בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

וינשטיין דורש לקבל בדחיפות הבהרות מיעלון על ההפרדה באוטובוסים בשומרון

בעקבות הפרסום ב"הארץ", ביקש היועמ"ש את פירוט השיקולים שעמדו מאחורי ההחלטה. יועמ"ש משרד הביטחון: יעלון לא הורה לבטל את הסדר הנסיעה

55תגובות

היועץ המשפטי לממשלה דורש הבהרות משר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, על הפרסום ב"הארץ", לפיו הוא הורה למנוע נסיעת פועלים פלסטינים בתחבורה הציבורית בשומרון, בהתאם לעמדת המתנחלים. אחר הצהריים פנתה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, ליועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחז בן ארי, וביקשה ממנו הבהרות להוראה.

בפנייה, שנעשתה על דעת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ביקשה זילבר לקבל את העובדות שעמדו בפני יעלון ופירוט השיקולים שהנחו אותו בקבלת ההחלטה. בנוסף, ביקשה זילבר לקבל את עמדת הגורמים הביטחוניים, את חוות הדעת המשפטית שעמדה בפניו ואת בחינת החלופות השונות.

במכתב תשובה ששלח בן ארי לזילבר, הוא דחה את הביקורת וציין כי "לפני כשנה, קבע ראש המינהל האזרחי מתוקף סמכותו כי ניתן לחזור ליהודה ושומרון דרך כביש מספר 5 ובלבד שהדבר נעשה בתחבורה ציבורית. זה מספר שנים פועל המינהל האזרחי ליצירת מנגנון של 'סגירת מעגל', דהיינו מנגנון בידוק שלפיו יהיה רישום ממוחשב של פלסטינים שנכנסו לישראל ורישום כזה גם לגבי מי שחזרו ליהודה ושומרון. באופן זה יוגבר הפיקוח על הכניסה לישראל. לאור ממדי תופעת השב"חים והעובדה כי חלק מהם מעורבים במעשי רצח, קיים שר הביטחון דיון שבו הנחה להדק את הפיקוח, בין היתר על ידי הפעלת מערכת לסגירת מעגל".

בן ארי הוסיף כי השר הנחה לבצע ביקורות בתחבורה הציבורית הנוסעת ליהודה ושומרון בכביש 5 כדי למנוע נסיעה בה על ידי מי שאין בידם היתר כניסה לישראל. לדבריו, פיילוט של התוכנית יחל בתחילת השנה הבאה במעבר אייל בלבד. בן ארי ציין עוד כי "הסדר הנסיעה של פלסטינים בעלי היתר בקווי התחבורה הציבורית בכביש 5 בכלל לא בוטל, ושר הביטחון לא נתן הוראה בעניין זה". עם זאת, משמעות ההנחיה היא שהפועלים לא יוכלו לחזור עוד דרך כביש 5 אלא רק דרך מעבר אייל.

מוטי מילרוד

מוקדם יותר היום פנתה שרת המשפטים, ציפי לבני, ליועץ המשפטי לממשלה וביקשה ממנו לבדוק את חוקיות החלטת יעלון. לבני כתבה לוינשטיין כי אם מדובר בנוהל שנקבע על בסיס הערכה של סיכון ביטחוני, מדובר בנוהל ראוי. אולם לבני מצטטת את הדברים שפורסמו ב"הארץ", לפיהם "הנוהל התקבל על אף שגורמים בצבא אינם סבורים כי נסיעת פלסטינים באוטובוסים מהווה סיכון ביטחוני והוא מהווה כניעה ללחצם של המתנחלים". לבני הדגישה כי "הפרדה כאמור, שאיננה מעוגנת בצרכי הביטחון, עלולה לעלות בגדר הפליה אסורה". 

אתמול פורסם ב"הארץ" כי יעלון הורה למנוע נסיעת פועלים פלסטינים בתחבורה הציבורית בשומרון, זאת בעקבות לחץ המתנחלים. על פי ההנחיות, הפועלים לא יוכלו לעלות על אוטובוסים ישירים ממרכז הארץ לגדה בתום יום עבודה, אלא יחויבו להגיע למעבר אייל, המרוחק מריכוזי המתנחלים, ומשם יוכלו לנסוע לבתיהם. 

מקור ביטחוני אמר היום ל"הארץ" כי "אין שום איסור לנסוע באוטובוסים עם ישראלים. הדבר היחיד שיקרה הוא שהפועלים אזרחי הרשות הפלסטינית יצטרכו לחזור דרך אותו מעבר ממנו הם יצאו כדי שיהיה פיקוח על כניסה ויציאה כמו בכל מדינה ריבונית ששומרת על עצמה ודואגת להכניס תושבים זרים באופן מסודר לשטחה - דרך מעברים מוסדרים. כך יקטן הסיכוי לפיגועי טרור בשטח מדינת ישראל".

המקור הדגיש כי אין איסור לנסוע באוטובוס עם ישראלים ולא מונעים מפועלים פלסטינים לעבוד בישראל. לדבריו, ההיפך הוא הנכון מאחר וזהו "אינטרס ישראלי שהפלסטינים יתפרנסו בכבוד ויגיעו לעבודתם באופן מסודר. פועלים אזרחי הרשות הפלסטינית יוכלו להיכנס לתוך שטח ישראל באופן מסודר ומבוקר ממספר כניסות בהתאם למקום מגוריהם, ולהגיע בבטחה למקום עבודתם".

ועד מתיישבי שומרון והרשויות המקומיות באזור מנהלים בשנים האחרונות קמפיין למניעת נסיעת פלסטינים באוטובוסים. פועלים מהגדה המגיעים כיום לעבוד בגוש דן ובשרון יכולים להיכנס לישראל רק דרך מעבר אייל, הסמוך לקלקיליה. במעבר מתבצע בידוק ביטחוני של הפועלים, הנושאים תעודה ביומטרית, ואז הם נוסעים למקום עבודתם. לפועלים אסור ללון בישראל, ואחר הצהריים הם יכולים לשוב לגדה דרך כל מחסום - ולא בהכרח דרך מעבר אייל. כך, מאות פלסטינים המתגוררים במרכז השומרון, למשל באזור שכם, מעדיפים לחזור מתל אביב או מפתח תקווה באוטובוסים שנוסעים דרך כביש חוצה שומרון לאריאל, ומשם להתפזר לבתיהם.

המתנחלים זועמים על נוכחותם של הפלסטינים באוטובוסים, וביקשו שוב ושוב למנוע מהם לנסוע בהם. במסגרת זאת פרסם ועד מתיישבי שומרון סרטון המתאר את הנסיעה בקווים וקורא לאסור על הפועלים הפלסטינים לעלות עליהם.

לאחרונה הודיע יעלון למנהיגי המתנחלים בשיחה שקיים אתם בלשכתו כי החליט ליישם בשומרון מדיניות המכונה "סגירת מעגל". על פי הנהלים החדשים, הפועלים יהיו חייבים לחזור לשטחים דרך השער שממנו יצאו, כלומר דרך מעבר אייל. השינוי אמור להיכנס לתוקף בדצמבר. עד לכניסת ההנחיות לתוקף הורה יעלון למינהל האזרחי להיערך אליהן - הן בהסברה לפועלים והן במתן פתרונות חלופיים לתחבורה ציבורית.

לפי עמדת פיקוד המרכז, בראשות האלוף ניצן אלון, אין בנסיעת הפועלים הפלסטינים בעיה ביטחונית, שכן מי שנכנס לישראל מחויב באישור המשטרה והשב"כ ובהמשך אף עובר בדיקה גופנית. בנוסף, גם אם ירצה מי מאותם פועלים לבצע פיגוע, יוכל לעשות זאת במרכזי הערים בישראל ואין סיבה שימתין לנסיעה באוטובוס. אלון ציין כי פיגועים שאירעו בתחומי הקו הירוק, דוגמת רצח החייל עדן אטיאס, בוצעו על ידי שוהים לא חוקיים ולא על ידי פועלים שכניסתם אושרה.

בארגון "יש דין" קראו הערב לאלוף פיקוד המרכז וליועץ המשפטי של אוגדת יהודה ושומרון להתנגד להנחיית שר הביטחון. הארגון קרא לשניים להשיב ליעלון כי ההנחיה היא "בגדר פשע שדגל שחור מתנוסס מעליו ואנשים הגונים חייבים לסרב לקחת בו חלק".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו