בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פלסטינים, נא לרדת

לנסוע באוטובוס שמסרב לקחת אותך עד הבית

מוחמד עולה בכל יום על קו 286 בתחנה המרכזית בתל אביב. אבל בעוד ליהודים הנסיעה מסתיימת באריאל, הוא נדרש לרדת הרבה קודם

90תגובות

כמו בכל ערב, גם אתמול עלה מוחמד - פועל פלסטיני מאזור שכם - על קו 286 בתחנה המרכזית בתל אביב בדרכו חזרה מהעבודה. כמו בכל ערב, גם אתמול אילצו אותו שוטרים לרדת מהאוטובוס באמצע הנסיעה, כדי שלא ייסע בשטחי הגדה יחד עם מתנחלים ונוסעים יהודים בדרכם לאזור אריאל. "באו"ם אולי יצביעו היום בעד הקמת מדינה פלסטינית אבל אנחנו נמשיך כנראה לסבול מיחס מפלה וגזעני", סיפר ל"הארץ". "ומה שקורה באוטובוסים הוא דוגמה חיה לכך".

"מנהיגי ישראל מתגאים שהם דמוקרטיה אבל בפועל אנחנו סובלים מאפרטהייד אכזרי", הוא אומר. "השוטרים ממתינים לנו תמיד בכביש 5 ליד מחלף קסם, שם מורידים אותנו ולוקחים את תעודות הזהות. אף אחד לא מתחשב בשעה, אם זה חושך או שעות יום, קר או גשום. פשוט מורידים אותנו 'בשם החוק והביטחון' ואנחנו נאלצים ללכת לפחות 2.5 ק"מ ברגל, עד לכפר עזון, שם מקבלים מהחיילים את התעודות ומחפשים מונית פלסטינית. זה פשוט משפיל ומתיש".  

ומוחמד לא לבד. כמוהו עוד פלסטינים רבים שעובדים בישראל כחוק נדרשים לרדת מהאוטובוס על ידי אנשי ביטחון, שוטרים ונהגים – בשל התנגדות המתנחלים לנסוע לצדם. לדבריו, בשבוע שעבר אף היה עד לתקרית שבה אב, אם ובתם בת החמש הורדו מהאוטובוס באיומי טיזר (אקדח חשמלי) לאחר שהתנגדו לדרישת השוטר. "הילדה המבוהלת נדבקה לאמא שלה. לשלושתם זלגו דמעות", שיחזר. "לפי מה שהבנתי, המשפחה הזו בדיוק חזרה מביקור חולים קשה באיכילוב, ואם לא די בכך - הדרך החזרה הפכה עבורם לסיוט".

ניר כפרי

שלשום דווח ב"הארץ" כי משרד התחבורה בוחן תוכנית להפעלת קווי אוטובוס מהמחסומים בגדה לאתרי העבודה המרכזיים בישראל, בעקבות תלונות של ראשי מועצות על פלסטינים שנוסעים "באוטובוסים של המתנחלים".

הפלסטינים נוהגים לעלות לאוטובוסים בעיקר באזור כביש מספר 5, במקום שבו עוברים קווים הנוסעים מפתח תקווה או מתל אביב לאריאל או לקרני שומרון. לפלסטינים אסור להיכנס לשטחי ההתנחלויות ללא היתר, כך שהם יכולים לעלות רק בתחנות המועטות הנמצאות על הכבישים הבין-עירוניים. תלונות נוספות התייחסו לנסיעתם של הפועלים מהעבודה, מהתחנה המרכזית בתל אביב לשומרון. בשל השיפור במצב הביטחוני חלה עלייה משמעותית במספר הפועלים הנכנסים מדי יום לעבודה בישראל, וכיום הוא עומד על כ-29 אלף, לעומת 22 אלף ב-2010.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד בוחן אפשרות להוספת קו אוטובוס שייתן מענה הולם לתושבי דרום השומרון. הקו יספק שירות גם לפלסטינים בעלי היתר כניסה לישראל, העוברים דרך מעבר אייל בדרך לעבודתם במרכז הארץ".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "זה זמן נתקבלו תלונות של תושבים וראשי רשויות שלפיהן פועלים שחוזרים מעבודתם במרכז הארץ עולים לקווי האוטובוס הרגילים וחוזרים הביתה ללא בדיקה ביטחונית, והאוטובוסים עמוסים. הנושא נבדק ויש צורך בתגבור קווי אוטובוס נוספים לטובת מספר הנוסעים", מכיוון שלדברי המשטרה "פועלים פלסטינים חוזרים לביתם לאחר יום עבודה שלא כחוק (לא דרך מעבר מסודר)". במשטרה ציינו כי "הוחלט להוסיף את קווי האוטובוס למעברים על מנת לדאוג לרווחת הפועלים לחזרה הביתה בצורה מסודרת יותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו