חיים לוינסון
חיים לוינסון

ראש המינהל האזרחי היוצא, תא"ל יואב מרדכי, חתם על צו המפקיע חמישים דונם מהשטחים של הכפר בית איכסא בגדה המערבית, לטובת הרכבת מירושלים לתל אביב.

הצו נחתם ב-3 בנובמבר, יומיים לפני שמרדכי עזב את תפקידו במינהל האזרחי. על פי הצו, מרדכי השתכנע כי "רכישת הבעלות הינה לטובת הציבור לשם סלילת דרך גישה ושטח התארגנות להקמת מסילת רכבת, וכי יש ביכולת המקים לעמוד בהוצאה הדרושה לפיצוי בעלי זכויות במקרקעין וקיימות סיבות המחייבות נטילת חזקה מיידית במקרקעין".

הצו מפקיע רצועת קרקע של 20 דונם, שאמורה לשמש מנהרה שבה תעבור הרכבת. בנוסף, יופקעו 30 דונם, שישמשו שטח התארגנות לבניית המנהרה. בסופו של תהליך הבנייה, ישוקמו 30 הדונם ויוחזרו לשימושם המקורי.

הכפר בית איכסא סמוך ליישוב מבשרת ציון וחיים בו 1,600 תושבים. האדמות שהופקעו הן אדמות בור בעיקר ועל מקצתן גדלים גם עצי זית.

מעבר הרכבת מתל אביב לירושלים דרך שטחי יהודה ושומרון, מעורר בעיות משפטיות. חוות דעת פנימיות של משרד המשפטים שוללות הפקעת שטחים בגדה לטובת המתנחלים או לטובת ישראל, מבלי שישמשו גם לרווחת האוכלוסייה המקומית. כך למשל, בפרשת מתקן טיהור השפכים בעפרה, הוקם המתקן על קרקע פלסטינית פרטית. בעקבות עתירה לבג"ץ, נאסר השימוש במתקן. המינהל לא יכול להפקיע את הקרקע רק לטובת עפרה, אלא חייב לחבר אליו גם את הכפרים הפלסטיניים הסמוכים, המתנגדים בינתיים. עד אז, המתקן לא יופעל.

במקרה אחר, בג"ץ 443, הורה בית המשפט העליון לפתוח את הכביש, המשמש בעיקר לתנועה מירושלים לתל אביב, גם לכפרים הפלסטיניים הסמוכים אליו. כאשר נבנה הכביש, הופקעה הקרקע מהכפרים, בנימוק שישדרג את דרכם לרמאללה. לאחר האינתיפאדה השנייה, נסגר הכביש לתנועת פלסטינים. לפני שנה, הורה בג"ץ לאפשר לפלסטינים להשתמש בו לצרכיהם, בכפוף למגבלות ביטחון. בעבר, כאשר הועלתה הטענה על קו הרכבת ירושלים-תל אביב, טענו ברכבת ישראל שבעתיד, הרכבת תתחבר לרמאללה, ועל כן היא תשמש גם את האוכלוסייה המקומית. בינתיים, אין באופק קו לרמאללה.

בבניית הרכבת לירושלים, מעורבות חברות בינלאומיות רבות, הנתונות ללחצים משמאל בעניין עבודה בשטחים. מלבד החברות המוכרות את קרונות הרכבת וידע טכנולוגי, חברה איטלקית מבצעת את עבודת הכרייה של המנהרה.

התוואי המקורי אמור היה לעבור בשטחי ישראל בלבד. אך לאחר מאבק ארוך של שוחרי איכות סביבה ותושבי מבשרת הוחלט להעביר את מנהרה בשטחי הגדה, מכיוון שזו הייתה אמורה להיות החלופה המהירה ביותר.

יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו מסר בתגובה כי "מדינת ישראל לא מצליחה להתאפק ולהקים את מסילת הרכבת המרכזית במדינה על שטחי הגדה. במקום להימנע מהפקעת שטחים, הממשלה בוחרת לשעבד גם את הפרויקט הזה לטובת הכיבוש".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ