בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ישראל מוכרת לצרפת את המל"ט "איתן"

42 שנה לאחר שהנשיא דה-גול הטיל אמברגו נשק על ישראל, אישרה ביום רביעי ממשלת צרפת את רכישת המטוס שמוטת כנפיו כבואינג 737

2תגובות

בשבוע שעבר, נסגר מעגל היסטורי ביחסים הביטחוניים בין ישראל לצרפת. 42 שנה מאז שהנשיא הצרפתי שרל דה-גול הטיל את האמברגו על מכירת נשק לישראל, ובכך ביטל למעשה עסקה למכירת מטוסי קרב מתקדמים לחיל האוויר, החליט משרד ההגנה בפריז לרכוש מטוסים ללא-טייס ישראלים לחיל האוויר הצרפתי.

לחצו לצפייה בביצועי האיתן

האישור לרכישת ה"איתן" (Heron TP) שניתן ביום רביעי בוועדת השרים לענייני השקעות של הממשלה הצרפתית - הוא המכירה הראשונה למדינה זרה של כלי הטיס הבלתי-מאויש (כטב"מ) הגדול והמתקדם ביותר המיוצר בישראל. העסקה מתבצעת בשל צורך דחוף של חיל האוויר הצרפתי להצטייד בכטב"מים ארוכי טווח ועל רקע עיכובים בפרוייקט בריטי-צרפתי לבניית כלי טיס דומים שלא צפויים להיות מוכנים עד ל-2020.

ה"איתן", המיוצר על ידי התעשייה האווירית ונמצא כבר שנה וחצי בשירות מבצעי בחיל האוויר, הוא מטוס ללא טייס (מל"ט) עם מוטת כנפיים גדולה באורך 26 מטר - בדומה לזו של מטוס נוסעים בואינג 737. המסוגל לבצע משימות תצפית ומודיעין בגבהים של עד 40 אלף רגל ולשהות באוויר במשך 36 שעות. בשל גודלו, ניתן להרכיב על ה"איתן" מגוון רחב של מטענים הכוללים מכ"מ, חיישנים ומצלמות וכן, לפחות באופן תאורטי, גם טילים לתקיפה קרקעית.

אדרי לימור

עבור חיל האוויר הצרפתי, יפותח דגם ייחודי של המטוס על פי הצרכים הצרפתיים ביחד עם חברת דאסו אוויאסיון. לדאסו ומדינת ישראל היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה מתחילת שנות החמישים כשחיל האוויר החל להצטייד במטוסי קרב מתוצרתה, החל מהאורגאן. ועד השיא שהיה באספקת מטוס המיראז' 3, שהיווה את חוד החנית של חיל האוויר במלחמת ששת הימים ובמהלכה הפילו עשרות מטוסי אויב. באמצע שנות השישים, החלו מהנדסי דאסו לפתח את דור ההמשך, המיראז' 5, בעיקר על פי לקחים מבצעיים של ישראל, אך למרות שהמטוסים כבר החלו לטוס בצרפת, החליט הנשיא דה-גול בתחילת 1969 להטיל אמברגו מוחלט על מכירת נשק לישראל.

מלחמות בשלט רחוק: פרויקט מיוחד

לאמברגו היו שתי תוצאות מיידיות. הראשונה, מעבר לרכש מטוסי קרב אמריקאיים, החל בסקייהוק ובפנטום, דרך האף-15 והאף-16 הטסים כיום ועד לאף-35 שנבחר כמטוס הקרב העתידי של חיל האוויר. התוצאה השנייה הייתה פיתוח מואץ של תעשיית מטוסי קרב בישראל. המטוס הראשון היה ה"נשר", למעשה מיראז' 5 תוצרת ישראל, באמצעות, בין השאר, תרשימים ותוכניות שהוברחו מצרפת ובהמשך מטוסי ה"כפיר" וה"לביא", שלאחר טיסת שני אבי טיפוס, בוטל פיתוחו.

קירקוע הלביא הוביל להתמקדות של התעשייה האווירית וחברות נוספות בישראל, כמו אלביט, בפיתוח כלי טיס בלתי-מאויישים, תחום בו ישראל נחשבת כיום כמובילה עולמית. על המכרז הצרפתי התחרו ה"איתן" של התעשייה האווירית, ה"פרדטור" האמריקאי וכטב"מ מתוצרת תאגיד התעופה האירופאי של EADS, יצרנית האיירבוס.

בתעשייה האווירית סירבו להתייחס לעסקה, אבל בכיר בתעשייה הביטחונית אמר בסוף השבוע ש"זאת באמת סגירת מעגל היסטורית. האמברגו הצרפתי והסירוב של דה גול לספק לנו מטוס צרפתי שפותח עם ידע ישראלי נתן את הדחיפה לתעשיית התעופה הישראלית שכיום מספקת לצרפתים מטוס ישראלי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו