בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשויות המדינה לא דאגו להכנת האזרחים למלחמה

הממשלה לא הגדירה חלוקת סמכויות בין הגורמים הארציים והמקומיים בהיערכות לחירום. "חלק מהגופים מנסים להתנער מאחריותם", קבע המבקר

תגובות

חמש שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, ולמרות ההשקעה המשמעותית בהיערכות העורף לשעת חירום, התריע מבקר המדינה על פערים משמעותיים בתיאום בין הרשויות הממלכתיות לבין השלטון המקומי בכל הנוגע להכנת האזרחים לשעת מלחמה. המבקר קובע שהממשלה טרם הגדירה בצורה מסודרת את חלוקת הסמכויות בין הגורמים ומציין כי יש ביניהם "כאלה המנסים להתנער מאחריותם".

אנשי משרד המבקר ערכו ביקורות נקודתיות בשבע רשויות מקומיות ובחנו את היערכותן לשעת חירום ואת רמת התיאום בינן לבין פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד להגנת העורף והאגף לחירום וביטחון במשרד הפנים. עיקר הביקורת נובעת מכך שלרח"ל ולפיקוד העורף אין סמכויות הנדרשות כדי לכפות את ההיערכות על מועצות מקומיות שאינן מתכוננות כראוי לשעת חירום. מלבד זאת, משרד הפנים לא נוטל אחריות על הטיפול בנושא, על אף שהוא הגוף היחיד שיש לו סמכות להורות לרשויות המקומיות כיצד להיערך.

הדו"ח קובע כי האגף לחירום במשרד הפנים לא הכין תוכנית שנתית מפורטת עם סדרי עדיפויות לתקצוב הקמת מרכזי הפעלה לשעת חירום ברשויות המקומיות. מלבד זאת, האגף לא גיבש תוכניות מסודרות לפינוי אזרחים מאזורים הנמצאים תחת איום בשעת מלחמה ולמעקב אחרי המפונים. הדו"ח אף חשף כי ב-2010 האגף לא ביצע ביקורות לבדיקת מוכנות הרשויות שבסמכותו. בשנה האחרונה העביר פיקוד העורף לרשויות המקומיות תרחישים ובהם רמת האיום הנשקף להן, נקודות התורפה שלהן ומספר הנפגעים הצפוי בהן בשעת מלחמה. דו"ח המבקר קבע כי התרחישים כלליים ואחידים לכלל הרשויות ואינם מתייחסים באופן ממוקד לכל אחת מהן. הדו"ח קובע עוד כי שלושת הגופים הממלכתיים - פיקוד העורף, רח"ל ומשרד הפנים - טרם גיבשו נהלים מסודרים ומשותפים להפעלת מתנדבים בעורף בשעת חירום. מלבד זאת, אין בידי הגופים נתונים על אודות מספר המקלטים ברשויות, מיקומם וכשירותם לקלוט אזרחים בשעת נפילת טילים. מהביקורות שביצעו אנשי המבקר ברשויות עולה כי בחלק גדול מהמקרים רח"ל ופיקוד העורף מודעים לחוסרים בציוד חירום, אך אין גוף שאחראי לדאוג להשלמתם. רח"ל טרם גיבשה מדדים ברורים לבחינת מוכנות הרשויות והמידע שהצטבר בידיה ובידי פיקוד העורף לא תמיד מועבר בצורה מסודרת למשרד הפנים ולרשויות המקומיות. המבקר אף המליץ לממשלה ליזום חקיקה שתעניק יותר סמכויות לרח"ל ולפיקוד העורף, אשר יאפשרו להם לתת הנחיות מחייבות לרשויות בכל הנוגע להיערכות לשעת חירום.

מדובר צה"ל נמסר כי "פיקוד העורף מקדם תיקון מקיף לחוק הג"א. זאת במטרה להסדיר את יחסי הגומלין עם הרשויות המקומיות, בדגש על אחריותן על המקלטים במרחביהן". מהמשרד להגנת העורף נמסר כי "בימים אלה מתבצעת עבודה בכלל הערים בישראל, הבוחנת את מספר הממ"דים, המקלטים הפרטיים והמשותפים ומרחבי המיגון התת-קרקעיים שיכולים לשמש מקום מסתור בזמן חירום".

ממשרד הפנים נמסר כי "המשרד לא מוסמך לקבוע הנחיות ודרישות בנושא הכנת הרשויות המקומיות לשעת חירום ולאכוף אותן. בתוספת המשאבים הדרושים המשרד ישקול ניהול מאגר מידע ונתונים בנוגע לתרגול הרשויות". עוד נמסר כי "פינוי האוכלוסייה לא נמצא באחריות משרד הפנים אלא באחריות פיקוד העורף או המשטרה. מערכת המידע על המפונים אכן לא כשירה, אך אגף המחשוב פועל לפיתוח מערכת חדשה". נושא המקלטים מטופל על ידי פיקוד העורף, המחזיק ברישום המקלטים. ציוד המקלטים באחריות הרשות המקומית, וכיום אין גוף ממשלתי או חיצוני שיסייע לרשות לרכוש ציוד חדש או לרענן את הקיים. אם יועמד תקציב, ניתן יהיה להכין תוכנית הצטיידות ליישובי קו העימות בצפון ובעוטף עזה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו