בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חוק הווד"לים יאפשר לבנות אלפי דירות ויחזק יזמים

הוועדות לדיור לאומי יאיצו בנייה למגורים ויעקפו את התכנון הקיים

21תגובות

חוק הווד"לים שאושר אתמול, או בשמו הרשמי - חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים, קובע מסלול תכנון חדש ומזורז העוקף את ועדות התכנון הקיימות. החוק שאושר כהוראת שעה לתקופה של 18 חודשים קובע שבכל מחוז במדינה תוקם ועדה מיוחדת לדיור לאומי (וד"ל) והיא תהיה מוסמכת לדון בתוכניות בנייה למגורים בהיקף של לפחות 200 יחידות דיור. ועדה דומה תפעל גם ברמה הארצית. בכל ועדה כזו יהיו תשעה חברים שמתוכם שבעה יהיו נציגי משרדי ממשלה ורק שניים נציגי גופים ציבוריים.

רק גורמים ציבוריים כמו משרדי ממשלה או רשויות מקומיות יהיו מוסמכים להגיש תוכניות לאישור הוועדות המיוחדות. תוכניות אלו יהיו חייבות להיות בשטח שלפחות 80 אחוזים ממנו הם בבעלות המדינה, מה שאמור להקל את הליכי האישור מבלי להזדקק למשא ומתן עם בעלי קרקע פרטיים ומתן פיצויים. עם זאת, אם יוחלט לקדם תוכניות על שטחים חקלאיים, תהיה המדינה מחויבת לשלם פיצויים לחקלאים. מי שיזכה במכרז לבניית תוכנית דיור לאומי שאושר יהיה חייב לבנות לפחות 20 אחוזים מתשתיות התוכנית בפרק זמן של שנתיים וחצי מיום אישורה.

לפי מתנגדי החוק, החוק יקל עוד יותר על חברות הנדל"ן לשלוט במאגר קרקעות ובשוק מחירי הדירות באופן המשרת את האינטרסים הכלכליים שלהן, ויגרום לריכוז קרקעות ציבוריות בידי בעלי הון שיזכו במכרזים.

לטענת הממשלה, החוק יאפשר להתגבר על המחסומים הביורוקרטיים לאישור תוכניות בוועדות התכנון המחוזיות, והדבר יביא ליצירת מאגר גדול של דירות ובהכרח להורדת מחירים.

תוכנית הדיור במתכונת החדשה תעבור מסלול מזורז ביותר. למשל, מתכנן המחוז יצטרך לבדוק אותה בתוך שבועיים והיועצים המקצועיים שלהם תוגש התוכנית לבדיקה בתחומים כמו תחבורה, שפכים ורעש, יצטרכו להגיש את חוות דעתם בתוך שלושה שבועות. חודש וחצי לאחר שהוגשה התוכנית תצטרך ועדת הדיור הלאומי להחליט על הפקדתה (שלב סופי לפני אישורה). אם היא לא תעמוד בלוחות הזמנים יוכל נציג משרד ראש הממשלה להתערב בתהליך ולנהל את הדיון באישור התוכנית, מה שמהווה לראשונה השתלטות של משרד ראש הממשלה על סמכויות התכנון שהיו נתונות עד היום בידי משרד הפנים.

לוועדות החדשות יהיו גם סמכויות נרחבות בהיבט התכנוני מאחר שהסמכויות שלהן גוברות על הוראות של תוכניות מתאר מקומיות או מחוזיות. סמכויות התכנון הנרחבות יכולות להביא באופן עקרוני לכך ששטחים שלא נועדו עד היום לבנייה, כולל כאלה שיש להם חשיבות לצורכי נופש ופנאי, כמו פארקים או יערות, יהפכו לבנויים. יש לציין שעל פי נתוני משרד הפנים יש כבר עתה מאגר גדול מספיק של קרקעות שאושרו לבנייה בתוכניות מתאר שונות.

בחוק הוכנסו בשלבי האישור האחרונים תיקונים שנועדו להתמודד עם ביקורת הארגונים הסביבתיים והחברתיים. בין השאר נכתב שאחת ממטרותיו היא ייעוד קרקע לדיור בהשכרה, וכמו כן הוחלט שבתוכניות שיוגשו לו ייכללו גם דירות קטנות כדי לאפשר לקונים רבים יותר לרכוש דירות. עוד תוספת היא הכללת נציג של המשרד להגנת הסביבה בוועדה המיוחדת.

שאלות ותשובות | צפריר רינת
סמכויות רחבות, לו"ז קצר מהו וד"ל?

וד"ל היא ועדה לדיור לאומי שתפעל בכל מחוז מתוקף החוק החדש ותוכל לאשר תוכניות בנייה למגורים בהליך מזורז יותר לעומת חוק התכנון והבנייה הרגיל.

במה שונה הווד"ל מוועדות תכנון רגילות?

לוועדה החדשה סמכויות רחבות יותר וכן אפשרות לפעול בלוח זמנים מקוצר שאמור לאפשר לה לאשר בתוך פחות מחודשיים תוכניות בנייה שלעתים יכולות להיות בהיקף של אלפי יחידות דיור ולמעשה להיות בגודל של עיר חדשה.

מי יהיה אחראי על הוועדות הללו?

באופן עקרוני הן יהיו כפופות למשרד הפנים כמו שאר ועדות התכנון. אולם משרד ראש הממשלה יוכל להתערב בעבודתן אם הן לא עומדות בלוח הזמנים ולקחת לידיו את ניהול הליך אישור תוכניות הבנייה.

מהן האפשרויות העומדות בפני הציבור להשפיע על תוכניות הדיור הלאומי או להתנגד להן?

במסגרת החוק החדש יוכל הציבור להגיש התנגדויות לתוכניות, כפי שהיה נהוג עד עתה. אולם מי שהתנגדותו נדחתה לא יוכל להגיש ערר לסמכות תכנונית גבוהה יותר.

בכך תהיה פגיעה משמעותית ביכולת ההתנגדות הציבורית ובחינה מחדש של תוכניות.

האם יש חלופות אחרות לייעול הליכי תכנון וקידום דיור ציבורי?

מתנגדי החוק הזכירו כמה חלופות ובהן תגבור משמעותי של כוח האדם בוועדות התכנון הקיימות, וטיפול יעיל בחסמים לא תכנוניים בשטחים שכבר אושרו לבנייה. הצעה נוספת היא שינוי בחוק התכנון והבנייה שיאפשר קידום תוכניות ייעודיות לדיור בר השגה.

מה הקשר של חוק הווד"לים לרפורמת המרפסות של נתניהו?

רפורמת המרפסות אמורה לחולל שינויים בכל מרכיבי חוק התכנון והבנייה ובכלל זה בהליך הרישוי (היתרי בנייה).

אך כיוון שהליך אישורה בכנסת מתארך מאוד החליט ראש הממשלה לקדם מסלול זמין ומהיר יותר באמצעות הווד"לים וכך לנסות ליצור במהירות מהלך של אישור תוכניות רחבות היקף לבנייה למגורים.

האם הופעל בעבר הליך מיוחד של זירוז הליכי בנייה?

בשנות ה-90 הוקמו ועדות לבנייה למגורים (ול"ל) שגם הן אפשרו קיצור הליכי תכנון והן פעלו כמה שנים. יש מחלוקת רבה סביב תוצאות פעולת ועדות אלו.

יש הטוענים שהן סייעו בחלק מהמקרים לאשר תוכניות שקיבלו במהירות פתרונות דיור בזמן העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים.

אחרים טוענים שהן גרמו לאישור תוכניות באיכות ירודה, עם מחסור בשטחי ציבור ובעיות תשתית ובחלק מהמקרים נוצלו לאישור שכונות יוקרה לשכבות מבוססות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו