בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשלנות קצין תותחנים כמעט גרמה לתאונה בצאלים

קצין הבטיחות בתרגיל בדק וגילה כי הקנה סטה 120 אלפיות מהאזימוט הנכון, 100 אלפיות יותר ממה שההנחיות מתירות - אך החליט להמשיך

6תגובות

טעות אנוש של אחד מקציני הבטיחות בתרגיל שסטה מהפקודות גרמה ל"כמעט תאונה" אתמול בצאלים, כך עולה מתחקיר האירוע שנערך בצה"ל. שני פגזי ארטילריה נחתו אתמול במרחק של כמה עשרות מטרים מאלוף פיקוד המרכז אבי מזרחי ומקבוצת חיילים, ופחות מ-200 מטרים מהרמטכ"ל. הירי לא גרם לנפגעים. מקורות צבאיים אמרו ל"הארץ" כי "עולה חשד לרשלנות חמורה שעלולה היתה להסתיים באסון כבד".

התקלה אירעה סמוך לשעה שבע בבוקר, בעת אימון של יחידה מובחרת. בזמן שהרמטכ"ל בני גנץ, מפקד זרוע היבשה האלוף סמי תורג'מן וקצינים נוספים שהו בעמדת תצפית על קו המטרות האחרון בתרגיל, נחתו בזה אחר זה שני פגזים במרחק של פחות מ-200 מטרים מהם. הפגזים נחתו במרחק של כמה עשרות מטרים מקבוצת חיילים אחרת וכן מהג'יפ שבו נסע האלוף מזרחי.

הרמטכ"ל, שהיה הראשון שהבחין כי הפגזים חרגו באופן ניכר מגבולות הגזרה ומטווחי הבטיחות, הורה באופן מיידי לעצור את התרגיל. לאחר בירור ראשוני, הוחלט להמשיך בהסתערות של אנשי החי"ר, אולם הפעם בלא חיפוי ארטילרי. דובר צה"ל מסר כי "הרמטכ"ל רואה את האירוע בחומרה והורה למפקד זרוע היבשה למנות ועדת חקירה שתבדוק את נסיבות האירוע".

מבירור ראשוני של נסיבות התקרית עולה לכאורה כי הסיבה העיקרית לה היא כנראה התנהלות בלתי מקצועית, דווקא מצד מי ששימש קצין בטיחות בתרגיל. הפגזים נורו מתותח נגרר מדגם אם-71 החדיש יחסית, מתוצרת ישראל, בקוטר 155 מילימטרים.

לפני הירי הבחינו אנשי הצוות, חיילי מילואים מהסיוע הארטילרי החטיבתי, כי התותח שקע בחול והדבר גרם כנראה לסטייה של הקנה מהטיווח שאושר לו קודם לכן. החיילים ניסו לתקן את התקלה ואז שקע התותח שוב, לפני שחולץ מהחול.

על פי הנוהל, כדי לאשר את הטיווח מחדש (ולהבטיח פגיעה של הפגזים באזור המטרה, מבלי לחרוג ממגבלות הבטיחות) נדרש אישור של קצין בטיחות, הבודק אזימוט מול מחשב הירי. קצין הבטיחות בדק וגילה כי הקנה סטה לכדי 120 אלפיות מהאזימוט הנכון (בירי תותחים מחושבת הסטייה על פי אלפיות מהאזימוט. בתותחנים מחשבים על פי 6,400 אלפיות אזימוט).

ככל הנראה, אף שהנחיות הבטיחות המקצועיות של חיל התותחנים קובעות כי הסטייה המקסימלית המותרת ומאפשרת ירי היא 20 אלפיות בלבד, אישר קצין הבטיחות בשוגג את ירי הפגזים. ייתכן שהקצין ביקש למהר ולאשר את הירי כיוון שבדיקות בטיחות קודמות עיכבו את ההפגזה ואת המשך התרגיל כולו. שני הפגזים פגעו במרחק של יותר מקילומטר מהמטרה, קרוב מאוד לחיילים ובמרחק קטן בהרבה מטווח הבטיחות המותר. נסיבות התקלה ייבדקו לעומק בידי ועדת החקירה שמינה האלוף תורג'מן.

התקרית עוררה אתמול מבוכה במטכ"ל, הן בשל החשד לרשלנות מהותית בהתנהלות הכוחות בשטח והן בשל הסיכון הפוטנציאלי לחיי חיילים ובהם גם קצינים בכירים. בעשור האחרון נרשמה ירידה משמעותית במספר תאונות האימונים.

שתי תאונות אימונים קשות בבסיס צאלים - אסון צאלים א', שבו נהרגו חמישה חיילי מילואים מירי פגז תועה ב-1990, ואסון צאלים ב', שבו נהרגו ב-1992 חמישה חיילי סיירת מטכ"ל מירי בשוגג של טיל - גרמו בזמנן לשינוי נרחב בנוהלי הבטיחות באימונים בצבא. התקרית אתמול, כמעט "צאלים ג'", התקבלה בחומרה במטכ"ל וצפויה להיבדק באופן יסודי.

חיילי התותחנים שירו את הפגזים המסוכנים אתמול כפופים לאלוף-משנה (מיל') ע', מפקד האגד הארטילרי האוגדתי. למפקד האגד אין קשר ישיר לתקלה אתמול. באסון צאלים א' היה ע', אז סרן בשירות סדיר, מפקד סוללת התותחנים שירתה את הפגז הקטלני. אף שעיקר האשמה בפרשה הוטלה לבסוף על קצין סיוע ארטילרי שהתבלבל במלות קוד ("חבש" במקום "זמביה") וגרם לירי על כוח החי"ר במקום על הגבעה שלגביה ביקש הכוח אש לסיוע, נשפטו ונענשו בעקבות האסון קצינים נוספים. ע' הורשע בבית דין צבאי בעבירה של התרשלות במילוי תפקידו, לאחר שבחקירה נחשפו ליקויים שונים בקיום הפקודות בסוללת התותחים. הוא השתחרר משירות קבע, אולם בהמשך מילא תפקידי פיקוד שונים במערך המילואים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו