בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפועלים הפלסטינים דווקא מרוצים מההפרדה באוטובוסים בגדה

לידתה של הרפורמה בחטא, אך לראשונה זה שנים מקבלים הפועלים שירות מהמדינה. עם זאת, הם מבטיחים לנסות לשוב לבתיהם באוטובוסים הרגילים

31תגובות

חליל, תושב חברון, הוא אחד מפועלי הבניין שעמלים בימים אלה על מתחם מגורים חדש בפתח תקווה. כדי להגיע לעבודתו, הוא ישן מדי לילה בקלקיליה. לחיק משפחתו הוא חוזר רק בסוף השבוע. בשלוש לפנות בוקר הוא קם ויוצא למעבר אייל הסמוך לקלקיליה, ומשם עולה על רכב הסעות פיראטי בעלות של 15 שקלים.

אתמול (ראשון) שמע בחדשות שיש אוטובוס חדש לפועלים מהמחסום הלוך וחזור, והוא מרוצה. האוטובוס יעלה לו סך הכל 8.80 שקלים. "לא כסף", כלשונו. 12 שקלים חיסכון כל יום; 250 שקלים פחות בחודש. על כל יום עבודה הוא מקבל 200 שקלים, כך שהחיסכון, לדבריו, משמעותי ביותר. בשעה 4:20 לפנות בוקר, הוא כבר חיכה לאוטובוס המיוחד שייקח אותו לעבודה.

הבוקר (שני) היה יומה הראשון של התוכנית הניסיונית של משרד התחבורה לרפורמה באוטובוסים בשומרון. לידתה של הרפורמה בחטא: מתנחלים רבים התלוננו שפלסטינים נוסעים עמם מתל אביב בחזרה לביתם בשומרון. חלקם נימקו זאת בסיבות ביטחוניות. אחרים בגזענות נטו. ראשי העיריות זעקו לשמיים, ומשרד התחבורה נענה להם. הבוקר, עם זאת, ניכר דווקא צדה היפה של הרפורמה: אלפי פועלים שנוצלו שנים ארוכות על ידי נהגים פיראטיים, זכו סוף סוף לקבל שירות איכותי ומסודר מהמדינה.

לפועלים לקח אמנם כמה דקות להבין מאיפה יוצאים האוטובוסים ולהיכן מגיעים, אבל מהר מאוד הם ביקשו לעלות על אחד משני הקווים החדשים: הראשון לרעננה-כפר סבא, השני לפתח תקווה-רמת גן-תל אביב. על הקו לתל אביב נדחקו אלפים. האוטובוסים שהוקצו לכך לא ענו על הביקוש הרב. אחרי זמן קצר כבר הגיעו התלונות וההצעות לשיפור: פועל שבונה את מגדל מאייר ברוטשילד שאל למה האוטובוס בתל אביב עוצר ברכבת צפון ולא ממשיך לתחנה המרכזית. קבוצת פועלים מהרצליה תהתה למה לא מאריכים את קו כפר סבא-רעננה גם להרצליה. רבים הרהרו על שעות החזרה של האוטובוסים. כמה פועלים ביקשו אוטובוסים גם ביום שישי, שכן ביום זה הנהגים הפיראטיים אפילו מקפיצים עוד יותר את המחיר. נציגי חברת "אפיקים", יחד עם ראש מנהלת התיאום והקישור, סא"ל עאדל מסלאחה, רשמו את כל ההערות והבטיחו כי יטופלו בקרוב.

את ההמולה אבטח צוות יס"מ, מגובה במספר שוטרים. במשטרה חוששים בעיקר מנקמתם של הנהגים הפיראטיים. במשך שנים, עומדים מדי בוקר מאות רכבי הסעה קטנים ומחכים לקלוט את הפועלים המבקשים להגיע לעבודתם במרכז. הנהגים הללו הביטו אתמול בעיניים כלות באוטובוסים שלוקחים מהם את העבודה. השאלה היא מה יקרה בעוד שבוע או שבועיים - אם יורידו את המחיר ויתחרו בקווים הייעודיים, או שמא יחפשו את פרנסתם בדרכים אחרות.

את הצד הבעייתי של הרפורמה, אם כן, לא ניתן היה לראות הבוקר. הכוונה היא, כאמור, לניסיון למנוע מפלסטינים לחזור הביתה דרך השומרון. סאמר מא-זוויא, מכפר קטן בשומרון, מגיע כל יום לעבודתו דרך ההסעות ממעבר אייל, אך חוזר הביתה בקו 286 מהתחנה המרכזית בתל אביב לאריאל, דרך כביש 5 - הכביש המרכזי בשומרון. הוא יורד בדרך, בצומת גיתי אבישר, והולך ברגל לכפרו. מדי פעם, המשטרה מורידה את הפלסטינים מהאוטובוס המדובר ומורה להם להמשיך בדרכם ברגל. כעת יש כוונה להוריד אותם מהאוטובוסים הרגילים ביתר שאת - זאת בנימוק הביטחוני כי הם אינם יכולים לעלות על כביש 5 ללא בידוק. ואולם הסיבה האמיתית היא שכך הם יחויבו הלכה למעשה להשתמש רק בקווי החזור המיוחדים לפלסטינים, שאכן עוברים דרך מעבר אייל. מא-זוויא, מצדו, מעיד כי בכוונתו גם הערב לשוב לביתו על קו 286 בכביש 5, המקצר משמעותית את זמן ההגעה לכפרו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו