בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ועדת הבדיקה לטיפול המשטרה בחטיפה: כשל חמור בהתנהלות, קצינים יודחו

המפכ"ל הדיח את קצין האג"ם במחוז ש"י ומפקד מרכז השליטה והבקרה במחוז. "מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם"

44תגובות

הוועדה הבוחנת את התנהלות המוקד במשטרת מחוז יהודה ושומרון (ש"י) בזמן חטיפת שלושת הנערים בגדה המערבית פרסמה היום (שני) את מסקנותיה. הוועדה, שהתמקדה בטיפול בשיחה שהתקבלה באותו ערב במוקד, קבעה כי "נפל כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 במחוז ש"י".

ועדת הבדיקה מצאה, לפי הודעת המשטרה, כי היה כשל ב"בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה במוקד, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, כאשר כשל זה חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין". לאור זאת, הורה מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, על הדחת שני קצינים - קצין אג"ם מחוז שי"י ומפקד מרכז השליטה והבקרה במחוז, ושני שוטרים בקבע מתפקידם, כאשר אצל חלקם ייבחן המשך שירותם במשטרה בהליך משמעת שצפוי בקרוב.

מפכ"ל המשטרה דנינו, שחזר לישראל יומיים לאחר תחילת אירוע החטיפה, היה זה שהורה על הקמת הוועדה לאחר שהבין כי המשטרה נמצאת בתוך גל של ביקורת ציבורית קשה. משפחות החטופים עודכנו היום בממצאי הוועדה, ולאחר מכן הוחלט לפרסם אותם גם לציבור.

תומר אפלבאום

הבדיקה העלתה שביום החטיפה, בשעה 22:25 התקבלה שיחת טלפון למוקד מחוז ש"י. כמה שניות לאחר שענה המוקדן, שוטר בשירות חובה, נשמע בקול חלש אחד החטופים אומר את צמד המילים "חטפו אותי". המוקדן, כך מצאה הוועדה פעל כראוי כאשר הבין שהשיחה אותנטית והחליט להזעיק לעמדה את אחראית המשמרת, שוטרת בשירות קבע בדרגת רב סמל בכיר. האחראית ניסתה לקרוא לאדם בצד השני של הקו אולם לא היה מענה, וכן ניסתה לחזור למספר הטלפון, לא פחות משמונה פעמים, ללא הצלחה. גם מנהל המשמרת של המוקד באותו היום קיבל מידע על השיחה, ובהחלטה משותפת של שני האחראים באותו הערב במוקד הוחלט לחדול בעיסוק בשיחה, והסתיים הטיפול בה.

הוועדה קבעה שאנשי המוקד כשלו בתפקידם, מלבד המוקדן. גם במוקד בזמן אמת וגם בוועדה מצאו שמדובר היה בשיחת מצוקה אותנטית. על פי הנהלים, היה על האחראים במוקד, מרגע שהבינו שאין מי שעונה בצד השני של הקו, לנסות ולחפש במחשב את זהות המתקשר ולמי שייך הטלפון הנייד. לאחר מכן היה עליהם לנסות ולאכן את הנייד כדי להבין מהיכן התקשרו. לפיכך, הוועדה המליצה על הדחתם של אחראי המשמרת במוקד ואחראית מוקד 100 במחוז ש"י, המשך שירות השניים במשטרה ייבחן. לגבי המוקדן, נמצא כי פעל כמצופה ממנו בנסיבות העניין, ולא נמצא כשל בתפקודו.

רויטרס

הוועדה בדקה גם את החלק הפיקודי ששייך ישירות למוקד במחוז. קצין אג"ם מחוז ש"י יודח מתפקידו לאלתר ותירשם לו הערת מפקד. הוועדה קבעה שקצין אג"ם נהג שלא על פי הנחיות המפכ"ל. כמו כן, יודח מתפקידו מפקד מרכז השליטה והבקרה במחוז והוא לא יוכל לשמש בתפקיד פיקודי למשך שלוש שנים. לראש ענף המבצעים במחוז ש"י תירשם הערת מפקד בגין תפקוד לקוי. 

עם זאת, הוועדה לא בדקה איך ייתכן שהמוקד, שאותו הציב המפכ"ל בנקודה אסטרטגית בכל מחוז לא נמצא בפיקוח של הקצינים הבכירים במחוז. במהלך הבדיקה מצאו חברי הוועדה שהשוטרים במוקד אינם מודעים לנהלים, ולא כולם יודעים כיצד יש לתפקד בזמן אמת. כמו כן, הוועדה קבעה שבניגוד להנחיות, מנהלי המשמרת שימשו כמוקדנים שעונים לשיחות כדי לצמצם בעיית כוח אדם, למרות שההנחיות המפורשות הם שאחראי המשמרת יהיה זמין לשיחות בעיתיות ושיחות מצוקה שיש לטפל בהן. 

דנינו ציין כי "מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם, עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום".   לדבריו, "במקום שיש ספק – אין ספק... אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הינו אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע בסופו של יום את אמון הציבור במשטרה, שהינו אבן יסוד בפעילות המשטרתית".  



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו