בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר

למרות ביקורות קודמות: הרשויות לא מודעות למצב כשירות המקלטים

מהדו"ח עולה כי לפיקוד העורף, רח"ל ומשרד הפנים אין נתונים מסודרים לגבי מספר המקלטים ומיקומם; "תמונה עגומה של מחדל מתמשך"

2תגובות

חמש שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה ואחרי השקעה משמעותית בתחום היערכות העורף לשעת חירום, מבקר המדינה עדיין הצליח למצוא פערים משמעותיים בתיאום בין השלטון המקומי והרשויות הממלכתיות האחראים על הכנת החזית האזרחית לשעת מלחמה. בבדיקתו בחן המבקר שבע רשויות מקומיות ואת רמת התיאום בינן לבין הגופים הממלכתיים.

הדו"ח קובע ששלושת הגופים הממלכתיים, פיקוד העורף, רח"ל ומשרד הפנים, טרם גיבשו נהלים מסודרים ומשותפים להפעלת מתנדבים בעורף בשעת חירום. בנוסף, אין לגופים הללו נתונים מסודרים לגבי מספר המקלטים, מיקומם וכשירותם לקלוט אזרחים בשעת נפילת טילים על העורף. המבקר קובע שהממשלה טרם הגדירה בצורה מסודרת את חלוקת הסמכויות בין השלטון המקומי ובין הגופים הממלכתיים השונים המטפלים בנושא ושיש אפילו "כאלה המנסים להתנער מאחריותם בנושא".

סלמן אמיל

האגף לחירום במשרד הפנים לא הכין תוכנית שנתית מפורטת עם סדרי עדיפויות לגבי תקצוב הקמת מרכזי הפעלה לשעת חירום ברשויות המקומיות, לא הכין תוכניות מסודרות לפינוי אזרחים מאזורים מאויימים בשעת מלחמה ולמעקב אחרי המפונים, ובשנת 2010 לא ביצע בכלל ביקורות על מנת לבדוק את מוכנות הרשויות שתחת סמכותו.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

בשנה האחרונה, העביר פיקוד העורף לעיריות ולמועצות המקומות "תרחישי ייחוס" האמורים לציין עבור כל רשות מקומית את רמת האיום שנשקף, את כמות הנפגעים הצפויה בשעת מלחמה ואת נקודות התורפה שלו, לפי דו"ח המבקר, התרחישים שהועברו הם "כלליים" וכמעט "אחידים" לכל הרשויות ואינם מתייחסים כראוי לנקודות הספציפיות הנוגעות לכל רשות ורשות.

המבקר: משרד הפנים לא לוקח אחריות על חוסרים בציוד חירום

מהביקורות שביצעו אנשי המבקר ברשויות, נמצא שבחלק גדול מהמקרים, ידוע לרח"ל (רשות החירום הלאומית) ולפיקוד העורף לגבי חוסרים בציוד חירום אבל אין גוף שאחראי לדאוג שפערים אלה יושלמו. רח"ל טרם גיבש סדרת מדדים ברורים לבחינת המוכנות של רשויות והמידע שהצטבר בנושא אצל רח"ל ופיקוד העורף לא תמיד מועבר בצורה מסודרת למשרד הפנים ולרשויות המקומיות.

הרשקוביץ אלי

מהדו"ח עולה ביקורת קשה על משרד הפנים שלא לוקח אחריות על הנושא, למרות שכעת, הוא הגוף היחיד שיש לו סמכות להורות לרשויות המקומיות כיצד להתכונן. הדו"ח ממליץ לממשלה ליזום חקיקה שתסדיר את הנושא בצורה ברורה יותר ושתיתן יותר סמכויות לגופים המקצועיים כמו רח"ל ופיקוד העורף לתת הנחיות מחייבות לרשויות בכל הנוגע להיערכות לשעת חירום.

בסיכומו, הדו"ח מדבר על "תמונה עגומה שמצביעה על מחדל מתמשך שהיה ראוי לתקנו", ועם זאת, חשוב לציין שהמצב כיום מהווה שיפור משמעותי מזה ששרר במהלך מלחמת לבנון השנייה לפני חמש וחצי שנים. בנוסף להקמת רח"ל ותגבור משמעותי של פיקוד העורף, מונו קציני קישור מטעם פיקוד העורף לרשויות המכירים את צרכי הרשויות ועובדים איתם בשגרה באופן שוטף. כמו כן, תורגלו כל הרשויות בתרגילים השנתיים. נראה שעיקר הבעיה כיום היא שלרח"ל ולפיקוד העורף אין את הסמכויות הנדרשות לכפות על מועצות מקומיות שאינן מתכוננות כראוי לשעת חירום, ומשרד הפנים, כפי שבא לידי ביטוי גם לפני שנה בשריפה בכרמל, לא נוטל אחריות לתחומי החירום למרות שהוא ממונה גם עליהם.


צה"ל: חוסנו של העורף טמון בראש ובראשונה ברשויות המקומיות

דובר צה"ל מסר בתגובה ש"הנחת היסוד של צה"ל היא כי היערכות מקדימה, הן של צה"ל והן של העורף לחירום, משדרת הרתעה ומחזקת את החוסן הלאומי. איתנות העורף תלויה בכל אזרח ואזרח. כחלק ממערך ההכנה לחירום, לפיקוד העורף תפקיד מרכזי בהכנת האוכלוסייה לחירום. פיקוד העורף רואה ברשויות את מרכיב הליבה בחזית האזרחית. לפיכך, הפיקוד מאמן, מדריך, מנחה מקצועית ומסייע לרשויות תוך שמירה על קשר רציף ויומיומי ותרגולן בשיתוף פעולה עם רח"ל במתכונת שנתית והכנה לחירום בתיאום מלא.

"פיקוד העורך אינו מחליף את מקומם של ראשי הרשויות בחירום ומאמין כי חוסנו של העורף טמון בראש ובראשונה בהנהגה המקומית ברשויות. הפיקוד הציב קציני קישור לרשויות לעת חירום. מדובר בקציני צה"ל ותיקים ועתירי ניסיון המתרגלים בשגרה ומהווים גורם מקשר בין הרשות לפיקוד העורף. בימים אלו פיקוד העורף מקדם תיקון מקיף לחוק הג"א במטרה להסדיר את יחסי הגומלין עם הרשויות המקומיות בדגש על אחריותן על המקלטים במרחב".

מהמשרד להגנת העורף נמסר בתגובה: ל"אחר שנים של הזנחה, לקח על עצמו השר מתן וילנאי לאחר מלחמת לבנון ה-2 את שיקום ובניית העורף הישראלי והכנתו לחירום. במהלך ארבע השנים האחרונות, באמצעות עבודה מתוכננת, שיטתית ואינטנסיבית נעשה מהפך דרמטי במוכנות המדינה למצבי חירום. יחד עם זאת, עלינו להבין כי עד היום לא הושקעו המשאבים הכספיים הראויים להיערכות ומוכנות הנדרשים על מנת לוודא את ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל.

"בנוגע למיגון העיר נערכת בימים אלה עבודה מקיפה בכלל הערים בישראל, תוכנית תמי"ר (תוכנית מיגון רשותית) אשר בוחנת את מכלול האופציות המיגוניות שישנן בערים השונות וזאת תוך בחינת כמות הממ"דים, המקלטים הפרטיים והמשותפים ומרחבי המיגון התת קרקעיים הנמצאים ברשות הרשות.

"בימים אלה מתקיימת עבודת מטה בין המשרד להגנת העורף (אשר הוכרז רק בשנה האחרונה) למשרד הפנים אשר אחראי על הרשויות המקומיות בשגרה ובחירום ופיקוד העורף לצורך קביעת גבולות הגזרה הברורים בין הגופים וזאת מתוך ההבנה כי גוף או משרד ממשלתי אשר באחריותו תחום פעולה בשגרה יישאר באחריותו גם בחירום. עם זאת אנו מודעים לפערים אשר עדיין ישנם וזאת לאחר שנים של הזנחה בטיפול בעורף אשר יבחנו, יטופלו ויוסדרו", לשון ההודעה.

משרד הפנים: לא תפקידנו לנהל את מערך החירום

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "המשרד רואה חשיבות רבה בשיפור מוכנותן של הרשויות המקומיות לעתות חירום. יחד עם זאת, מכלול ההוראות שנקבעו בחקיקה ובהחלטות ממשלה בעניין היערכות הרשויות המקומיות לעתות חירום, נקבעו על רקע תפיסה המשקפת את ההנחה כי הידע המקצועי והמשאבים לקביעת מכלול הדרישות לטיפול בתחום החירום מצויים בידי גורמי הביטחון, ולכן בידיהם החובה והיכולת המקצועית לוודא ביצוע ואכיפה. בפרט לאור החלטת הממשלה מדצמבר 2007 הקובעת כי רח"ל תתדרך את הציבור לקראת חירום, תנקוט בפעילות הסברה ותערוך אימונים ותרגילים משולבים עם כל הגורמים בעורף.

"לא בכדי סעיף 248 א לפקודת העיריות תוחם תפקידו של שר הפנים רק לאשר את תקציב הג"א ולא לנהל את מערך החירום. אשר על כן, יש להבהיר כי משרד הפנים אינו הגוף שעליו הוטלה החובה ולפיכך גם לא הוקנו לו הסמכויות הישירות הנגזרות ממנה, לפעול להכנת הרשויות המקומיות לשעת חירום. יתרה מכך, משרד הפנים אינו מוסמך לקבוע הנחיות ודרישות בנושא הכנת הרשויות המקומיות לשעת חירום ואינו אחראי לפיקוח ואכיפה של הנחיות אלו ככל שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים לכך על פי דין. עם זאת, המשרד סייע לאורך שנים למכלול הגורמים האמונים על הנושא וכן פעל לפרסום הנחיות שגובשו ע"י מכלול גורמים האמונים על הגנת העורף", לשון ההודעה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו