חמש שנים למרמרה: משט בינלאומי מתוכנן להגיע בקיץ לעזה

"התנועה האירופית למען הסרת המצור על רצועת עזה" הודיעה רשמית כי הספינות יצאו לים התיכון בחודשים הקרובים. שליח האו"ם: ללא המנהרות לא ניתן לשקם את הרצועה מבלי להסיר את המצור

ג'קי חורי - צרובה
ג'קי חורי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ג'קי חורי - צרובה
ג'קי חורי

"התנועה האירופית למען הסרת המצור על רצועת עזה" הודיעה בצהריים (שלישי) באופן רשמי כי משט בינלאומי ייצא בקיץ הקרוב לחופי עזה במסגרת קמפיין לשבירת הסגר הימי על העיר ולציון חמש שנים להשתלטות צה"ל על הספינה "מאווי מרמרה". במקביל נמסר היום מהאו"ם כי 

לפי הודעה שפרסמו המארגנים, הספינה שמומנה על ידי פעילים וארגונים פרו-פלסטינים משוודיה ונורבגיה החלה אתמול במשט בין נמלים בשוודיה ובדנמרק. על פי התוכנית, ספינות נוספות יצטרפו אליה ומשם יצאו לים התיכון.

אחד מראשי התנועה, מאזן כחיל, אמר כי בקהילה הבינלאומית יש פעילים רבים שמעוניינים ליטול חלק במשט שיישא את השם "משט החירות 3". זאת, לדבריו, "כדי להעביר מסר לעולם שבעזה עדיין חיים 1.8 מיליון פלסטינים תחת מצור ושעל הקהילה הבינלאומית לקחת אחריות ולהעלות את הסוגייה אל סדר היום הבינלאומי".

ספינת ה"מאווי מרמרה" בדרך לחופי עזה, במאי 2010צילום: אי־פי

התנועה לא פרסמה פרטים על מועד הגעת המשט לחופי עזה, אך על פי ההערכות - הספינות יגיעו לאזור לקראת חג הרמדאן, בחודשים יוני-יולי השנה. המארגנים מעריכים כי לא צפויות תקלות לוגיסטיות או מנהליות בהיערכות למשט.

המצב בעזה עמד גם במרכז דבריו של השליח המיוחד של מנכ"ל תוכנית האו"ם לפיתוח כלכלי פרודייה מורינג . לדבריו,  שיקום הרצועה תלוי במידה רבה בהסרת המצור על רצועת עזה והכנסת חומרי הבניין והצרכים הבסיסיים לכך. הוא סיפר כי לאחר מבצעים קודמים, המנהרות סיפקו פתרונות להכנסת חומרי בניין לרצועה אבל היום המצב השתנה, ועל לדבריו, אין מנוס אלא להסיר את המצור. מורינג אמר כי הוא מבין את הדאגה של הפלסטינים בעזה בשל הסחבת בשיקום אבל באו"ם מנסים לפעול במישור הזה. 

ברצועה ובישראל כאחד מדווחים כי בכ-16 אלף מהבתים שנהרסו כליל טרם החל תהליך הבנייה מחדש. רוב בעלי הבתים שנפגעו קיבלו את חומרי הבנייה, אבל לרובם אין יכולת כלכלית לשפץ אותם, וחלקם נאלצים למכור את החומרים בשוק השחור.

המשט המתוכנן הוא האחרון בשורה של משטים שנועדו להעביר ציוד ובעיקר למחות על המצור הישראלי על עזה. המפורסם והזכור שבהם יצא מטורקיה במאי 2010 כשעל ספינותיו מאות נוסעים, שטענו כי מטרתם לשבור את הסגר על הרצועה. לאחר שסירבו להצעה ישראלית להעביר את הציוד לרצועה, עלו לוחמי שייטת 13 על הספינות והשתלטו עליהן מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. באחת האוניות, "מאווי מרמרה", נתקלו הלוחמים בהתנגדות אלימה והחיילים השיבו באש לעבר התוקפים. תשעה מנוסעי האונייה נהרגו ו-20 נפצעו. בקרב חיילי צה"ל היו 10 פצועים, בהם שניים קשה.

כשנה לאחר מכן תכננו גורמים פרו-פלסטינים לקיים משט נוסף לרצועה, הפעם מחופי יוון. בעקבות תקלות טכניות ובעיות שונות, בהן התנגדות גורמים רשמיים ממדינות רבות לקיום המשט, המשט לא יצא לפועל. כמה חודשים אחר כך, ביולי 2011, יצאה אונייה צרפתית לכיוון רצועת עזה כאשר הצהירה כי היעד אליו היא מבקשת להגיע הוא נמל אלכסנדריה במצרים. כשהתברר שהיא בדרך לרצועה, חיל הים עצר את הספינה והוביל אותה לנמל אשדוד.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ