בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בצה"ל חוקרים את נסיבות חדירת המל"ט שיורט באזור דרום הר חברון

בין השאר נבדק המסלול של כלי הטיס. בשנים האחרונות מפתח החיזבאללה את תחום המל"טים. ברק: הניסיון לפגוע במרחב האווירי חמור

15תגובות

מטוס ללא טייס (מל"ט) חדר לשטחי ישראל היום (שבת) ויורט באזור דרום הר חברון על ידי מטוס קרב שהוזנק למקום. בחיל האוויר פתחו בתחקיר לבדיקת האירוע.

בשנים האחרונות פיתח החיזבאללה, בסיוע איראני, את תחום המל"טים שברשותו. לתקרית הנוכחית קדמו שלושה אירועים לפחות בעשור האחרון, בהם מטוסים זעירים הגיעו לשטח ישראל מצפון הארץ. בצה"ל מתייחסים לאירועים אלו כאל טרור אווירי.

גם החמאס גילה עניין בעבר בהפעלת מל"טים – דיווחים שלא אושרו על ידי מערכת הביטחון. לצד זאת, גורמים בכירים במערכת הביטחון ציינו בעבר כי חיזבאללה מעורב בתמיכה לוגיסטית וכספית בהתארגנויות טרור הקיימות בעזה.

יירוט כלי הטיס

בצה"ל יבדקו מה היה מסלול הטיסה שעבר כלי הטיס הבלתי מאויש, מהרגעים לפני שחדר את השטח האווירי של מדינת ישראל ועד להשמדתו על ידי חיל האוויר. המל"ט שהה במרחב האווירי הישראלי מעט פחות מחצי שעה לפני שיורט. ההערכה המתגבשת במערכת הביטחון היא שמטרת כלי הטיס היתה איסוף מודיעין, וכי הוא לא נשא חומרי נפץ.

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, מסר ביחס למקרה כי לאורך כל נתיב הטיסה של המל"ט נשמר המגע עמו מהקרקע מהאוויר. באזור יער יתיר קיבלו המטוסים אישור ליירט את כלי הטיס וכך הוא הופצץ מהאוויר בשטח פתוח. כוחות צה"ל אספו את שברי כלי הטיס, ובצבא ינתחו אותם מאוחר יותר כדי לעדכן את הערכת המצב ואת נסיבות האירוע. פרטי המקרה הראשוניים הועברו לרמטכ"ל בני גנץ.

שר הביטחון, אהוד ברק, בירך על פעולת צה"ל וחיל האוויר. "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון לפגוע במרחב האווירי של ישראל, ונשקול את תגובתינו בהמשך", הוסיף ברק.

בזמן מלחמת לבנון השנייה שיגר חיזבאללה מזל"טים מסוג "אבאביל", מתוצרת איראנית, המסוגלים לשאת עמם חומרי נפץ. אלו יורטו על ידי מטוסי קרב והופלו על ידי חיל האוויר. בשנת 2004 חדר לשטח ישראל מזל"ט אחר מדרום לבנון, מבלי שאותר על ידי חיל האוויר. המזל"ט טס בשטחי המדינה במשך מספר דקות, ולאחר מכן עזב את שטח ישראל והתרסק לבסוף בים בדרכו ללבנון. לאחר מקרה זה נמתחה ביקורת על חיל האוויר על כך שלא זיהה את כלי הטיס טרם חדירתו.

בשנים האחרונות דווח בכלי תקשורת באיראן על פיתוח מל"ט תוקף חדש - "קראר" – שנראה בצילומים שפורסמו בעל יכולת לשאת פצצה. עוד טענו האיראנים בעת הדיווח כי ה"קראר" יכול להגיע לטווח של 1,000 קילומטרים.

במערכת הביטחון מגדירים את האיומים האלו כאל איומים "נושמי אוויר" – כלומר כאלו שנישאים באוויר דקות ארוכות, מה שמאפשר זמן גילוי ארוך יותר. בין היתר מדובר במזל"טים כגון ה"אבאביל", שיכולים להיות מדויקים, ובמל"טים אחרים, וביניהם מל"ט סיור שיכול להיות מופעל גם למטרות צילום.

הפעלתם של מל"טים דוגמת אלו או אחרים יכולה לגרום לא רק לנזק פיזי, אלא גם לפגיעה בתדמיתה של ישראל ושל חיל האוויר. באירועים קודמים טענו בצה"ל כי הפגיעה של הכלים הבלתי מאוישים לא הייתה בחשיפת חומרים מסווגים, אלא בעצם פרסום סרטוני הטיסה מאוחר יותר בכלי התקשורת, שערערו את העליונות האווירית של חיל האוויר ואת תפיסת הגנת שמי המדינה בחיל.

מי שאמור לזהות את כלי הטיס מראש הוא מערך הבקרה האווירי, כאשר הוא מתקרב למרחק מסוים משטח ישראל. במידה וכלי הטיס לא זוהה – מוזנקים מטוסי קרב ומכוונים גם טילי קרקע-אוויר ("הוק" או "פטריוט") אל עבר כלי הטיס.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו