לא תפעל רכבת לאריאל: "אין היתכנות כלכלית"

ברכבת ישראל הודיעו לשר התחבורה כי הנחת מסילה מראש העין לעיר שבגדה, ויקרה מבחינה טופוגרפית. החלופה המוצעת: רכבת קלה

חיים לוינסון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חיים לוינסון

לאחר שנתיים של תכנון, רכבת ישראל הודיעה למשרד התחבורה כי אין היתכנות כלכלית להנחת מסילת הרכבת מראש העין לאריאל - גולת הכותרת בתוכנית הרכבות של שר התחבורה ישראל כץ בשטחים. כעת נבדקת האפשרות לחבר את אריאל לגוש דן ברכבת קלה.

לישראל כץ תוכנית גרנדיוזית לרשת את כל הגדה במסילות רכבת. התוכנית האסטרטגית שהוגשה לאישור גופי התכנון כוללת 475 ק"מ של מסילות. ב-2010, החלו בחברת רכבת ישראל בתכנון ראשוני של קו הרכבת הראשון, בעלות של שלושה מיליון שקל. התוכנית המקורית כללה את המשך המסילה מראש העין, עד לאריאל. למסילה תוכננו שתי תחנות בגדה, בברקן ובאריאל, אך בהתנחלויות של גוש אורנית לחצו להוסיף עוד תחנה, שתשרת את תושבי עץ אפרים, אלקנה ואורנית.

בישיבה עם שר התחבורה שנערכה לפני כחודשיים, הציגו ברכבת את התוכנית והדגישו כי בשל התוואי הטופוגרפי הקשה הדורש חציבה בהיקפים נרחבים, תוואי המסילה לא משתלם מבחינה כלכלית. כץ הנחה את אנשי הרכבת לבדוק חלופה אחרת לרכבת לאריאל. חלופה שעלתה היא רכבת קלה שתיסע על כביש 5 ותתחבר לתשתית הרכבת העתידית של גוש דן. היתרון בחלופה הזאת היא עלותה הזולה אך החיסרון הוא שהיא לא תוכל להתחבר לרשת המסילות הכבדה העתידית. כמו כן, הרכבת הקלה לא תוכל לשרת את אזורי התעשייה הסמוכים לאריאל בשינוע סחורות.

עבודות הנחת מסילת הרכבת לירושלים. כנראה לא יגיעו לגדהצילום: אמיל סלמן

אתמול סייר כץ באזור בנימין לקדם את אימוץ דו"ח הכשרת ההתנחלויות של השופט בדימוס אדמונד לוי. בתשובה לשאלת "הארץ" בנושא אמר כי "קיימתי ישיבה עם הנהלת הרכבת לפני מספר שבועות. אנחנו בוחנים אפשרות של רכבת קלה. המתכננים מקדמים את התוכנית. הביקוש הצפוי עומד בכל קריטריון כלכלי". כץ סירב לנקוב בתאריך יעד להשלמת הקו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ