בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אסון בדרום

ממצאים ראשוניים בחקירת התרסקות המסוק: מדובר בכשל טכני

מסוק הקוברה ביצע טיסת אימונים שגרתית בדרום ועשה דרכו חזרה לבסיס פלמחים כשאבד הקשר עמו. הותר לפרסום כי ההרוגים הם סא"ל (במיל') נועם רון (49) ורס"ן (במיל') ארז פלקסר (31)

61תגובות

שני טייסי חיל האוויר במילואים - סגן אלוף נועם רון בן 49 מאורנית ורב סרן ארז פלקסר בן 31 מהרצליה - נהרגו הלילה (שלישי) בהתרסקות מסוק קוברה של טייסת הקרב 160 באזור שפלת יהודה. סמוך לשעה 01:00 לפנות בוקר אבד הקשר עם מסוק ה"צפע" (קוברה), שהיה בטיסת אימון בדרום ועשה בדיוק את דרכו חזרה לבסיסו שבפלמחים. בכיר בחיל האוויר סיפר כי מדובר ב"טיסת אימונים שגרתית לחלוטין שהיתה באזור הדרום וחזרה הביתה (לבסיס פלמחים, ג"כ). המוביל של המסוק חזר לבסיסו מוקדם יותר, והמסוק הזה נשאר לאימון נוסף". על פי ממצאים ראשוניים ועדויות ראייה, מעריכים כעת בחיל האוויר כי מדובר בכשל טכני, זאת בין היתר בשל העובדה שצוות המסוק לא הספיק לדווח על התקלה ושחלקים רבים במסוק נמצאו שלמים יחסית.

לאחר שאבד הקשר עם הצוות בשעות הלילה המאוחרות, פתחו בחיל האוויר בחיפושים אחר המסוק, בשיתוף עם פיקוד העורף, משטרת ישראל, משמר הגבול ומגן דוד אדום. לבסוף, מעט אחרי 05:00, נמצאו שרידיו של המסוק באזור קיבוץ רבדים והודעה נמסרה למשפחות ההרוגים. בחיל האוויר עדיין לא יודעים מהי סיבת ההתרסקות המדויקת. ככל הידוע בשלב זה, צוות המסוק לא דיווח על התקלה. לדברי הבכיר בחיל האוויר, ההרוגים הם "שני אנשי צוות אוויר, מנוסים וותיקים, אנשי מילואים ששומרים על כשירות בטייסת במשך שנים רבות".

מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, הורה על הקמת ועדת חקירה לבדיקת האירוע, ועל קרקוע מערך הצפע עד לבירור נסיבות התאונה. בראש ועדת החקירה יעמוד אל"מ נ', ששימש עד לאחרונה מפקד יש"מ (יחידת שליטה מרכזית) קרב (המוכרת יותר בשם הבור של חיל האוויר בקריה). הלוויתו של רס"ן (במיל') ארז פלקסר תתקיים מחר (רביעי) בשעה 11:00 בבית העלמין הצבאי בהרצליה; הלוויתו של סא"ל (במיל') נועם רון תיערך גם כן מחר, בשעה 16:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין מורשה.

באדיבות המשפחה
באדיבות המשפחה

פרטים ראשוניים שנאספו לאחר התקרית מעלים כי המסוק היה ככל הנראה בגובה של 400 מטרים בעת שאבד עמו הקשר - גובה תקין, אם כי נמוך יחסית. עדויות ראייה והממצאים שהתגלו בשטח מעלים כי המסוק נפל כמקשה אחת, כאשר מספר חלקים ממנו נמצאו בשעות הבוקר המוקדמות ברדיוס של כ-300-400 מטרים ממקום נפילתו. מאחר שהמסוק היה לקראת סיום משימתו, בחיל האוויר יודעים לומר כי לא היה לו מלאי דלק גבוה, ובמקום אכן לא נמצאו סימנים של בעירה.

הדיווח האחרון שהתקבל בחדר המבצעים של חיל האוויר היה כאשר צוות המסוק הודיע כי הם במרחק של שש דקות לנחיתה בפלמחים. ההערכה היא שמדובר ככל הנראה בכשל טכני, בין היתר בשל העובדה כי חלקים מרכזיים בגוף המסוק נמצאו כשהם שלמים יחסית. צוותי החקירה של חיל האוויר, בליווי של ראש מחלקת הבטיחות ובקרת האיכות בחיל, השלימו את הסריקות ופינו את כל שברי המסוק. החלקים השלמים הועברו לבדיקה בחיל האוויר, בינהם גם ה-VTR  שתיעד את פעילות הצוות לאורך המשימה עצמה.

אילן אסייג

הכוונה בחיל האוויר היא להוציא עד שעות החשיכה את גוף המסוק משדה החיטה בו התרסק. מפקד חיל האוויר סייר בשעות הבוקר באזור התאונה, ולאחריו הגיעו למקום מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב לאור, וראש להק ציוד, תא"ל רן לוי.

בעקבות התאונה, ביטל שר הביטחון אהוד ברק את אירוע הפרידה ממנו, שתוכנן להתקיים בשעות אחר הצהריים היום בבסיס חיל האוויר בפלמחים. מדובר כאמור באותו בסיס בו ממוקמת טייסת 160 המכונה גם טייסת מסוקי הקרב הראשונה, ששניים מאנשיה נהרגו בתאונה. האירוע נדחה למחר ומיקומו השתנה.

מדובר בתאונה השנייה של מסוק קוברה שגובה את חייהם של אנשי צוות אוויר בשנים האחרונות. בספטמבר 2008 המריא מבסיס רמת דוד זוג מסוקי צפע לאימון שגרתי בצפון. זמן קצר לאחר ההמראה, התפרק הרוטור האחורי של אחד המסוקים וכתוצאה מכך התרסק המסוק סמוך לקיבוץ גניגר, ושני הטייסים – רס"ן שי דנור ורס"ן יובל הולצמן - נהרגו במקום.

באוקטובר אשתקד, קרקע מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, את מערך הקרב של החיל ליום אחד, אחרי רצף של כמעט-תאונות, בהן גם תקרית במסגרתה שני קצינים בכירים התקרבו אחד אל השני במהלך טיסת אימון בניגוד להוראות הבטיחות המקובלות. בתקרית זו, ראש להק כוח אדם, תת-אלוף אילן בוגר, ומפקד בסיס חצרים, תת-אלוף זיו לוי, עברו על הוראות הבטיחות במהלך אימון בשני מטוסי אף-16 די ("ברק"). שני המטוסים התקרבו אחד אל השני יתר על המידה, בזמן שתרגלו מעבר של מטוס אחד מול השני.

באוגוסט האחרון, מערך מסוקי היסעור של חיל האוויר קורקע בעקבות תקלה טכנית שהתגלתה בטיסת אימון של אחד המסוקים. בזמן הטיסה, שיצאה מבסיס תל נוף, זיהו שלושת אנשי הצוות תקלה ברוטור, והחליטו לנחות נחיתת חירום בשטח פתוח סמוך לבסיס. התקלה אירעה כאשר חזר המסוק לכיוון מסלולי הנחיתה בתל נוף. בנחיתה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק למסוק.

בסוף יולי 2012, אירעה תקרית בטיחות בעת תדלוק אווירי, כאשר צינור תדלוק פגע בגוף של מטוס קרב מדגם אף-16 איי ("סופה") וגרם לו נזק קל. גם מערכת התדלוק האווירית, המכונה "בום", נשברה. בעקבות זאת החליט טייס המטוס לנחות נחיתת חירום בבסיס עובדה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו