שהוצגה לנו כי 'אין אפליה לרעה של יהודים דתיים בכניסה להר לעומת מבקרים אחרים בעלי אזרחות ישראלית'".

במארס 2011, התכנסה ועדת הפנים של הכנסת לדון בתלונות שהגיעו אליה. נציג המשטרה, נצ"מ אבי רויף, אמר כי "אין שום הבדל, לא בין חובש כיפה ולא מי שלא חובש כיפה... תעודות זהות נבדקות לישראלים שעולים להר. כל ישראלי. כולם, ללא יוצא מהכלל".

בתשובה לשאלה של ח"כ זאב אלקין, בה נשאל, "מגיעות שתי קבוצות. קבוצה אחת: אנשים עם כיפות ומדריך, קבוצה שניה: אנשים בלי כיפות ומדריך. מה דינן?" ענה רוייף: "של ישראלים? בשתיהן האנשים נבדקים אותו דבר".

בפועל מתברר כי במשטרת מרחב דוד יש נוהל אחר, על פיו חילונים מטופלים כמו תיירים, והמשטרה מסרה מידע שקרי בעליון ובכנסת. ביום שלישי השבוע נערך דיון בתביעה אזרחית שהגיש גליק נגד המשטרה, בטענת מעצר שווא בהר הבית. קצין משמרת בהר, שחר איבגי, העיד כי "יש שני סוגים של אנשים שנכנסים להר הבית. קבוצה אחת של תיירים שנכנסים אחרי שאנחנו מסבירים מה מותר ומה אסור בהר, ויש את הקבוצה השנייה של יהודים דתיים שנכנסים להר. שם אנחנו מסבירים יותר. לשאלת בית המשפט, אני מבהיר כי יהודים חילונים נכנסים כמו תיירים. אופן הפילוח נעשה כך בגלל שהיהודים הדתיים מזוהים על ידי המקומיים כיהודים בעוד שהחילונים משתלבים עם התיירים".

איבגי העיד כי המשטרה מפרידה בין הקבוצות בכוונה תחילה ולגבי כל קבוצה יש נוהל אחר. "אנחנו מפרידים אותם ובעצם שומרים על אותה קבוצה של יהודים דתיים שנכנסת. ... אנחנו מפרידים אותם, נותנים לקבוצה של יהודים דתיים להיכנס בנפרד ומצמידים שוטר או זוג שוטרים במרחק של 15 מטר מאותה קבוצה כדי לשמור עליהם ולאבטח אותם. חשוב לציין בעצם שזוג השוטרים שנמצאים שם כדי לאבטח את אותה קבוצה של יהודים דתיים. לכן מתבצעת ההפרדה".

ממשטרת ירושלים נמסר כי "אין כל סתירה בין הדברים שנאמרו על ידי הקצינים בדיונים בכנסת ובבית המשפט. לפי ההנחיות, כלל המבקרים העולים להר הבית דרך שער המוגרבים עוברים בידוק בטחוני ובידוק כבודה ומקבלים הסבר על כללי הביקור הנהוגים במתחם. מבקרים ישראלים - דתיים וחילוניים כאחד - נדרשים, בנוסף, להציג תעודה מזהה. קבוצות היהודים חובשי הכיפה, המבקרות בהר הבית, מלוות על ידי השוטרים לצרכי אבטחה, פיקוח על כללי הביקור הנהוגים ומניעת חיכוך בין הצדדים, ולא משום טעם אחר". במשטרת ירושלים מדגישים כי דברי הקצין בדיון בשבוע שעבר התייחסו לביקור עצמו במתחם הר הבית ולא להסדרי הבידוק טרם הכניסה וכך גם עולה מעיון בפרוטוקול.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו