בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהם 46 הרוגים לעומת נסיעה לת"א בלי פקקים

כביש 65 הקטלני ממשיך לגבות חיי אזרחים בקצב מסחרר, אולם הממשלה מזניחה אותו ומעדיפה להשקיע מיליארדים במחלפי ענק באזור, בשם הסלוגן של "נסיעה מהצפון למרכז בלי רמזורים"

תגובות

"צדק חברתי", הכריז השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו, "הוא פתרון תחבורתי המאפשר לצאת ולהיכנס במהירות ליישובי הפריפריה. כביש מהיר מהמרכז לגליל הוא חלק מחזון ממשלת ישראל". מאחוריו התנופפו דגלים ולצדו עמד גם שר התחבורה ישראל כ"ץ, שהבטיח בחגיגיות עתיד של גישה מהירה ונטולת רמזורים ממרכז הארץ אל אצבע הגליל. היה זה בטקס חנוכת מחלף המוביל. חלק מרכזי בתוכנית תחבורתית רחבת היקף המכונה "הזרוע המזרחית", שתחבר בין כביש חוצה ישראל לקרית שמונה.

לא הרחק משם, ארבעה ימים קודם לכן, קיפחו שלושה אנשים את חייהם. חוסיין חסן חמידי (55), אשתו פתחיה מוחמד סעוב (51) וקרובת משפחתם, אטאר עלי סעוב (27) - כולם משיבלי, נהרגו בכביש 65 בשעה שנהג שבא מולם התנגש בהם, בין צומת עילבון לצומת בועיינה-נוג'ידאת. במציאות הישראלית עתירת תאונות הדרכים לא היה זה חריג, אלמלא היו אלה הקורבנות ה-44, ה-45 וה-46 שגובה אותו קטע כביש, שקצין משטרה הגדיר השבוע כ"קטע הכביש הכי מסוכן בארץ".

פופוליזם על חשבון חיי אדם

כבר כמה שנים עוקב "הארץ" אחר הנעשה בקטע הכביש הקטלני הזה. כביש 65, מתחיל בירידה מכביש החוף, במחלף קיסריה, ממשיך מזרחה בוואדי ערה, עובר בצומת מגידו, ממשיך בכביש הסרגל, חוצה את עפולה וכפר תבור, ממשיך צפונה לצומת גולני ומסתיים בצומת קדרים.

מכביש החוף ועד ליציאה מעפולה, מדובר בכביש שבו שני מסלולים לכל כיוון. אבל ביציאה מעפולה צפונה הופך הכביש לכביש של מסלול נסיעה אחד לכל כיוון. "זהו כביש צפוף ודו-סטרי", מסביר הקצין, שחקר במהלך השנים תאונות רבות שהתרחשו בכביש. "הוא כמו צינור רחב שהופך צר באמצע, ולמים אין מקום לעבור. נפח התנועה בו גדול מכפי שהוא יכול להכיל".

על פי מעקב "הארץ", המתמקד בקטע הכביש שמעפולה צפונה ועד לצומת נחל צלמון, 46 בני אדם נהרגו בשבע השנים האחרונות, ב-34 תאונות שאירעו בקטע כביש זה, שאורכו 33 ק"מ בלבד. רובן המכריע של התאונות הקטלניות אירע כתוצאה מהתנגשויות חזיתיות, בשל סטיית נהגים מנתיב נסיעתם. כך נפגעו 39 מקרב 46 ההרוגים. בעקבות הפרסומים בעבר, הובטח שיפור עתידי של התשתיות באזור.

גם סלילת כביש היא טקסט פוליטי | אבי בר-אלי הקצין שהתריע נפצע אנושות

השיפור בחלק מאותו כביש יתרחש בקרוב, כשיתחילו העבודות להרחבת הקטע שמצומת גולני צפונה עד לצומת קדרים, ומשם, בכביש מספר 85, עד לצומת עמיעד. קטע זה יהפוך לכביש ובו ארבעה נתיבים, עם הפרדה, ומחלפים בצמתים שבדרך. עבודות אלו יהיו חלק מהפרויקט הלאומי "נתיבי ישראל", שכולל גם את "הזרוע המזרחית" שממנה מתלהבים נתניהו וכ"ץ. כדי להאיץ את הנסיעה ולחבר בין המרכז לפריפריה, יהפכו הצמתים המרכזיים - ובהם צומת גולני - למחלפים. עלות הקמת מחלף גולני, שכבר החלה, נאמדת ב-350 מיליון שקלים. ויש מי שמערער על סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות.

מוטי דותן, ראש המועצה האזורית הגליל התחתון, שבשטחה עוברת מרביתו של קטע הכביש המסוכן, אומר כי "קטע הכביש מעפולה ועד לגולני זועק להרחבה, לא יכול להיות ששכחו אותו. 350 מיליון שקלים לצומת גולני זה דבר חשוב, אבל אם אין די כסף לכל המשימות, חשוב יותר שירחיבו את הכביש מעפולה עד גולני. בני אדם נהרגים בדרך לצומת וממנו ולא בצומת עצמו. אם השאלה היא מה עדיף, שיעמדו שתי דקות בצומת או ייהרגו בדרך אליו, התשובה הרי ברורה. במצב הדברים הזה הדיבור על נסיעה ללא רמזורים הוא פופוליזם, חי אדם חשובים יותר".

נתניהו, כ''ץ ויו''ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן בחנוכת מחלף המוביל, השבוע. תצלומים: עבדאללה שמא וגיל אליהו

שדרוג דחוף לאתמול

בדיקת הנתונים מראה שאכן, רק אחד מ-46 ההרוגים בכביש בשנים האחרונות נהרג בצומת שזכה לשדרוג כה מסיבי. 45 הנותרים נהרגו בכביש הבעייתי המוביל אליו. בדיקה מדוקדקת יותר מעלה ממצא נוסף: 26 מבין ההרוגים נפגעו בתאונות שמדרום לצומת, בקטע שבין עפולה לצומת גולני, לעומת 19 בקטע הכביש שמצפון לצומת. כלומר - דווקא הקטע הבעייתי והקטלני ביותר בכביש, אינו חלק מתוכנית ההרחבה והשדרוג הלאומית.

ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים, מספר כי בקטע הכביש שמעפולה לכפר תבור עוברים מדי יום כ-29 אלף כלי רכב, "מספר שהוא פי שלושה מהמספר שבו נדרש לסלול שני נתיבים לכל כיוון". וזהו, כזכור, כביש ובו נתיב אחד בלבד לכל כיוון. מספר זה גדול במעט ממספר כלי הרכב העוברים מדי יום בקטע הכביש שכן יזכה לשדרוג - מצומת גולני צפונה.

חשוב לציין, כי לאחרונה נערכות עבודות רבות לשיפור ליקויים בקטע שמעפולה לצומת גולני - רימזור צומת גזית, יישור עקומה מכפר תבור לצומת כדורי, הסדרת צומת נין, זיפות קטעי כביש ארוכים ובניית גדרות בטיחות. אולם ד"ר בקר אומר שאין בכך די. "רמת הסיכון בקטע כביש זה היא כפליים מהממוצע הארצי. חייבים לשדרג את הכביש הזה. אי אפשר להסתמך על ההנחה של הרשויות כי התנועה תוסט ממנו לכביש אחר בשל יצירת הזרוע המזרחית. האג'נדה כרגע היא לא בטיחותית, אלא מעדיפה את חיבור הפריפריה למרכז, בשעה שסדר הקדימות צריך להיות קודם כל בטיחות".

באופן מפתיע, מתברר כי גם בחברה הלאומית לדרכים סבורים כי הקטע שנדחק לפינה חייב להיות משודרג. לדברי יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן, "על פי הקריטריונים הכביש הזה היה צריך לעמוד לביצוע אתמול, לא מחר. זה כביש שאין סיבה שלא יקבל ביצוע בדחיפות".

הצפי: עוד 22 הרוגים בשנים הקרובות

אבל סדרי העדיפויות בעניין העבודות בכביש, כמו גם לוחות הזמנים, אינם נראים מבטיחים. גם העבודות בקטעי הכביש שכן ישופרו - עבודות שהובטחו עם תחילת מעקב "הארץ" לפני שלוש שנים - החלו באיחור מהמובטח, ואילו חלקן נדחו למועד לא ידוע.

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר כי העבודות להרחבת כביש 65 מגולני צפונה יחלו להתבצע במחצית 2012 והשלמתן צפויה עד לשנת 2015. "החברה הלאומית לדרכים הצהירה לפני כשלוש שנים על קידום התכנית להרחבת הכביש ואכן כך היה. התכניות קודמו במסלול ות"לי, שהוא המסלול המהיר לתכניות במדינת ישראל. ביצוע עבודות פיתוח של כביש 65 מדרום לצומת גולני לא אושר תקציבית. עם זאת, התכניות לפיתוח קטע כביש זה, נמצאות ברשימת ההמתנה לביצוע במסגרת תכניות החברה הלאומית לדרכים לשנים 2016-2011".

גם במשרד התחבורה אמרו השבוע שהתוכניות להרחבת הכביש טופלו בשלוש השנים האחרונות בוועדה לתשתיות לאומית וש"פרק זמן זה נחשב למהיר, ביחס למקובל בתוכניות מסוג זה". כמו כן, נאמר, "יש להפריד בין פרויקטים שמהותם פיתוח לבין פרויקטים שמהותם טיפול בליקויי בטיחות".

כל זה לא מעודד את מי שעוקב מקרוב אחרי המצב. על פי תחזיות עמותת ?אור ירוק', בחמש השנים הבאות ייהרגו עוד 22 בני אדם על הכביש, וכ-1,100 ייפגעו. "זהו כביש אדום", אומר מנכ"ל העמותה, שמואל אבואב. "אין בו הפרדה בין הנתיבים, הוא מפותל והראות בו בלילה לקויה. אין בו שוליים מוסדרים בטיחותית ואין פסי הרעדה. הטיפול בשדרוגו חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות ולפני הטיפול בכבישים נוספים".

features@haaretz.co.il



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו