עמוס הראל
עמוס הראל
עמוס הראל
עמוס הראל

התהפכות טנק המרכבה בגולן, שבה נהרג אתמול סמ"ר אוריאל פרץ ליברנט, אירעה כנראה עקב טעות אנוש. זו המסקנה הראשונית המסתמנת מחקירת התאונה. פרץ ליברנט הוא ההרוג הראשון של צה"ל בתאונות אימונים השנה. דווקא ביום של תאונה קטלנית, ראוי להזכיר זאת, כמו את העובדה שהשנה הקודמת, 2008, הסתיימה בהרוג אחד - לוחם סיירת מטכ"ל תמיר נבוואני שנפל מצוק בעת ניווט בדרום. בהתחשב בהיקף האימונים הגדול שמקיים הצבא, כמסקנה ישירה מכשלי מלחמת לבנון השנייה, אלה מספרים נמוכים, והם נרשמים בתקופה שבה צה"ל מגביר במתכוון את רמת הקושי באימונים, כדי לשפר את המוכנות למלחמה.

הטנק התהפך בעת חציית גשר שהותקן מעל תעלת נ"ט. זו תרגולת שמסומנת מראש בכל תרגיל כנקודת תורפה בטיחותית (נת"ב) המחייבת מעקב של מפקדים והקפדה יתרה על הנהלים. התחקיר הראשוני מעיד לכאורה שכך נעשה. סגן מפקד פלוגת הנדסה כיוון את הטנק מבחוץ והגשר נבדק אחרי חצייתם של עשרה טנקים, כנדרש (הטנק שהתהפך היה ה-17 בטור). גם תנאי הראות ומזג האוויר היו סבירים ועד כה לא נמצאה עדות לכשל טכני, בטנק או בגשר. זה מותיר קצר כלשהו בתקשורת בין הנהג, מפקד הטנק וסגן מפקד הפלוגה שכיוון את הטנק, ככיוון החקירה האפשרי.

המט"ק הוא שנהרג בהתהפכות, כמו בתאונות דומות בעבר, משום שפלג גופו העליון נמצא מחוץ לצריח ובמקרה של תאונה נותר לו פחות זמן לפעול לפי "תרגולת התהפכות", סגירת פתחים והגנה על חלקי גוף העלולים להיפגע. ועדת החקירה תצטרך לבחון גם את רמת ההכשרה של צוות הטנק בתרגולות כאלה. לנוכח הגברת קצב האימונים, פחות סביר שתאותר כאן בעיה, בהשוואה לתאונות אימונים שאירעו בשריון לפני שנתיים-שלוש.

בתאונה אתמול קשורות שתי יחידות: חטיבת השריון 188 ("ברק") שאליה שייך צוות הטנק וקורס מג"דים-מ"פים, שבמסגרת אימוניו אירעה התאונה. 188 עלתה לכותרות באחרונה אחרי חשיפת פרשת ההתעללויות בטקסי חניכה ("זובור") באחד הגדודים. החטיבה עברה תהליך שיקום מרשים אצל מפקדה הקודם, אל"מ עופר צפריר, אחרי שיצאה חבוטה מהמלחמה בלבנון. איתרע מזלו של המח"ט החדש, אל"מ אילן לביא ו-188 עוברת שני אירועים קשים - פרשת ההתעללויות והתאונה הקטלנית - כשהספיק בקושי לציין חודש בתפקיד. לביא הוא זה שחשף את ה"זובור", בביקורת שערך בגדודים מיד בתחילת כהונתו.

המפקד הנוכחי של קורס המג"דים הוא תא"ל אבי אשכנזי, שמונה למלא זמנית את מקומו של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר לאחר שזה השעה עצמו לאחר הרשעתו והורדתו בדרגה עקב פרשת הטרקטורון. ספק רב אם התאונה אתמול, לנוכח הממצאים המסתמנים, תוביל למסקנות לגבי דרגים בכירים. ועדיין, קשה שלא לחשוב על כך שתמיר (שהטענות נגדו מתמקדות ברובן בטיוח התאונה) משלם מחיר עצום על תאונה זניחה בהשוואה, שלא היו בה נפגעים.

המפקד הבא של הקורס יהיה כנראה תא"ל עימאד פארס, המסיים את כהונתו כמפקד אוגדה 91 בגבול לבנון ונכנס לעמדת המתנה, בתקווה לקבל דרגת אלוף. אבל עתידו של פארס תלוי כנראה גם בהצלחת הערעור של תמיר. הסנגורים של תמיר מבססים חלק ניכר מטיעוניהם להקלה בעונש ולהחזרת דרגתו על עונשים קלים שקיבל פארס כשנשפט בעבר. ערעורו של תמיר יידון בקרוב. העובדה שבדיון יישבו חמישה שופטים, בהם שלושה אלופים במילואים, עשויה לפעול לטובתו. הסוגיות המשפטיות הנידונות בערעור אינן סבוכות במיוחד; סביר יותר שיהפוך לדיון עקרוני בסוגיית הדרגה של תמיר.

בד בבד, מתקדמת החקירה הפנימית המתנהלת במשטרה הצבאית, בשאלה אם זכה תמיר להעדפה והקלות בלתי הוגנות בחקירה. אחדים מבכירי מצ"ח שכבר העידו בפני ועדת החקירה הצביעו על שותפות לכאורה של קצינים בפרקליטות הצבאית בהליך. הוועדה מקדישה לכך חלק לא מבוטל מזמנה - ונראה שגם בפרשה זו צפויות התפתחויות בקרוב.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ