בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בדרום ובמרכז חוששים מפגיעת רסיסי הטילים שיורה כיפת ברזל

תושבי הדרום מדווחים על פגיעות שסופגים בתיהם מרסיסי הטילים המיירטים. גם במרכז הארץ, שם נורים שני טילים לכל רקטה, נרשמו נזקים

2תגובות

המשך הפעילות של חמש סוללות כיפת ברזל, שיירטו עד כה יותר מ-300 רקטות וטילים, מעורר בקרב תושבים חשש גם מפני רסיסי הטילים שיורה המערכת. תושבי הדרום מדווחים שבתיהם סופגים כעת רסיסים לא רק מרקטות קסאם וגראד, אלא גם מטילי הטמי"ר של כיפת ברזל.

שלשום (שבת) היתה תקלה ביירוט באזור אשדוד, והטיל המיירט יצא מהמשגר ונחת ליד הסוללה ובקרבת בתי מגורים. אתמול נפל רסיס של טיל מיירט בעת יירוט מוצלח מעל לגוש דן וגרם לשריפת כלי רכב בסביבות חולון.

תושב המועצה האזורית אשכול סיפר, שראש טיל מיירט נפל בחצר ביתו. תושבים אחרים מדווחים על רסיסים שגרמו לנזק רב לשמשות מכוניות וחלונות בתים. תושבים אלה רשאים להתקשר לאנשי מס רכוש ולהזמינם לבחינת נזק שנגרם מטיל מיירט. אם ייקבע שאכן נגרם נזק, הם ייפוצו בדומה למי שביתו נפגע מרקטה.

משה הורביץ / דוברות הצלה גוש דן

בחיל האוויר מסבירים כי בעת שיגור מחשבת המערכת גם "אזור השמדה" – שטחים שבהם ינחתו הטילים המיירטים. "זה בית קברות לטילים שסיימו את המשימה והם טסים לשטחים פתוחים ומשמידים את עצמם. בסוף זה מה שקורה", אמר רס"ן איתמר עבו, מפקד סוללת כיפת ברזל בגוש דן.

מפעילי הסוללה במרכז הארץ ממשיכים להחזיק בעיקרון שהיירוט קודם לכל ומשגרים שני טמי"רים ליירוט כל רקטה. עבו מסביר כי הסיבה לכך היא הרצון להבטיח שהנזק לרקטה יהיה "מרובה". "האופציות הן שתיים: או שתיפול הרקטה והנזק יהיה גדול מאוד. או שיפלו רסיסי טילי היירוט, שאינם גדולים במיוחד, אבל מי שיישאר באזורים ממוגנים יהיה מוגן מהם".

בהקשר זה של רסיסים, ההפעלה של כיפת ברזל בתל אביב היא בעלת משמעות מיוחדת, כי השטח הוא עירוני צפוף, כמעט ללא "שטחים פתוחים". בחיל האוויר החליטו – כפי שפורסם בגיליון "במחנה" האחרון, שיצא בימי המבצע – שכל רקטה הנורית מעזה למרחב גוש דן תיורט, גם אם סוללת כיפת ברזל תקבע שהיא צפויה לנחות בשטח פתוח.
הפעלת מערכת מיירטת במרחב אווירי צפוף במיוחד מסוכנת גם מהבחינה הזאת, ומצריכה תשומת לב מיוחדת. נמל התעופה בן גוריון כבר הזיז נתיבי טיסה, כך שיעברו מעל צפון תל אביב ויאפשרו המשך יירוטים של כיפת ברזל. עבו הסביר כי "זה בלתי נמנע, אם רוצים את מרחב היירוט הנדרש לסוללה, שהוא מאוד גדול".

יוסי דרוקר, ראש מינהלת "אוויר-אוויר והגנה אווירית" ברפאל, המפתחת את כיפת ברזל, אמר בימים האחרונים ל"הארץ": "יש עדיפות מוחלטת לביטחון המטוסים שממריאים ונוחתים בנמל התעופה בן גוריון. לא יירו טיל שיסכן מטוס אזרחי".

בפיקוד העורף מבהירים שהציבור צריך להישאר במרחבים המוגנים עשר דקות אחרי היירוט, כדי להתגונן מפני רסיסים: הן רסיסי הרקטות המשוגרות מעזה והן רסיסי הטילים המיירטים. "אנחנו רואים שאנשים יוצאים החוצה מיד כשהאזעקה נגמרת, אבל בגלל הרסיסים קבענו עשר דקות שהייה במרחבים המוגנים. זו ההגנה האופטימלית", אמר קצין בפיקוד העורף. "אם נמצאים באזעקה בממ"ד, אין בעיה של רסיסים, כי החלון צריך להיות סגור. אם שוהים בחדר שנבחר כמוגן ביותר, הוא ממילא צריך להיות עם הכי מעט חלונות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו