בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רכבת לשני עמים

בהצדיקה הפקעת אדמות פלסטיניות לצורכי רכבת ישראל בישרה הפרקליטות לבג"ץ על תוכניות להנחת מסילות בערי "איו"ש הפלסטיניות", ואפילו בין "איו"ש לעזה"

14תגובות

כשהנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס יחזור מניו יורק כשבכיסו החלטה של האו"ם להכיר במדינה פלסטינית, או במדינה-משקיפה שאינה חברה באו"ם, הוא ייאלץ, כמו תמיד, לנחות בנמל התעופה בעמאן ולנסוע משם בשיירה אל מסוף הגבול הישראלי בגשר חוסיין (אלנבי). שוטרים ישראלים יבדקו את מכוניות הפמליה, יפשפשו בדרכונים ובתעודות האח"מים (אם ישראל לא תבטל אותן במסגרת צעדי הענישה), וישלחו אותם לדרכם. עד למחסום הבא של צה"ל. הפלסטינים ערים לכך שאחד הצעדים הראשונים שעליהם לעשות כדי שהריבונות שלהם לא תישאר בגדר פיסת נייר, הוא הקמת נמל תעופה בינלאומי. במשרדו של ראש הממשלה סלאם פיאד מונחות זה כבר תוכניות מפורטות להקים אותו בבקעת הירדן.

לנוכח המאבק שממשלת ישראל מנהלת נגד מתן ביטוי סמלי לריבונות הפלסטינית בגדה המערבית, אפשר להמר על כך שניסיון פלסטיני לשנות את המציאות בשטח ייתקל בהתנגדות ישראלית תקיפה. באמת, מה בוער להם לשנות סדרי בראשית? הם לא יכולים ליהנות מהנוף המדברי בדרך מעמאן בואכה נהר הירדן, כפי שנוסעי רכבת ישראל נהנים מהנוף ההררי בדרך לירושלים? אנחנו היינו מעיזים לעשות קיצורי דרך חד-צדדיים כאלה, בלי לבקש רשות מהשכנים, כדי לחסוך כמה דקות נסיעה? בהחלט! ואפילו בחותמת בית המשפט העליון.

לפני שבועיים דחה בג"ץ עתירה של ראש מועצת הכפר בית איכסא שבגדה המערבית ושלושה מתושביו נגד הפקעת אדמותיהם לצורך סלילת קו הרכבת המהירה מלוד לירושלים (6.7 ק"מ מהתוואי עוברים בשטחים הכבושים). עורכי הדין של העותרים, חוסם יונס ונאטור קאמר, טענו שבניית תשתיות בשטחים כבושים, הנתונים לתפיסה לוחמתית זמנית, אך ורק לצורכי האוכלוסייה של המעצמה הכובשת (אין אף תחנת רכבת בשטחים) מהווה הפרה של הדין הבינלאומי. כידוע, תושבי בית איכסא, כמו שאר תושבי השטחים, אינם נמנים עם לקוחותיה של רכבת ישראל, אבל אם ללמוד מתשובת המדינה לעתירה, בפרקליטות המדינה יושבים אנשים אופטימיים ושוחרי שלום אזורי.

הפרקליטות בישרה לבית המשפט, כי "בימים אלה מצויות בדיון תוכניות שונות, שתכליתן הקמת מסילות ברזל שיעברו בערי איו"ש הפלסטיניות ויאפשרו את חיבורן לתשתית הרכבת בישראל". זאת ועוד, בשעה שישראל אינה חוסכת במאמץ כדי לנתק את עזה מהגדה, המדינה מבטיחה לבג"ץ "חיבור מסילתי בין איו"ש לבין רצועת עזה". עוד נמסר, כי תוכנית להקמת מסילת ברזל ממבשרת ציון לרמאללה נדונה ונבחנה על ידי מועצת התכנון העליונה, והיא עתידה לעבור לעיונן של הרשות הפלסטינית ושל ועדות התכנון המיוחדות באיו"ש. הכל, כמובן, "כאשר יבשילו התנאים המדיניים והביטחוניים לכך". למה לא מכינים תוכנית להקמת מסילות ברזל לדמשק ולבגדד "כאשר יבשילו התנאים המדיניים והביטחוניים לכך?"

מן הסתם, בפרקליטות סבורים שהפקעת אדמות של ערבים כדי לקצר את הנסיעה ליהודים, תזרז את הבשלת התנאים הללו. ליתר ביטחון, המדינה נערכת ל"הבשלת תנאים של אלימות": היא ציינה כי השטח המופקע ישמש כדרך מילוט, "כדי לשמור על חייהם של הנוסעים ברכבת ועל שלומם, בין היתר בעת שהם מצויים בשטחי איו"ש". אין מדובר בגחמה של פרקליט זוטר. בפסק הדין ציין ראש ההרכב, השופט עוזי פוגלמן, כי פעולותיה של הרכבת בוצעו באישור היועץ המשפטי לממשלה בדבר חוקיות התוואי, בהתאם לאמות המידה של הדין הבינלאומי.

אגב, העתירה, המתייחסת לסוגיה מדינית-משפטית חשובה ואקטואלית מאין כמוה, נדחתה "מחמת שיהוי בהגשתה".

סיפוח הפוך

סיפוח בפועל של התנחלויות השוכנות מעברו המזרחי של הקו הירוק למדינת ישראל נהפך זה כבר לשגרה. נדיר יותר למצוא יישוב, כמו שני-ליבנה, שרוב שטחו משתרע בתחומי ישראל - ברשימת ההתנחלויות בשטחים הכבושים. המומחה להתנחלויות, דרור אטקס, מצא את שמו של היישוב ברשימת ההתנחלויות השוכנות בתחום השיפוט של המועצה האזורית הר חברון. לעומת זאת, הוא נעדר מהצו הרשמי בדבר ניהול מועצות אזוריות, המפרט את רשימת ההתנחלויות השייכות לכל אחת מהמועצות האזוריות והמקומיות בשטחים. תצלום אוויר גילה לאטקס, שלבד משורת הבתים הצפונית ביותר, הגולשת אל מעבר לקו הירוק, שאר היישוב שוכן בתחומי ישראל.

באתר האינטרנט של היישוב מציעה חברת "בתי אמנה", שמתהדרת בפעילותה למען "ייהוד יהודה ושומרון", בתים עם גינה במחיר מבצע (534 אלף שקלים). לפי האתר, רוב התושבים עובדים במפעלי ים המלח, בבית החולים סורוקה, באינטל קרית גת, או באזור התעשייה עומר. מקצתם עובדים ביישוב - בחקלאות, בתיירות ובאמנות. "אם בעבר היה מדובר על זליגה של ישראל לתוך הגדה המערבית, היום ניתן לראות כיצד הגדה המערבית זולגת חזרה לתוך ישראל", אומר אטקס ומוסיף: "מתברר שאין מדובר רק בזיהום התרבות הפוליטית הישראלית על ידי התרבות שהתפתחה בהתנחלויות, אלא גם בטשטוש גבולות מבחינה פיסית ואדמיניסטרטיבית".

במינהל האזרחי מאשרים, כי למרות ששני-ליבנה אינו משתייך למועצה האזורית דרום הר חברון, "בפועל ובהסכמה" הוא מקבל ממנה שירותים. וכל זאת למה? "מאחר שהוא אינו משתייך מוניציפלית לרשות כלשהי בישראל". אתם הבנתם את זה?



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו